Selasa, April 09, 2019

Kehebatan Michael Jackson Mencipta Lagu Tanpa Ilmu Tentang Muzik


Loading...

Komposer terkenal Mozart mampu mendengar sesebuah simfoni dalam kepalanya, John Lennon menggunakan peralatan seperti pensil untuk menghasilkan lagu dan penyanyi kumpulan Spiritualized, Jason Pierce yang menyanyikan dahulu bahagian orkestra kepada perakam audio.

Michael Jackson Dance

Ramai pasti tahu lagu-lagu nyanyian Michael Jackson, tapi tahukah anda bagaimana lagu-lagu tersebut dihasilkan?

Michael bukanlah seorang yang berkemahiran dalam bidang teori muzik kerana dia tidak mempunyai pendidikan muzik, malah tidak mampu menulis atau membaca notasi muzik.

Kemahirannya bermain instrumen juga tidaklah sehebat mana walaupun dia mampu bermain beberapa jenis instrumen, seperti yang tertera dalam kredit albumnya, HIStory.

Jadi, bagaimana Michael Jackson mampu mencipta muzik yang sehingga kini terus menjadi keminatan ramai?

Sebenarnya, tidak ramai yang tahu bagaimana, sehinggalah Michael Jackson dituduh melakukan plagiat oleh seorang komposer bernama Crystal Cartier dalam album 'Dangerous' beliau.

Dalam perbicaraan mahkamah, Michael perlu menjelaskan bagaimana penghasilan lagu-lagu dalam album tersebut dibuat untuk membuktikan tidak wujud unsur plagiat.

Oleh kerana tiada pendidikan formal dalam muzik, Michael Jackson akan menyanyikan sendiri secara beatboxing setiap satu instrumen yang diperlukan dalam setiap lagunya sebagai demo lagu tersebut.

Dengar video di bawah untuk tahu prosesnya secara menyeluruh.


"Saya hanya menyanyikan bahagian bass lagu tersebut ke perakam audio, kemudian meletakkan irama ke atas bass yang dibuat secara beatboxing untuk mencipta lapisan-lapisan audio," kata Michael menjelaskan bagaimana lagu 'Billie Jean' dicipta.

"Dalam lagu Billie Jean, ada 4 lapisan bass yang berbeza dan bertugas memberikan watak pada lagu tersebut."

Rob Hoffman, seorang jurutera bunyi yang bertugas merakamkan lagu Michael menyifatkan proses bekerja dengan Michael dengan cara berikut;

"Dia akan datang dengan sebuah lagu yang baru ditulis semalam. Kemudian kami akan panggil pemain gitar. Michael akan menyanyikan tiap-tiap note pada setiap kord yang dia perlukan. Ini note pertama, kedua, ketiga dan seterusnya. Selepas pemain gitar dapat mengenal pasti note mana yang diperlukan, Michael akan menyanyikan lagu tersebut secara langsung di situ juga."

"Untuk bahagian orkestra pun sama. Dia akan menyanyikan semua bahagian. Semua ada dalam kepala dia dan Michael perlu menerangkan kepada bahagian orkestra satu per satu note muzik yang diperlukan jadi pemuzik bertugas untuk mendapatkan note yang dia nyanyikan."

Bila Michael sendiri ditanya bagaimana dia menulis lagu oleh pihak mahkamah, dia hanya mampu berkata yang "semua lirik, susunan, kord, nota, bunyi, datang dalam kepala saya seolah-olah diletakkan dan begitulah apa yang saya dengar."


Ada pengkarya yang memerlukan dia duduk dengan instrumen untuk mendapatkan karya, tetapi bagi Michael apa yang diperlukan adalah suara beliau.

Selalunya, Michael akan bekerja dengan 5 lagu setiap masa dan itu juga sesuatu yang sangat mengagumkan.

Bagi seseorang yang tidak ada pendidikan formal muzik serta tidak mampu membaca nota muzik, kemahiran Michael melahirkan lagu-lagu pop yang masih kekal relevan sehingga sekarang sebenarnya membuktikan yang dia memang mempunyai bakat yang cukup luar biasa.

Apabila ditanya dalam mahkamah, adakah Michael Jackson merasakan kemahiran menguasai teori muzik satu perkara yang penting, dengan tenang Michael menjawab - "tidak. Ia bukan satu kemestian."

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon