Friday, April 05, 2019

5 Cara Dan Tips Lebatkan Bulu Kening Secara Semulajadi


Bagi mereka yang mempunyai bulu kening nipis, pastinya penampilan diri akan dirasa kurang meyakinkan dan kelihatan sedikit tidak menarik. Walaupun kening boleh dilukis menggunakan pensil kening, tetapi ada beberapa cara semulajadi yang boleh dilakukan untuk mendapatkan kening tebal.

Lebatkan Bulu Kening
Gambar hiasan.

Ini adalah cara paling mudah untuk melebatkan kening anda secara semulajadi.

1. Minyak Kelapa

Untuk mendapatkan kening penuh berani dan tebal, anda boleh menggunakan minyak kelapa. Ini membantu mempercepatkan proses pertumbuhan dan menggalakan pertumbuhan bulu kening yang tebal.

Caranya, dengan menyapu terus ke kening dan biarkan semalaman.

2. Vaseline

Vaseline atau jeli petroleum berkesan untuk membuat kening anda tebal. Sapukan bahagian kecil di kening anda 3 hingga 4 kali sehari dan anda boleh lihat hasil yang positif dalam tempoh 3 bulan.

3. Urut

Mengurut kening adalah cara yang baik untuk meningkatkan pertumbuhan bulu kening. Urut di kawasan sekitar kening anda dengan minyak zaitun selama 5 minit setiap hari.

4. Vitamin B & D

Ini penting kerana ia memberi kesan kepada organ dalaman dan penampilan fizikal anda. Makan makanan yang kaya dengan vitamin B & D untuk meningkatkan pertumbuhan rambut.

Ia akan membantu menguatkan bulu mata dan kening, malah dapat menentang kesan bahaya produk berasaskan kimia seperti maskara dan celak.

5. Minum Air

Air adalah baik untuk kesihatan anda secara keseluruhan kerana dapat membantu membuang semua bahan toksik daripada tubuh anda melalui air kencing.

Mula minum sekurang-kurangnya 8-10 gelas air setiap hari. Ini akan meningkatkan sistem imun badan dan meningkatkan pertumbuhan bulu kening.

6. Elakkan Losyen dan over-plucking

Apabila anda menyapu krim atau losyen di wajah, kalau boleh elakkan dari terkena di kening.

Hal ini kerana bahan kimia pada losyen atau krim boleh merosakkan folikel bulu kening dan menghentikan pertumbuhannya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: hijabista

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon