Saturday, July 06, 2019

Penemuan Harta Karun Di Laut Malaysia


Tidak ramai mengetahui bahawa, di dalam kegelapan dasar lautan di beberapa lokasi rahsia perairan Malaysia, tersembunyi banyak khazanah misteri yang tidak ternilai harganya yang menjadi buruan ramai pemburu harta karun.

Harta Karun Di Malaysia
Gambar hiasan.

Selama ratusan tahun, khazanah 'harta karun' itu hanya tersadai melewati masa tanpa disedari sesiapa sehinggakan kewujudannya di dasar laut itu sekadar menjadi mainan dan lokasi kediaman buat ribuan ikan serta hidupan laut.

Lama terpendam di dasar lautan, akhirnya sekitar 30 tahun lalu, beberapa penyelam mula meninjau keadaan di dasar laut dan ketika itulah mereka menyedari ada satu bentuk tinggalan aneh yang terdampar di sebalik kawasan air yang terasing itu.

Selepas diamati dan didekati, akhirnya penyelam terbabit menyedari bahawa di dasar Laut China Selatan dan Selat Melaka di negara ini, tersimpan banyak warisan kapal karam purba yang mengandungi khazanah yang tidak ternilai harganya.

Sejarah kewujudan kapal karam di dasar lautan negara dikatakan bermula seiring dengan sejarah Tanah Melayu pada zaman silam yang terletak di lokasi strategik iaitu di tengah jalan laut yang menghubungkan dunia Timur dan Barat.

Kelebihan itu menyebabkan banyak Kerajaan Melayu Lama di Tanah Melayu menjadi lokasi persinggahan pedagang, terutamanya Kerajaan Melaka menjadi terkenal sebagai satu daripada lokasi terkemuka perdagangan abad ke-15.

Kapal dagang asing yang singgah dan melalui perairan negara pada zaman silam ternyata bukan calang-calang, lantaran membawa banyak harta atau khazanah untuk perdagangan.

Karam di perairan negara

Ada antara kapal yang membawa barang dagangan berharga itu yang karam di perairan negara akibat pelbagai sebab, antaranya melanggar batu karang, dibedil dalam peperangan atau dipukul ribut.

Seterusnya, melewati masa sedari zaman penjajahan Portugis, Belanda, British sehinggalah ke Jepun, semakin banyak pula kapal yang membawa pelbagai harta karun, karam di dasar laut perairan negara.

Mengikut buku Mysteries of Malaysian Shipwrecks, dijelaskan sehingga kini, lebih 10 kapal karam sudah ditemui di perairan Malaysia dan selain Jabatan Muzium, usaha mencari kapal itu turut membabitkan pihak swasta mahupun orang perseorangan termasuk pencari harta karun.

Kapal Tentera Jepun

Antara usaha terawal dalam kerja mencari kapal karam di dasar laut dilakukan sekitar penghujung era 1970-an apabila kerajaan Terengganu bersama Jabatan Muzium dan dibantu Tentera Laut Diraja Malaysia menemui bangkai kapal karam tentera Jepun berhampiran Chendering.

Kapal Tentera Jepun itu karam kerana terkena tembakan peluru berpandu dan tenggelam kira-kira 30 meter di dasar laut.

Risdam

Penemuan terbesar dalam kerja mencari kapal karam di dasar laut negara dikatakan dicatat pada tahun 1980 apabila bangkai kapal dagang Risdam ditemui di perairan Mersing, Johor.

Kapal dagang milik Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC) itu berusia 253 tahun dan karam pada tahun 1727.

`Harta karun' yang ditemui dalam kapal itu berupa 90 gading gajah, kira-kira 100 jongkong timah dan dua tembikar Thailand.

Diana

Pada tahun 1993 pula, Kapal Diana milik British yang karam di perairan Selat Melaka pada tahun 1817 ditemui bersama muatan kargo seberat 11 tan.

Antara barang dibawa kapal itu ketika karam ialah pinggan mangkuk, set teh dan kira-kira 24,000 unit tembikar China daripada jenis biru serta putih.

Nassau

Pada tahun yang sama, sebuah lagi kapal karam ditemui iaitu kapal Nassau milik Belanda ditemui pada kedalaman 27 meter dari paras laut berhampiran Port Dickson.

Kapal itu dipercayai karam dalam pertempuran `Tanjung Tuan' antara Belanda dengan Portugis pada tahun 1606.

Antara harta karun ditemui adalah senapang besi, meriam gangsa, kelengkapan pelayaran seperti kompas, 1,000 syiling perak Sepanyol dan bekas minuman.

Nanyang Dan Nanhai

Pada tahun 1995, dua lagi kapal karam ditemui iaitu Nanyang dan Royal Nanhai. Kapal Nanyang yang dipercayai dari China ditemui berhampiran perairan Johor.

Kira-kira 400 seramik sudah dikeluarkan dari kapal yang tenggelam pada tahun 1380 itu.

Kapal Royal Nanhai yang tenggelam pada tahun 1460 pula ditemui kira-kira 40 batu nautika dari Pantai Timur. Sebanyak 21,000 seramik antaranya buatan Thailand, China dan Vietnam ditemui di dalamnya.

Longquan

Kapal Longquan yang karam pada tahun 1400, ditemui semula pada tahun 1996 sekitar 23 batu nautika dari pantai Pantai Timur. Ia membawa seramik dari China dan Thailand.

Xuande

Pada tahun yang sama, Kapal Xuande yang karam pada tahun 1540 ditemui pada jarak 34 batu nautika dari pantai negara ini.

Kapal itu membawa harta karun berupa seramik dari China dan Thailand. Kapal Turiang yang dipercayai dari China, tenggelam pada tahun 1370 dan ditemui pada 1998 di perairan Johor.

Desaru

Kapal Desaru yang turut membawa seramik buatan China, ditemui pada kedalaman 20 meter dari paras laut berdekatan Mersing.

Kapal yang karam pada tahun 1830 dan temui pada tahun 2001 itu berukuran panjang 30 meter dan tujuh meter lebar.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon