Saturday, June 22, 2019

4 Syarikat Yang Di Boikot Dunia Kerana Membantu Yahudi Tetapi Bebas Di Malaysia


Pembedilan oleh Israel ke bumi Palestin sejak sekian lama sentiasa mendapat liputan meluas dunia. Ribuan bedilan roket sudah dilancarkan ke bumi Gaza sejak berpuluh tahun. Banyak bangunan rosak termasuk yang dibiayai hasil sumbangan rakyat Malaysia. Begitu juga masjid, kediaman dan lain lagi.

Boikot Produk Israel

Teruskanlah berdoa agar roket-roket dilancarkan zionis Israel ini tidak mengorbankan terlalu banyak nyawa mereka yang tidak berdosa. Mohonlah perlindungan Allah taala agar rakyat Palestin terselamat.

Di sebalik isu pembedilan berterusan zionis Israel ini, ada lagi isu yang perlu rakyat Malaysia tahu iaitu pemboikotan terhadap empat syarikat besar dunia.

Dalam laman Facebook Aqsa Syarif, terdapat kempen boikot produk Israel dan masih berterusan sehingga kini.

Mereka menyiarkan empat syarikat antarabangsa yang diboikot dunia tetapi agak menyedihkan, tidak mendapat sambutan dari rakyat Malaysia.

1. HP

HP atau Hewlett Packard mendakwa mereka syarikat yang terkehadapan dalam melaksanakan tanggungjawab sosial tetapi sebenarnya terlibat dalam penindasan bersistematik di seluruh dunia.

Di Palestin, HP bertanggungjawab menyediakan teknologi yang membolehkan penjajahan, pendudukan haram, sekatan, pengusiran, pemenjaraan, kurungan dan pelbagai lagi bentuk penindasan terus berlaku.

Di saat kanak-kanak dan remaja kita masih leka dengan gadget di tangan, di bumi Palestin remaja dan kanak-kanak dibunuh tanpa rasa bersalah oleh zionis Israel.

HP bersalah kerana membekalkan aset-aset IT yang penting untuk tentera darat dan laut Zionis Israel untuk mengepung Gaza. Sistem kepungan ini menghadkan barangan masuk keluar di Gaza.

HP juga memberi khidmat sistem sekuriti berteknologi kepada penjara-penjara Zionis Israel yang semua sedia maklum bahawa kanak-kanak di bawah umur juga turut di penjara.

Selain itu, HP juga bertanggungjawab membekalkan sistem teknologi di check point, tembok dan kad pengenalan apartheid.

Sistem ini menyukarkan petani Palestin untuk ke ladang mereka, pelajar ke sekolah dan lain-lain.

2. G4S

Mungkin ramai tidak pernah dengar apa itu syarikat G4S. Di Malaysia, van-van G4S sering kelihatan di atas jalanraya ataupun di bank atau di ATM.

G4S adalah syarikat keselamatan terbesar di dunia membantu sistem penjara Israel, terlibat dalam penyediaan peralatan dan perkhidmatan kepada pusat pemeriksaan tentera Israel, tempbok Apartheid, penempatan haram, bangunan tentera dan polis.

Seperti HP, G4S mengaut keuntungan dengan menjalankan perniagaan dengan Zionis Israel.

BDS Ecuador mencapai kejayaan pertama apabila satu institut penyelidikan, International Center for Advanced Studies in Communications for Latin America (CIESPAL) memutuskan untuk tidak memperbaharui kontrak bersama syarikat sekuriti G4S setelah mendapat pendedahan mengenai penglibatan G4S di dalam membantu Zionis Israel.

Syarikat G4S pernah mengumumkan pada Disember 2016 bahawa mereka merancang menamatkan semua perniagaan dengan Israel dalam masa 12 hingga 24 bulan akan datang, maksudnya pada akhir tahun 2018 lalu.

Jika ia berlaku, rakyat Palestin mengatakan pengumuman ini sebagai kemenangan besar hasil boikot BDS.

Sejak 2010, G4S telah kehilangan kontrak bernilai jutaan dolar sebagai hasil daripada kempen-kempen boikot.

Info lanjut tentang sumbangan G4S kepada Israel boleh dirujuk di: https://www.whoprofits.org/company/g4s-israel-hashmira

3. CATERPILLAR & HYUNDAI HEAVY INDUSTRIES

Satu lagi Syarikat yang menjadi sasaran boycott di peringkat Global ialah syarikat Caterpillar dan Hyundai Heavy Industries yang membuat jentolak.

Caterpillar adalah senjata paling ‘destructive’ yang digunakan oleh Israel untuk merobohkan puluhan ribu rumah rakyat Palestin.

Jentolak raksasa D-9 dan D-11 lebih berbahaya dari jet pejuang F-18 kerana ia digunakan untuk merobohkan seluruh kawasan perumahan Palestin untuk dibina penempatan baru Israel.

Seperti yang kita lihat dalam peta dari tahun ke tahun, tanah milik Palestin semakin mengecil akibat tindakan ini.

Dalam masa yang sama, rumah-rumah mereka dirobohkan bagi memberi laluan kepada penempatan haram Israel.

Pasti kita ingat peristiwa tahun 2003, jentera Caterpillar telah membunuh seorang aktivis berbangsa Amerika, Rachel Corrie ketika mempertahankan sebuah rumah milik rakyat Palestin dari dirobohkan.

8 orang rakyat Palestin juga terkorban ketika rumah mereka diroboh tentera Zionis pada tahun 2002.

Di Malaysia, Sime Darby merupakan pengedar jentera pembinaan Caterpillar. Terbaik!

Orang awam yang mempunyai kereta jenama Hyundai tidak perlu risau kerana menurut BDS Korea, pengeluar kererta Hyundai berbeza dengan syarikat Hyundai Heavy Industries.

4. AHAVA

Produk kecantikan ini menjanjikan “Beauty Secrets from the Dead Sea” tetapi menyembunyikan ‘the ugly truth’ kepada anda.

Produk-produk Ahava dibuat menggunakan sumber asli bumi Palestin yang dirompak. Penempatan haram Yahudi di Mitzpe Shalem, Tebing Barat adalah tempat di mana produk-produk Ahava dihasilkan.

Jika wanita di sini sibuk nak kurus takut nampak gemuk, sibuk pasal lipstik yang tak merah menyala, berbeza di bumi Palestin di mana wanitanya turut berjuang demi pembebasan Palestin.

Nilailah dengan mata hati. Memang kehidupan kita tidak sama namun kita wajib membantu sesama Islam.

Menurut Lazada.com [Prohibited Brands], Ahava dilarang dijual di platform online tersebut tetapi anda boleh mendapatinya di Lazada Malaysia.

(https://www.lazada.com/docume…/CB%20Prohibited%20Brands.xlsx)

Gerakan Codepink antara jaguh dalam mempelopori boikot Ahava.

Layari http://www.stolenbeauty.org/ yang dibuat khas untuk memboikot produk Ahava.

Pada tahun 2011, Ahava telah menutup satu retailnya di London akibat tekanan boikot yang sangat kuat.

Selepas 7 tahun perjuangan boikot Ahava, akhirnya syarikat tersebut mengumumkan untuk memindahkan kilang mereka.

Walaupun begitu, boikot akan diteruskan sehingga Ahava di penempatan haram ditutup sepenuhnya.

ISRAEL KERUGIAN $ 4,700,000,000 Dollar SETAHUN!

Menurut BDS, Israel telah memperuntukkan jumlah kewangan yang besar, cybertrooper yang ramai dan usaha membawa BDS ke mahkamah.

Gabenor New York, Andrew M. Cuomo telah mengharamkan gerakan BDS di New York.

Namun, BDS telah berjaya membuatkan syarikat telekomunikasi gergasi, Orange untuk menarik khidmat mereka terhadap tentera Zionis Israel. Syarikat multinasional CRH juga menarik diri daripada memberi khidmat kepada Zionis Israel.

Di Sepanyol, beberapa majlis bandar telah mengumumkan bandar mereka sebagai “Kawasan Bebas Apartheid Israel”. Ratusan para akademik di Brazil dan Itali pula menyertai boikot akademik terhadap Israel.

Suara BDS juga kedengaran sehingga di anugerah Oscar. Penerima-penerima anugerah Oscar mendapat peluang satu trip ke Israel dengan beberapa pakej yang dipropagandakan oleh Israel tetapi telah ditolak oleh mereka.

Benjamin Netanyahu telah juga mengumumkan perang terhadap gerakan BDS (Boycott, Divestment and Sanctions) kerana gerakan boikot ini mengakibatkan Israel kerugian 4,700,000,000 Dollar setahun.

Ibu negara Iceland, Reykjavík juga telah bersetuju untuk tidak mengambil sebarang produk buatan Israel sebagai tanda solidariti bersama Palestin.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: remaja

3 comments

  1. Tak dapat boikot semua, boikotlah sebahagiannya. Cuba boikot satu produk dulu ke contohnya HP.

    ReplyDelete
  2. ada lagi ke bro..

    saya cukup tertarik dengan topik ini..

    ReplyDelete
  3. Banyak lagi sebenarnya dalam senarai boikot.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon