Thursday, June 27, 2019

SBDJ Siri 80: Mayat Berbau Wangi


"Begini," Alang Abdul Rauf menggosok-gosok badan cawan dengan jari kelingkingnya. Lagi sekali ia merenung ke kiri dan ke kanan. Ia menarik nafas panjang. Kesan air kopi yang melekat di bibir bawahnya terus dikesat dengan hujung jari telunjuk.

Toyol jadi-jadian

Saya masih menanti, apakah petua-petua yang akan diucapkannya kepada saya.

"Begini Tamar, orang tua-tua kita dulu, banyak mengamalkan petua terutama bila berdepan dengan minuman dan makanan," Alang Abdul Rauf memulakan.

"Petua tu digunakan untuk menjaga diri, mungkin makanan atau minuman yang diberi atau dihidangkan oleh orang lain pada kita, ada benda-benda berbisa yang termasuk secara tidak sengaja," tambahnya dengan nada suara yang lembut.

Wajahnya nampak tenang sekali. Saya anggukkan kepala beberapa kali sambil merenung tangkai cawan.

"Apa dia petuanya pak cik?"

"Selalunya, orang menaruh guna-guna dalam minuman, juga makanan dengan tujuan untuk menjadikan seseorang tu bodoh, ada juga yang cuba menaruh racun," Alang Abdul Rauf membetulkan duduknya, supaya selesa.

"Cara pertama gunakan lidah untuk menjolok lelangit, kalau terasa geli, bolehlah minum dan makan benda yang dihidangkan, kalau tidak terasa apa-apa semacam kebas jangan makan atau minum, itu berbahaya," Alang Abdul Rauf meluahkan petua pertama. Saya mendengar dengan penuh minat.

"Lagi petua yang kedua macam mana pula?"

"Sebelum makan atau minum, gosok rambut dengan telapak tangan, biasanya, jika rambut digosok terasa kesat dan mengeluarkan bunyi, jika tak dengar bunyi, jangan minum dan makan barang yang dihidangkan di depan kamu," Alang Abdul Rauf meluahkan semua petua yang diketahuinya pada saya.

Saya menggaru-garu batang leher yang gatal. Mata terus merenung ke setiap sudut kedai kopi. Saya kira petua-petua yang dikatakan oleh Alang Abdul Rauf itu memang baik untuk diamalkan.

"Tetapi, orang-orang muda sekarang mana mahu amalkan semua petua, Bismillah pun jarang dibaca bila mahu makan atau minum," kata Alang Abdul Rauf dan saya merasakan kata-kata itu, bagaikan menyindir diri saya sendiri.

Muka Alang Abdul Rauf saya pandang sejenak.

"Tapi, aku yakin kamu selalu baca Bismillah setiap kali minum dan makan, bukan begitu Tamar?"

"Insya-Allah pak cik," balas saya dengan segaris senyum.

"Mari kita pergi Tamar."

Alang Abdul Rauf terus bangun. Ia menuju ke meja tuan punya kedai kopi. Alang Abdul Rauf bayar harga kopi dan kuih.

Kedai kopi kami tinggalkan dan saya terus duduk di pelantar basikal menuju ke rumah adiknya yang terletak kira-kira sebatu dari kedai kopi tersebut.

ADIK

Tujuan utama Alang Abdul Rauf menemui adiknya untuk membincangkan tanah pusaka peninggalan orang tua mereka. Alang Abdul Rauf mahu menjual tanah pusaka itu pada orang lain.

Tetapi adiknya tidak setuju dengan alasan tanah pusaka itu mahu ditanam dengan pokok durian dan langsat, sedangkan Alang Abdul Rauf berpendapat cara yang mahu dilakukan oleh adiknya itu tidak sesuai kerana kedudukan tanah itu jauh dan tidak pernah dijaga.

"Dari tanah tu terbiar ada baiknya kita jual, duitnya kita bagi sama, selama ni duit cukai tanah aku yang membayar hasilnya tak ada apa-apa," ujar Alang Abdul Rauf pada adiknya.

"Saya tak mahu jual, kalau abang jual juga, kita bukan lagi adik beradik," suara adiknya keras.

"Kalau sudah begitu kata kamu, tak jadilah aku nak jual tapi, cukainya kita bayar sama-sama."

"Abang saja yang bayar, saya mana ada duit, anak-anak saya ramai, bila saya ada duit nanti saya bayar."

"Itulah yang selalu kamu cakapkan, bila aku datang minta duit kamu lari," suara Alang Abdul Rauf meninggi. Adiknya terus membisu.

Mungkin kerana sifat penyabarnya, Alang Abdul Rauf tidak mahu menyebut-nyebut soal tanah pusaka dalam perbincangan berikut dengan adiknya.

Anehnya, sebelum Alang Abdul Rauf pulang, adiknya meminta wang darinya. Alang Abdul Rauf hulurkan wang dua puluh ringgit pada adiknya.

"Itulah adik aku Tamar, namanya Mat Judin, susah mahu diajak berunding," bisik Alang Abdul Rauf pada saya, ketika turun dari rumah.

"Adik nombor berapa pak cik."

"Adik bongsu. Yang dia tahu minta duit tak beri tarik muka, kerana tak mahu bergaduh dengan adik-beradik, terpaksa aku ikut cakapnya," terang Alang Abdul Rauf.

"Apa pendapat kamu tentangnya."

"Tak ada apa-apa pak cik," balas saya dengan senyum pendek. Saya tidak mahu melibatkan diri dalam urusan keluarga orang lain.

Kami tinggalkan rumah Mat Judin, ketika matahari sudah condong. Seronok naik basikal di bawah lindungan pokok-pokok getah. Terasa cukup redup dan selesa sekali.

Peluh tidak sehebat tadi mercik di dahi dan tubuh. Alang Abdul Rauf cukup rancak bercerita tentang keluarganya. Saya cuma anggukkan kepala.

Sesekali, saya ketawa, bila terdengar peristiwa lucu terjadi antara Alang Abdul Rauf dengan adik bongsunya.

Tiba-tiba, Alang Abdul Rauf brek basikalnya dengan mengejut. Saya terpelanting ke tanah. Siku kiri saya berdarah kena tunggul getah. Dengan susah payah saya bangun.

Pada mulanya saya mahu marahkan Alang Abdul Rauf tetapi, bila saya lihat dirinya terkial-kial ditindih basikal dan baju Melayu cekak musangnya koyak, saya tidak jadi marah.

"Kenapa pak cik," tanya saya.

"Tengok tu."

"Ha," mulut saya ternganga.

Kepala lutut saya terasa lemah. Seekor ular tedung sela memanggungkan kepalanya separas dada saya. Ular itu kelihatan seperti berdiri atas ekornya.

"Kamu jangan bergerak Tamar," perintah Alang Abdul Rauf.

Saya mematikan diri. Tegak macam patung.

Ular tedung selar itu menggerakkan kepalanya ke kanan mengikut gerakan tubuh Alang Abdul Rauf yang cuba mendirikan basikalnya.

Ular tedung selar itu terus mematuk ke arah tubuh Alang Abdul Rauf. Anehnya patukan ular itu bagaikan tidak sampai ke tubuh Alang Abdul Rauf, macam ada sesuatu yang menghalangnya.

Ular tedung selar berhenti mematuk tubuh Alang Abdul Rauf. Basikal tua berjaya ditegakkan. Ular tedung selar masih berdiri dengan kepala yang terkembang.

Perlahan-lahan Alang Abdul Rauf membongkokkan badannya. Ular tedung selar turut merendahkan badannya dan bersedia untuk melepaskan patukan pada ubun-ubun kepala Alang Abdul Rauf.

Belum pun sempat ular tedung selar membenamkan siungnya yang berbisa ke kulit Alang Abdul Rauf, saya lihat Alang Abdul Rauf terus melompat dengan sekelip mata sahaja, bahagian bawah kepala ular tedung sudah berada dalam genggamannya.

Cepat-cepat Alang Abdul Rauf menekan siung ular tedung selar pada besi galang basikal.

"Kau ambil mangkuk getah dan tadah," perintah Alang Abdul Rauf.

Saya segera mengambil mangkuk yang tersangkut pada pohon getah lalu menadah bisa ular tedung selar yang keluar. Badan ular terus melilit lengan Alang Abdul Rauf.

Pada mulanya lilitan itu cukup kuat dan kejap. Sepuluh minit kemudian, lilitan ular tedung menjadi lemah dan badannya terus lurus ke bawah, tidak bermaya.

"Balik ke tempat kamu," kata Alang Abdul Rauf meletakkan ular tedung sela atas tanah.

Beberapa minit kemudian, ular tedung selar itu menggerakkan ekornya beberapa kali. Panggungkan kepala separas lutut Alang Abdul Rauf untuk beberapa saat.

Badannya direndahkan lalu melata atas bumi masuk ke dalam semak di sebelah kanan jalan.

"Buat apa bisa ular ni pak cik?" tanya saya.

Alang Abdul Rauf terus mengeluarkan botol kecil yang dibawanya. Ditutup dengan sapu tangan berwarna merah.

"Jarang-jarang dapat bertemu dengan ular tedung, entah macam mana petang ni, dia datang serah diri," mukanya kelihatan kemerah-merahan.

"Buat apa bisa ular ni pak cik?" ulang saya lagi.

"Untuk menawarkan bisa ular," balasnya tersenyum.

"Naik, kita balik," gesa Alang Abdul Rauf pada saya. Ia terus menolak basikalnya atas jalan tanah merah.

Tanpa membuang masa saya terus melompat atas lanting basikal. Kali ini Alang Abdul Rauf kayuh basikal dengan laju sekali. Rambut saya terus menggerbang ditolak angin.

"Pak cik saya nak tanya sikit?"

"Apa dia tamar."

"Tadi saya nampak ular tu patuk ke badan pak cik tapi macam tak sampai."

"Betul ke?" Alang Abdul Rauf macam terkejut.

"Ya, pak cik."

Alang Abdul Rauf tidak menjawab, ia terus membongkok kayuh basikal. Langgar akar dan tanah keras. Saya terpaksa angkat punggung.

Kalau tak buat macam itu, daging punggung saya terasa sakit dan mungkin juga lebam.

"Lain kali saja perkara tu aku ceritakan pada kamu Tamar."

"Kenapa?"

"Tak usahlah kamu tanya kenapa."

"Bisa ular tu nak buat apa pula?"

"Kamu terlalu banyak bertanya," suara Alang Abdul Rauf mula meninggi.

Saya tahu ia kurang senang dengan sikap saya. Buat beberapa ketika kami tidak bercakap. Bunyi rantai basikal tua yang tidak pernah ditaruh minyak menyakitkan anak telinga saya.

"Bisa ular itu, aku campurkan dengan minyak kelapa tulen kemudian aku hangatkan ke api hingga mendidih, isi dalam botol," tidak saya duga Alang Abdul Rauf mahu membuka rahsia kegunaan bisa ular yang diambilnya sebentar tadi.

Saya tersenyum dan memasang telinga untuk mendengar keterangan lanjut darinya.

"Lepas tu pak cik buat apa?"

"Aku jadikan minyak untuk menyapu seluruh badan, bila mahu tidur malam, dengan izin Allah jika kita kena patuk ular bisanya terus tawar, kadang-kadang ular tidak mahu mematuk kita, kecuali ular yang betul-betul ganas."

"Macam ular tadi."

Alang Abdul Rauf terus anggukkan kepala. Badannya terus membongkok kayuh basikal.

"Selain dari itu, apa khasiatnya lagi."

"Boleh menghilangkan sakit-sakit lenguh sendi, terkehel dan penawar bisa binatang."

"Macam tu, barulah saya tahu."

"Datuk kau tak cakap dengan kau."

"Tidak."

Alang Abdul Rauf terbatuk. Basikal terus dikayuh dengan tenaga tuanya. Bau peluhnya terasa hangit menyucuk lubang hidung saya. Baju di bahagian ketiaknya basah dengan peluh. Dedaun getah yang tua terus berguguran. Melayang-layang di udara sebelum tersadai di tanah.

"Kalau macam tu, kenapa pak cik tak tangkap ular dan ambil bisa untuk dijadikan ubat, jual pada orang ramai macam tukang-tukang ubat kaki lima buat," soal saya. Alang Abdul Rauf memperlahankan laju basikalnya.

"Tak boleh, kita tak boleh tangkap sebarang ular berbisa, kecuali ular yang betul-betul garang dan menyerang kita, macam ular tadi.

"Kalau sengaja kita tempah cari ular bisa, perkara tu tak mahu menjadi," terang Alang Abdul Rauf dalam keadaan yang mengah.

Ia terus menyapu peluh di dahi dengan telapak tangannya. Saya terus melihat pepohon getah yang kaku. Dua tiga ekor kera berlompatan di dahan getah, memulas dan membuang buah getah muda.

"Lagi satu ubat macam tu, tak boleh dijual, kalau dijual mujarabnya kurang, malah tak datang kesan langsung, kita boleh menyimpannya dan menggunakannya untuk orang yang benar-benar memerlukan pertolongan.

"Kalau dijadikan punca rezeki, ia tak mahu menjadi, silap-silap caranya kita dituduh orang, jadi penipu," lanjut Alang Abdul Rauf penuh semangat. Saya terus diam.

Apa yang saya fikirkan dalam kepala, macam mana Alang Abdul Rauf tahu kegunaan bisa ular itu. Apakah sebelum itu ia pernah kena patuk ular bisa atau memang sejak dulu lagi, ia ada ilmu ular.

"Agaknya pak cik ada ilmu ular?" saya memberanikan diri bertanya.

Soalan saya tidak dijawabnya untuk beberapa minit. Saya tidak berani mengulanginya, saya takut kena marah. Saya biarkan ia mengayuh basikal dengan tenang.

"Tak ada ilmu, memang aku tak tahu ilmu ular, cuma setiap kali berhadapan dengan ular aku baca Bismillah, kemudian amalkan petua orang tua-tua bersama dengan rasa yakin dan berani, tidak melupai kebesaran ALLAH."

"Apa dia petuanya."

"Bila kamu jumpa kulit ular mahu bersalin kulit, ambil kulitnya itu, bawa pulang dan bakar, abunya kamu isi dalam buluh kecil, bila kamu masuk hutan yang kamu fikirkan terdapat ular bisa, bawalah buluh tu, dengan izin Allah, ular datang ke kaki kamu menyerah diri.

"Kamu jangan buat apa-apa, bacalah Bismillah dan tangkap ular itu, letakkan ke tanah sebelah kanan tempat kamu berdiri," Alang Abdul Rauf berhenti bercakap. Ia menelan air liur dua tiga kali. Bau peluhnya bertambah hebat.

"Biarkan ular itu pergi, kalau ular tu tak mampu bergerak kerana terkena sumpah kulitnya, kau mesti meletakkannya di tempat yang kamu fikirkan ia boleh bergerak.

Sebaik-baiknya cari pucuk gelenggang letakkan atas kepalanya, kamu dapat tengok ular itu lari macam pelesit," tokok Alang Abdul Rauf sambil batuk.

"Berani kamu membuatnya Tamar?"

"Tak berapa yakin."

"Kalau tak yakin, jangan cuba-cuba melakukannya nanti kamu terima padah, lagipun petua ni ada ujiannya, bila kamu bawa kulit ular dalam buluh, macam-macam ular yang tak pernah kamu nampak akan kamu lihat."

"Ular macam mana tu pak cik?"

"Ular kepala dua, kadang kepala tiga, ada masanya kamu jumpa ular bertanduk, kalau kamu takut, petua tu tak akan menjadi."

"Kalau saya berjaya macam mana pak cik?"

"Kamu boleh jadi macam aku, bila jumpa ular yang garang macam tadi ambil bisanya dan buat seperti apa yang aku katakan," Alang Abdul Rauf menoleh ke arah saya bersama senyum sinis.

Saya tahu, ia semacam memperkecilkan kemampuan diri saya. Sesungguhnya, saya tidak minat sama sekali untuk jadi macam dirinya.

Tetapi, saya seronok melihat kejadian-kejadian yang aneh dalam hidup saya. Saya bercadang minta kebenaran dari Datuk untuk tinggal lebih lama dengan Alang Abdul Rauf, saya mahu berkongsi pengalaman dengannya.

Saya yakin tidak ramai orang-orang tua yang ada ilmu dan petua dalam dada seperti Alang Abdul Rauf.

Kalau saya tidak mahu mengambil petua darinya, apa salahnya melihat dirinya mengamalkan petua itu, setidak-tidaknya akan jadi bahan cerita cucu saya, betapa orang-orang tua terdahulu mempunyai keistimewaan yang tersendiri.

RUMAH

Lebih kurang pukul empat petang, saya dan Alang Abdul Rauf sampai ke rumah. Saya lihat Datuk duduk menongkat lutut atas pelantar di bawah pohon mempelam membaca akhbar dengan tenang.

"Macam mana, semuanya berjalan dengan selamat?" tanya Datuk pada Alang Abdul Rauf yang sedang menyandarkan basikal tuanya di tiang rumah.

"Semuanya selamat, kalau tak selamat aku dan cucu kamu tak sampai ke sini," sahut Alang Abdul Rauf dalam nada suara yang meninggi.

Datuk melipatkan akhbar yang dibaca. Saya terus menghampirinya dan duduk di sisinya.

Beberapa minit kemudian Alang Abdul Rauf datang ke pelantar dan duduk di sebelah kanan saya. Datuk terus meraba-raba dagunya.

"Apa yang cucu aku dapat ikut kamu Alang?"

"Banyak yang dia dapat, kamu tak percaya cubalah tanya dirinya sendiri."

"Betul ke ni Alang atau nak bergurau saja," tingkah Datuk dan mereka ketawa berderai di bawah sinar matahari petang yang cerah.

"Eh Tamar, kau cakapkan pada Datuk kamu, apa yang kamu tengok dan masa kamu ikut aku," Alang Abdul Rauf merenung mata saya. Datuk menggaru-garu pangkal telinganya.

"Cakaplah Tamar," Alang Abdul Rauf seperti mendesak.

"Tak payah Tamar cakap pun aku dah tahu. Kamu bawa balik bisa ular tedung Alang."

Saya lihat muka Alang Abdul Rauf berubah. Ia terkejut besar. Memang ia tidak menduga yang Datuk tahu apa yang telah terjadi.

"Mana kamu tahu?" tanyanya cemas.

"Hidung aku dapat menciumnya," balas Datuk.

"Bukan hidung, tetapi pancaindera yang kelima memberitahu aku."

"Kamu memang manusia aneh."

"Tak aneh, tetapi aku mengamalkan pantang larang dan petua orang tua-tua," suara Datuk merendah.

Alang Abdul Rauf termenung panjang, membiarkan angin petang menyentuh wajahnya. Saya menggeliat dua tiga kali.

"Sengaja aku suruh si Tamar ikut kamu, biar dia tahu setiap orang ada kelebihan dan kekurangannya, aku tak suruh dia ikut saja, semuanya sudah aku kira dan perhitungkan," Datuk membuka rahsia.

"Jadi, semuanya sudah kamu rancang," tanya Alang Abdul Rauf.

"Ya, bila kamu sebut kamu nak pergi jauh, aku segera terfikir untuk menyuruh Tamar menemani kamu, aku tahu kamu bukan sebarang orang, setidak-tidaknya Tamar dah tahu kamu memang handal melemahkan ular berbisa.

"Kamu memang bijak, cara kamu mengajar cucu kamu supaya menghargai kehebatan orang tua-tua memang tidak terasa."

"Entahlah," Datuk terus menepuk pangkal pahanya berkali-kali.

Saya terus bangun dan menggeliat. Tidak lama kemudian terdengar suara azan asar. Kami bertiga segera bangun, menuju ke rumah.

Saya basuh muka dan kepala. Datuk tukar baju dan Alang Abdul Rauf tergesa-gesa mandi.

Kami pun menuju ke masjid untuk berjemaah. Selesai berjemaah Alang Abdul Rauf mengajak saya dan Datuk meninjau ke kawasan tanah perkuburan yang sudah dikosongkan. Tidak lama lagi kawasan itu akan menjadi kolam lombong.

"Kawasan sebelah sana, kubur-kuburnya masih belum diubah."

Alang Abdul Rauf berdiri di bawah pohon gajus. Tangannya mengarah ke kawasan perkuburan yang penuh dengan susunan batu nisan dalam pelbagai aneka bentuk.

Pokok-pokok yang tumbuh di situ, seolah-olah menjadi payung pada perkuburan dan batu nisan. Sinar matahari bagaikan tidak menyentuh tanah kubur.

"Kubur yang kamu korek tu sebelah mana?" tanya Datuk pada Alang Abdul Rauf.

Saya lihat Alang Abdul Rauf membetulkan songkok putihnya yang senget di kepala. Ia menarik nafas panjang.

"Saya korek sebelah kiri kawasan kubur yang kita nampak ni, lepas tu baru sebelah kanan. Semua kawasan kubur orang Islam ini penuh dengan bijih," tangan kanan Alang Abdul Rauf terus cekak pinggang merenung kawasan-kawasan yang disebutnya.

"Sejak kamu korek kubur, kamu tak jumpa dengan perkara-perkara yang ganjil Alang?"

Saya lihat Alang Abdul Rauf tersenyum sumbing mendengar pertanyaan dari Datuk. Saya terus garu kepala dalam keresahan yang tidak menentu.

"Setakat ini, dengan izin Allah tak ada perkara buruk yang aku alami," jawab Alang Abdul Rauf.

"Syukur, tetapi sikit-sikit tu ada," Datuk buat serkap jarang.

Saya terus menggosok-gosok pangkal hidung. Alang Abdul Rauf merenung wajah Datuk.

"Perkara tu ada juga, umpamanya jumpa perempuan cantik berjalan dekat pokok besar, jumpa musang yang bertukar menjadi kucing," satu pengakuan dari Alang Abdul Rauf yang tidak berselindung. Tidak saya duga serkap jarang Datuk menjadi tepat.

"Itu syaitan nak menguji kamu," celah Datuk.

"Aku pun fikir begitu juga, aku dan kawan-kawan buat tak kisah, harimaukah, perempuan burukkah, kami tak peduli akhirnya benda-benda tu semuanya terus hilang," Alang Abdul Rauf terus ketawa.

Dari pinggir kawasan kubur, kami menyusur ke kanan menuju ke kaki bukit, melihat kebun-kebun getah yang bakal jadi lombong.

Bergerak lagi melalui kawasan dusun yang penuh dengan pohon kelapa, durian dan langsat, semuanya tidak boleh bertahan lama di situ.

Dalam sedikit masa lagi kawasan durian itu akan menjadi lombong yang memuntahkan bijih dari perut bumi.

Saya dapat membayangkan dalam tempoh dua tiga tahun lagi, kawasan sekitar akan menjadi lapang. Penuh dengan pasir dan saujana mata memandang dan kawasan tempat yang kami lalui sekarang, tidak mungkin dapat dikesan.

Kami terus berjalan. Terasa segar dan menyenangkan kerana hembusan angin yang sepoi-sepoi bahasa.

"Ke mana lagi kamu nak bawa aku Alang?" tanya Datuk.

"Tak ke mana-mana, kita pergi ke sungai dari situ kita terus pulang.

"Sungai tu ada ikan tak?"

"Ada, kenapa? Kau nak memancing," Alang Abdul Rauf renung muka Datuk. Mereka berbalas senyum.

"Kalau ada ikan, aku nak menjala," ujar Datuk.

"Itu satu cadangan yang baik, aku juga nak ikut kamu menjala."

"Bila kita nak menjala?" Datuk renung muka Alang Abdul Rauf yang sedang mengerutkan dahinya.

"Nanti dua tiga malam lagi."

"Boleh juga, kalau aku tak ubah rancangan, memanglah aku nak duduk dua tiga hari di sini," Datuk menelan air liur. Kami terus melangkah. Akhirnya sampai ke rumah.

Seronok rasa hati, setelah penat berjalan. Isteri Alang Abdul Rauf menyediakan kopi dan goreng pisang panas. Saya terus makan dengan lahapnya.

Lepas makan dan minum kopi, Datuk terus berborak dengan Alang Abdul Rauf di serambi rumah hingga menjelang waktu Maghrib.

Entah apa yang mereka cakapkan saya tidak berminat mahu mendengarnya. Bukannya menarik sangat cerita orang tua-tua.

KUBUR

Malam itu lepas sembahyang Isyak, Datuk dan Alang Abdul Rauf terus berwirid hingga jam sepuluh malam.

Sebaik sahaja wirid berhenti, kawan-kawan Alang Abdul Rauf yang mengorek kubur terus datang dan duduk di serambi.

Saya kira jumlahnya lebih kurang enam orang. Semuanya berbadan tegap tetapi, wajah mereka nampak tenang dan berani untuk menghadapi dugaan dan rintangan.

Datuk dan Alang Abdul Rauf berbincang, sejenak, tanpa saya duga perbincangan mereka, kerana mahu membawa saya ikut sama rombongan menggali kubur.

Alang Abdul Rauf menggalakkan Datuk supaya membenarkan saya ikut serta dalam rombongan menggali kubur. Datuk patuh dengan cadangan Alang Abdul Rauf.

Pukul sepuluh lebih, kami meninggalkan rumah menuju ke tanah perkuburan yang sunyi dan seram.

Saya terdengar bunyi suara burung hantu sayup-sayup, saya juga terdengar desiran angin malam menyentuh dedaun getah yang memagari kawasan perkuburan.

Bunyi dedaun yang disentuh angin itu melahirkan suara yang menakutkan, ada masa terdengar seperti orang menangis dan ada masa pula terdengar macam bunyi orang ketawa yang tidak putus-putus.

Dari sinaran lampu picit, saya melihat batu-batu nisan tegak kaku. Malah ada yang nampak berkilau-kilau kena cahaya lampu picit. Katak-katak puru melompat di kaki membuat saya terperanjat.

Bagi saya tidak menghadapi masalah yang sukar berjalan di situ kerana saya di barisan tengah.

Kepala jalan Alang Abdul Rauf, dituruti oleh orang kanannya. Kemudian Datuk, diri saya dan kawan-kawan Alang Abdul Rauf.

Menurut Alang Abdul Rauf yang jadi pembantunya cuma tiga orang sahaja yang lain cuma ikut-ikut sahaja, mereka mahu menggeletar kerana kesejukan.

"Kita korek dua kubur malam ni, kau sebelah kanan dan aku korek kubur ini," Alang Abdul Rauf memberitahu kawannya yang sedang berusaha menyalakan api gasolin.

Seluruh kawasan yang mahu dikorek terang-benderang tetapi, cahaya gasolin tidak mampu menghalau nyamuk yang memang dahagakan darah manusia.

Suasana di situ mula dikuasai dengan bunyi cangkul dan menyebak membongkar tanah kubur.

Tanah-tanah yang segar bertimbun sedikit demi sedikit lalu membentuk sebuah bukit kecil.

Suara jampuk dan burung hantu bersahut-sahutan, angin menjatuhkan reranting kering yang bunyinya macam orang berjalan.

Terdengar juga salakan anjing yang bertalu-talu dan berpanjangan. Saya melihat malam yang pekat bersama titik-titik embun dari langit.

Ada seribu macam bunyi yang datang ke telinga saya. Semuanya membuatkan bulu tengkuk saya tegak. Terdengar juga suara seakan-akan orang menangis.

Bila saya renung ke arah yang tidak kena cahaya lampu gasolin. Saya lihat nisan yang tadi kaku, macam bergerak-gerak. Saya lihat Datuk masih duduk dengan tenang.

Bila kubur yang digali oleh Alang Abdul Rauf sampai separuh, saya mula terhidu bau wangi macam kasturi.

Tamat siri 80/284

BACA: SBDJ Siri 79: Wanita Tanpa Wajah Jalan Malam
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon