Sunday, June 02, 2019

2 Sebab Kenapa Cap Jari Setiap Manusia Berbeza


Keistimewaan bentuk cap jari manusia bermula dari fasa pembangunan janin dan persekitaran rahim yang menentukan cap jari anda, malah ketika janin masih kecil di dalam rahim, jari-jari tangan dan jari kaki anda telah dibangunkan dalam tempoh 6 bulan pertama.

Keunikan Cap Jari

Pada ketika ini, garisan samar pada jari dan jari kaki sudah ada. Selama 3 bulan terakhir sebelum dilahirkan, garis-garis ini semakin mendalam dan dengan itu, cap jari anda telah selesai.

Cap jari adalah bukti yang paling menarik dalam makmal forensik di seluruh dunia. Kenapa ianya unik?

Bagaimanakah cap jari terbentuk?

Menghairankan, walaupun ahli saintis boleh menentukan masa cap jari dicipta, mereka tidak mempunyai pemahaman yang jelas tentang proses itu.

Kebanyakan ahli sains bersetuju dengan teori bahawa lapisan tengah kulit (lapisan basal) digulung di antara lapisan dalaman (dermis) dan lapisan luar (epidermis).

Lapisan basal tumbuh jauh lebih cepat daripada lapisan kulit yang lain.

Ketidakseimbangan dalam pertumbuhan ini menjadikan kulit mengikat, membentuk lipatan dalam epidermis dan dermis. Lipatan dari luar kelihatan sebagai corak rerabung, berombak pada jari.

Oleh sebab corak ini terbentuk semasa janin, ia tidak boleh berubah dan tidak boleh dimusnahkan dari luar. Tidak kira apa kecederaan kulit, struktur dalaman cap jari tidak akan berubah.

Jadi, bagaimana pula dengan corak, pola yang dilihat pada kulit jari kita?

Rerabung ini boleh berubah jika anda kerap melakukan aktiviti yang sama, seperti menggigit kuku, bahagian kulit yang kerap mengelupas dan menjadi tidak dapat dikenali.

Oleh sebab kelemahan kulit luar ini, ramai penjenayah membakar cap jari mereka untuk tidak meninggalkan apa-apa tanda semasa melakukan jenayah.

Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, oleh kerana akar cap jari berada di lapisan kulit yang lebih dalam, jika anda membiarkan jari untuk sembuh dari masa ke masa, rerabung akan tumbuh kembali dengan baik.

Mengapa cap jari unik?

Corak cap jari diputuskan oleh dua komponen iaitu faktor genetik dan persekitaran.

Faktor persekitaran yang menentukan cap jari adalah:
  • Tekanan darah.
  • Tahap oksigen darah.
  • Nutrisi yang diperoleh kanak-kanak daripada ibu.
  • Tahap cecair hormon.
  • Kedudukan janin.
  • Kedudukan tangan.
  • Tekanan cecair amniotik.

Dengan begitu banyak pembolehubah yang menentukan corak cap jari, bagi dua orang mempunyai set cap jari sepadan adalah sangat jarang berlaku.

Itulah sebabnya cap jari akan sentiasa menjadi salah satu ciri yang paling unik bagi setiap individu di dunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: says

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon