Monday, July 29, 2019

Usj Optometrist: Pembekal Contact Lens Yang Mampu Mengatasi Masalah Rabun Warna


Sekiranya gagal ujian saringan penglihatan warna, anda seharusnya mendapatkan pemeriksaan dari seorang Optometris bertauliah bagi menjalankan ujian penglihatan (rabun) warna yang lebih terperinci bagi menentukan jenis dan tahap keterukan kecacatan penglihatan warna.

USJ Optometrist merawat rabun warna
USJ Optometrist, Selangor.

Terdapat beberapa jenis ujian bagi tujuan ini antaranya Hardy-Rand-Ritler (HRR) Plates dan Farnsworth-Munsell 100 Hue test (FM 100Hue).

FM 100 Hue merupakan satu ujian penglihatan warna yang komprehensif, sekali gus mengambil masa yang lebih lama untuk dijalankan. Set ujian FM 100 Hue terdiri daripada 4 bekas/kotak, dimana setiap satu bekas/kotak mengandungi beberapa butang berwarna yang perlu disusun mengikut peningkatan kepekatan warna berdasarkan satu butang rujukan di hujung setiap bekas/kotak.

Hasil analisis FM 100 Hue membolehkan seseorang individu mengetahui jenis kecacatan penglihatan warna yang dihadapinya, sama ada DEUTAN (keliru warna hijau-merah-kelabu), PROTAN (keliru warna merah-jingga-biru-hijau-kelabu) atau TRITAN (keliru warna biru-kuning).

Tahap kecacatan sama ada ringan, sederhana atau pun teruk, juga dapat diketahui bagi memudahkan urusan rundingcara oleh Optometris. Ujian ini perlu dijalankan dalam pencahayaan yang baik bagi menjamin ketepatan ujian.

Bagi sesetengah keadaan, penggunaan penapis (filter) berwarna dan kanta sentuh berwarna yang khas dapat membantu pesakit meningkatkan kebolehan pengecaman warna.

USJ Optometrist; Pembekal Contact Lens Untuk Rabun Warna

USJ Optometrist Glasses

Hari ini saya bertemu seorang sahabat lama yang akhirnya mendapat pekerjaan impiannya di sebuah syarikat multinasional yang membayarnya gaji lumayan setiap bulan.

Menurutnya, dia telah berusaha selama bertahun-tahun sejak menamatkan pengajian untuk cuba bekerja ke dalam syarikat terkenal ini, melepasi peringkat temuduga tetapi selalu gagal tapisan kesihatan dalam Ujian Warna Ishihara.

Dia hanya sedar mempunyai masalah rabun warna merah pada ujian perubatan pertama dan terus gagal ujian ishihara setiap kali mencuba semua ujian perubatan wajib.

Sepupunya juga mempunyai masalah yang sama memperkenalkannya kepada contact lens yang dapat membantu mereka yang mempunyai masalah rabun warna dan lulus ujian ishihara dengan serta-merta.

Dia kemudiannya bergegas ke Subang jaya, Selangor, untuk melawat sebuah kedai optik yang mempunyai kanta sentuh khas, Chromagen, yang berkesan dalam membantu masalah penglihatan warna untuk lulus ujian ishihara dalam ujian perubatan, ujian teori memandu JPJ, ujian masuk universiti dan juga ujian polis dan tentera.

Sepupu kawan saya yang merupakan seorang jurutera luar pesisir untuk syarikat minyak dan gas juga mendapat kerja selepas lulus ujian ishihara apabila memakai kanta sentuh Cromagen.

Dia membeli sepasang contant lens Chromagen untuk menonton filem dan bermain permainan komputer dalam talian dan benar-benar telah mengalami perbezaan yang besar apabila memakai kanta Cromagen.

Bagi anda yang mengalami masalah penglihatan warna dan perlu lulus ujian ishihara, jangan berputus asa dalam mengejar impian anda.

Di Optometrist Usj, mereka sedia membekalkan Contact Lens bagi 'merawat' masalah rabun warna  yang boleh anda dapatkan dengan serta-merta pada hari yang sama anda melawat mereka.

Pakar mata di USJ Optometrist akan membantu anda menetapkan (prescribe) contact lens yang sesuai, misalnya bagi mereka yang dyslexia atau rabun warna agar mata dapat melihat warna dengan lebih terang dan padat sehingga meningkatkan kebolehan daya persepsi dan diskriminasi warna.

Jangan berlengah lagi, dapatkan semula 'penglihatan' anda dengan segera.

Usj Optometrist
Alamat: 28, jalan usj 10/1E, taipan, subang jaya, selangor, Malaysia
Tel: 03-80119038
Email: usjoptometrist@yahoo.com
Facebook: https://www.facebook.com/usjoptometrist.taipan
Business hours: Monday to Saturday (11am to 9pm) Sunday (11am to 7pm)

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

2 comments

  1. masih lagi panas blog nie sesuai ngan nama tapak dia
    www.sihijo.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa maksud panas tu bos? something wrong ke?

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon