Friday, June 28, 2019

Produk Kecantikan, Perniagaan Yang Melahirkan Paling Ramai Jutawan Di Malaysia


Kecantikan adalah aset dan lambang kewanitaan. Sifat wanita itu pula yang cemburu apabila melihat wanita lain yang seusia dengannya tetapi masih cantik adalah merupakan perkara biasa dan tidak dapat dinafikan yang wanita pada zaman sekarang agak prihatin terhadap kecantikan mereka dan mahu sentiasa kelihatan anggun dan awet muda.

Jutawan Produk Kecantikan
Gambar hiasan.

Ini semua kerana mereka mahu orang yang tersayang menjadi lebih sayang kepada mereka, bimbang pasangan mereka akan mencari wanita yang lebih baik agaknya.

Setiap wanita mengimpikan kulit yang halus mulus, putih bersih dan gebu agar dapat menyerlahkan kejelitaan mereka dan tampak lebih menawan. Ada juga yang mahukan diri mereka kelihatan ramping seperti pada zaman usia muda mereka.

Untuk mendapat kecantikan yang diingini, ada yang sanggup berhabis wang sampai beribu-ribu ringgit setiap bulan khusus untuk membeli produk-produk kecantikan diri yang terdapat dalam pasaran.

Malah, perniagaan barangan kecantikan diri ini, sememangnya telah lama bertapak di negara kita.

Syarikat-syarikat yang menawarkan produk kecantikan diri ini terlalu banyak dan adakalanya kita seperti sedang menyaksikan satu gelombang besar dalam industri perniagaan barangan kecantikan diri dengan penubuhan syarikat-syarikat yang menjual produk kecantikan dan penghasilan jualan bagi satu-satu perniagaan itu ada kalanya mencecah jutaan ringgit setahun.

Penubuhan syarikat-syarikat yang menawarkan produk kecantikan diri ini secara tidak langsung memberi peluang kepada pengedar-pengedarnya untuk mengubah kehidupan mereka.

Ada pengedar yang telah berjaya memperoleh pendapatan lima angka dan ramai lagi yang akhirnya telah berjaya bebas daripada cengkaman beban kewangan.

Namun kini, terdapat juga produk kecantikan diri yang mengandungi bahan beracun yang tidak diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

Masyarakat perlu lebih peka dan berhati-hati kerana ada dalam kalangan pengasas produk ini yang lebih mengutamakan keuntungan syarikat semata-mata dan kurang memberi penekanan kepada kesucian produk dan hanya memandang sebelah mata terhadap kesan sampingan produk ke atas pengguna.

Terdapat beberapa faktor yang boleh dikaitkan dengan kejayaan jutawan produk kecantikan diri ini, antaranya:-

1. Wujudnya sistem sokongan kerajaan yang berperanan memberikan sumber-sumber maklumat, memberi peluang-peluang perniagaan dan dana-dana bantuan kerajaan seterusnya membantu memberi impak yang positif kepada penglibatan usahawan produk kecantikan diri ini.

2. Ekonomi negara Malaysia yang stabil dan kewujudan sistem francais menggalakkan peningkatan usahawan dalam bidang ini.

3. Produk kecantikan antarabangsa yang ada dalam pasaran memerlukan kos yang tinggi untuk dimiliki, tetapi produk usahawan tempatan pula sememangnya direka untuk di sasarkan kepada semua golongan termasuk pertengahan dan bawahan.

4. Produk kecantikan usahawan tempatan kebanyakannya adalah berasaskan herba dan barangan yang halal. Dengan pembinaan kilang tempatan pula, kapasiti dan operasi pengeluaran produk dapat dipertingkatkan.

4. Kisah silam usahawan tempatan yang hidup mereka susah ketika zaman kanak-kanak menjadi pembakar semangat untuk mereka terus berusaha mengubah kehidupan yang lebih baik tanpa mengenal erti putus asa.

5. Dugaan yang hebat sebelum dan selepas memulakan perniagaan menjadikan mereka cekal dalam mengharungi onak dan duri dalam bidang perniagaan ini.

6. Taraf penghidupan yang tinggi daripada segi ekonomi, contohnya memiliki kereta dan rumah mewah, mendapat pendapatan bulanan 5–6 angka menjadi daya penarik untuk seseorang itu menceburi bidang perniagaan produk kecantikan diri.

Kesimpulan

Wanita dan kecantikan sangat sinonim. Kedua-duanya tidak akan terpisah dan tidak boleh dipisahkan. Sebut sahaja tentang kecantikan kita pasti akan mengaitkannya dengan wanita.

Kecantikan juga secara tidak langsung telah membantu para usahawan produk kecantikan memajukan perniagaan mereka.

Ada sesetengah antara mereka ini yang telah pun bergelar jutawan kosmetik.

Untuk menjadi jutawan, corak minda dan jiwa mereka telah berubah. Untuk menjadi jutawan, mereka menekankan aspek disiplin dan juga perancangan yang bijak.

Untuk menjadi jutawan, ia tidak datang sekelip mata malahan perlu disertakan dengan usaha-usaha yang lain.

Kebanyakan mereka, walaupun sudah bergelar jutawan, tetapi tidak lupa pada asal-usul.

Dalam melihat kejayaan wanita yang terlibat dalam perniagaan kecantikan, selalunya kita hanya melihat kisah kejayaan mereka.

Tetapi pastinya di sebalik cerita kejayaan akan ada terselit liku-liku kepayahan dalam mengharungi hidup dan perniagaan.

Syabas diucapkan kepada yang telah berjaya, namun bagi yang masih merangkak, jadikanlah cerita-cerita hebat mereka sebagai pedoman kejayaan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: usahawan

2 comments

  1. Produk kecantikan tumbuh mcm cendawan. Prospek pasaran mmg bagus, cuma kena hati2 kan. Tahniah buat mereka2 yg betul dan berjaya. Jadi contoh yg baik juga buat kita semua.

    ReplyDelete
  2. Benar KK. Ada yang tak lulus KKM.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon