Thursday, April 11, 2019

Pokok Rhu, Potensi Tanaman Kayu Ini Sebagai Bisnes Lumayan


Pokok Ru juga dipanggil sebagai Pokok Rhu, Rhu Laut, Aru (Malaysia), Ku; Son thala (Thai), ai samara; aru; cemara; eru (Indonesia), beach she-oak; casuarina, sea oaks (English), phi laong ; duong (Vietnam), jangli saru; jungli (Hindi) dan sebagainya, adalah sejenis tumbuhan dari keluarga Casuarinaceae yang banyak terdapat di kawasan pantai di Malaysia.

Manfaat Pokok Rhu

Kita mudah mengenali pokok ini kerana ia ditanam di kawasan pantai, tepi jalan dan juga didalam kawasan taman bunga sebagai pokok hiasan, penghadang angin (wind breaker) dan tumbuh subur di kawasan tropika.

Spesies Pokok Rhu

Ada dua spesies pokok Ru jenis tropika iaitu, Casuarina equisetifolia subspecies equisetifolia dan satu lagi adalah Casuarina equisetifolia subspecies incana.

Jenis pertama yang banyak dinegara kita adalah pokok ru bersaiz besar (mencecah ketinggian sehingga 35 meter) sementara jenis kedua adalah bersaiz kecil sedikit dengan ketinggian sekitar 12 meter sahaja.

Kayu Keras

Biji Pokok Rhu
Biji Pokok Rhu.

Kayu pokok Ru merupakan jenis kayu keras dan sesuai untuk digunakan untuk pelbagai tujuan yang berasaskan kayu keras, terutamanya dalam pembinaan rumah papan sebagai beruti, tiang dan dinding.

Pokok Ru mempunyai daun yang keras seperti jarum yang tajam (pine-needle- like leaves). Daun Ru berwarna hijau dan amat tahan dalam banyak keadaan sama ada air masin, hujan lebat dan tiupan angin serta musim kemarau.

Paling unik mengenai pokok Ru adalah buahnya yang berbentuk kon seperti jenis pokok conifers.

Pokok ini mempunyai banyak dahan yang kukuh dan tidak mudah patah walaupun berlaku tiupan angin kencang terutamanya jika ditanam di tepi pantai.

Akar tunjang yang jauh masuk ke dalam tanah juga mampu menahan pokok daripada tumbang dan kehebatannya dalam mengawal hakisan pantai.

Menanam Pokok Ru

Biji Pokok Rhu Matang
Biji Pokok Rhu Matang.

Pokok Ru mudah ditanam daripada biji benih yang disemai didalam tapak semaian atau didalam polibeg.

Biji Ru yang jatuh ke dalam air laut masin juga mempunyai ketahanan sehingga 5 tahun terapung dan apabila sampai dipantai, ianya boleh tumbuh sendiri.

Jarak penanaman pokok Ru yang disyorkan di Malaysia adalah pada jarak 3mx3m (padat) atau 4mx4m (sesuai).

Kadar pertumbuhan pokok Ru adalah cepat dimana ia mencecah ketinggian 3 meter (10 kaki) dalam masa setahun dan setinggi 7-8 meter (25 kaki) selepas 4 tahun dengan garis pusat batang sebesar 13-17 cm (5-7 inci).

Pokok Ru cepat matang dimana ia akan berbunga sepanjang tahun dan buah akan matang 18-20 minggu selepas proses 'Anthesis'.

Dalam beberapa percubaan penanaman pokok Ru secara komersil, hasil kajian mendapati pokok Ru sesuai ditebang untuk dijadikan produk kayu (timber) dalam masa 7-15 tahun selepas ditanam.

Hasil kayuan sebanyak 37,000 - 74,000 kg (40-80 metrik tan) kayu dihasilkan dari kawasan seluas satu hektar.

Kegunaan Pokok Ru

Kayu Ru sangat sesuai dijadikan beruti, dinding, tiang rumah dan kegunaan industri perabot bagaimanapun, Ru kurang sesuai untuk tujuan kraftangan berasaskan ukiran kerana kualiti kayunya yang keras, namun sangat baik untuk perusahaan yang memerlukan kayu keras.

Kayu pokok Ru juga merupakan bahan bakar terutamanya sebagai arang yang baik kerana kurang mengeluarkan asap dan amat tahan lama dibakar selain bahang panas yang tinggi.

Pendapatan Lumayan Tanam Pokok Ru

Jadi, jika anda berhasrat untuk membina rumah papan tanpa perlu berbelanja besar untuk membeli bahan yang sangat mahal, menanam beberapa batang pokok Ru dari sekarang adalah langkah paling bijak.

Jika anda memiliki kebun sendiri, 10-20 pokok Ru sudah memadai untuk keperluan 10-20 tahun akan datang terutamanya untuk kegunaan anak cucu.

Malah, dengan harga kayu sebagai papan dan beruti yang sangat mahal juga menjadikan potensi tanaman pokok Ru sebagai pendapatan lumayan jika ditanam dalam skala yang banyak.

Benarkah Pokok Gharqad Adalah Rhu?

Ramai yang keliru tentang bagaimanakah rupanya pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok krismas, pokok rhu dan ada juga yang menyatakan bahawa ia adalah pokok kaktus dan sebagainya.

Pokok Gharqad yang bakal digunakan oleh puak Yahudi untuk bersembunyi nanti, bukanlah di bawah pokok saka yang ketinggiannya boleh mencapai sehingga 30 kaki tetapi di dalam rimbunan anak-anak pokok di bawah 7 kaki yang penuh duri.

Foto yang dipapar berikut, diharap dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad.

Pokok Gharqad
African Boxthorn atau pokok Gharqad.

Pokok Gharqad dengan nama saintifiknya ‘Nitraria retusa’ dan sebahagian berpendapat ianya pokok ‘African Boxthorn’ dari keluarga ‘Solanaceae’ adalah sejenis pokok berduri dan mempunyai dahan yang berjalin-jalin.

Daunnya berwarna hijau muda. Bunganya kecil dan berwarna putih dengan tompok-tompok ungu.

Dikategorikan sebagai beracun dan buahnya seperti buah tomato, tetapi kecil dan hanya berdiameter 1cm.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon