Thursday, July 18, 2019

Kilang Pembuatan Senjata Purba Berusia 10,000 Tahun Berjaya Di Temui


Sebuah kilang senjata berusia 10,000 tahun yang digunakan bagi menghasilkan senjata seperti lembing dan pisau daripada gading gajah mamot ditemui oleh pasukan penyelidik di Pulau Kotelny, Siberia, yang menurut ahli-ahli paleontologi, ditemui bersebelahan bangkai seekor mamot dalam keadaan beku di pulau tersebut.

Kotelny Siberia weapons

Pakar mamot dari Akademi Sains Yakutia yang memeriksa kilang senjata tersebut berkata, terdapat kesan pertukangan pada gading serta tulang rusuk bangkai gajah berkenaan, menandakan ia diburu oleh manusia.

“Kesan proses, mungkin oleh lelaki purba, ditemui pada cebisan gading gajah ini,” kata pakar berkenaan, Innokenty Pavlov kepada akhbar The Siberian Times.

Gading yang diukir itu mempunyai bahagian tajam yang sesuai digunakan untuk memotong daging serta dibuat senjata untuk membunuh.

Terdapat contoh penggunaan gading yang dijadikan lembing di beberapa lokasi lain di Siberia.

Keadaan gading itu jelas menunjukkan manusia memotongnya dan menjadikan ia sebagai senjata.

Kajian lanjut akan dilakukan untuk mengetahui sama ada haiwan tersebut diburu menggunakan lembing yang dibuat daripada gading haiwan itu sendiri atau gajah lain.

Pakar akan menentukan usia gading gajah tersebut menggunakan teknik radio karbon tetapi buat masa ini, usianya tidak kurang dari 10,000 tahun, kata Pavlov.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon