Tuesday, August 13, 2019

HarmonyOS: Sistem Operasi Rasmi Android Huawei


Beberapa bulan yang lalu, Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump, pernah mengumumkan untuk menyekat sebarang dagangan Huawei di Amerika Syarikat sekali gus membuatkan Huawei gagal menggunakan Android.

HarmonyOS Huawei

Walau bagaimanapun, kenyataan tersebut telahpun ditarik balik dan secara tidak langsung membolehkan Huawei beroperasi di Amerika Syarikat seperti biasa.

Disebalik sekatan yang dikenakan pada tempoh tersebut, syarikat dari China ini telah hadir dengan pelan altenatif, memperkenalkan sistem operasi mereka sendiri.

Pelan sistem operasi mereka berjaya direalisasikan apabila Huawei secara rasmi telah melancarkan Harmony OS pada Huawei Developer Conference 2019.

Harmony OS dipilih sebagai nama sistem operasi mereka bagi peringkat antarabangsa dimana sebelum ini dinamakan sebagai Hong Meng OS.

Uniknya tentang Harmony OS adalah, ianya dibina berasaskan kernel-mikro dimana sistem operasi ini mampu digunakan secara selari pada beberapa peranti berbeza merangkumi desktop, telefon pintar, jam tangan pintar serta tablet.

Meskipun masih pada peringkat awal, Huawei turut mengesahkan sistem operasi yang diperkenalkan ini mampu beraksi dengan lebih pantas berbanding sistem operasi yang berada di pasaran pada ketika ini.

Harmony OS bakal ditawarkan secara open source dimana orang ramai mampu menggunakannya secara percuma sekali gus membina aplikasi untuknya dengan mudah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon