Saturday, May 11, 2019

Apa Maksud Bromance? Adakah Sama Dengan Gay?


Bromance atau juga disebut sebagai 'cinta antara saudara' adalah hubungan bukan seksual antara dua orang lelaki, merupakan sebentuk keintiman homososial tetapi berbeza dengan hubungan homoseksual atau gay.

Maksud Bromance
Gambar hiasan.

Di negara seperti Korea dan Amerika, istilah bromance mungkin sudah tidak asing didengar, tetapi di negara lain, yang belum biasa dengan istilah ini, sehingga boleh menimbulkan pandangan negatif.

Persahabatan Antara Lelaki, Itulah Bromance

Bromance merupakan persahabatan dua lelaki normal yang sudah terjalin lama sehingga membuatkan satu sama lain kenal lebih rapat dan tidak boleh dipisahkan.

Mereka faham dan tahu cara kehidupan antara satu sama lain, sehinggakan kepada perkara yang sangat peribadi.

Jadi, tidak hairanlah jika ramai yang tersalah anggap memandang hubungan bromance sebagai hubungan percintaan antara dua orang lelaki.

Walhal, bromance adalah hubungan personal bukan-seksual, persahabatan yang tidak dilandasi ketertarikan seks songsang seperti gay.

Biasanya, hubungan bromance terjalin kerana meminati hobi atau perkara yang sama dan menganggap rakan lelakinya lebih memahami mereka berbanding kekasih wanita masing-masing.

Kalau ada hubungan yang berlandaskan ketertarikan seksual, pasti hubungan itu dinamakan hubungan lawan jenis dan perlu diingatkan sekali lagi, bromance berbeza dengan gay!

Jalinan hubungan gay lebih khusus kerana melibatkan perasaan kasih sayang, cinta dan rasa ingin saling memiliki, sedangkan bromace adalah hubungan yang diperlukan oleh lelaki untuk saling meluahkan perasaan dan sebagainya.

Akan tetapi, kerana anggapan serong masyarakat, bromance lebih jarang dianggap sebagai persahabatan antara dua orang lelaki dibandingkan persahabatan antara dua orang wanita.

Beza Bromance Dan Brotherhood

Brotherhood adalah persahabatan lebih dari dua orang lelaki dan biasanya dalam sebuah kumpulan, manakala bromance pula adalah hubungan yang dijalin antara dua orang lelaki sahaja.

Tetapi, jangan pula menyamakan brotherhood dengan kumpulan muzik lelaki. Ianya juga berbeza.

Dengan menjalin hubungan bromance, mereka mempunyai wadah untuk saling berbincang tentang pelbagai perkara khusus tentang dunia lelaki.

Ini kerana, memang hanya lelaki yang boleh memahami lelaki, kerana jika berbicara dengan wanita, isteri atau kekasih, pastinya berbeza.

Jadi, jangan memberi penilaian negatif terhadap persahabatan antara dua orang lelaki, kerana mereka rapat bukan disebabkan dorongan seksual, tetapi dua sahabat yang saling berkongsi kehidupan seperti keluarga sendiri.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon