Wednesday, June 12, 2019

'Aku Tahu Engkau Pasti Datang..'


Perang Dunia Pertama sedang memuncak. Disuatu medan perang, pertempuran antara dua ketumbukan tentera sudah berlarutan sehari suntuk. Seorang perajurit menyusup di celah-celah rimbunan belukar dan tanah berlurah dalam desingan peluru yang bersimpang-siur. Dia menuju ke arah musuh.

Berjuang di medan perang
Gambar hiasan.

Malang, kehadirannya disedari dan ketika berlari ke arah sebatang pokok besar, beberapa butir peluru menembusi tubuhnya. Dia terhumban ke tanah. Sahabat baiknya yang melihat kejadian itu tergamam.

Perasaan sedih, marah dan segala kenangan manis yang telah dilalui bersama bertimpa-timpa datang menggodam jiwanya.

"Tuan, saya mesti selamatkan dia!" pinta anggota tentera itu.

"Boleh, kau boleh pergi," balas ketuanya, seorang leftenan.

"Tapi, saya rasa sia-sia. Kawan kau itu mungkin sudah mati dan engkau cuba bawa mayatnya ke sini, mungkin engkau juga akan menerima nasib yang sama, atau sekurang-kurangnya cedera."

Anggota tentera itu mengangguk kepala. Baginya perkataan 'boleh' itu lebih besar maknanya berbanding 'mati' dan 'cedera'.

Selepas mengucapkan terima kasih kepada ketuanya, dia terus berlari ke tengah medan, menyusup dicelah-celah belukar ke arah sahabatnya yang terbaring ditanah dengan badan dipenuhi darah.

Peluru menghambat setiap langkahnya. Beberapa butir daripadanya berdesing ditelinga tetapi dia tetap tidak berundur. Tanpa disangka, anggota tentera itu berjaya membawa sahabatnya itu balik ke kubu mereka!

Leftenan menggeleng kepala. Dia melihat paha dan lengan anggotanya itu ditembusi peluru, kemudian memeriksa nafas dan nadi askar yang diselamatkan tadi.

"Saya dah cakap, sia-sia. Tengok, kawan kau ni dah mati. Kau pula cedera!" kata leftenan dengan suara keras.

Tentera itu menggeleng kepala.

"Tidak, tuan," katanya sambil terbaring lemah.

"Kawan kau meninggal dan kau sendiri cedera, kau kata bukan sia-sia?" leftenan meninggikan suaranya.

"Ya, tuan," jawab tentera itu.

"Masa saya sampai, dia masih hidup. Bila saya pangku kepalanya, dia tersenyum dan berkata, "Aku tahu engkau pasti datang.."

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon