Selasa, Mac 05, 2019

'Jonathan' Kura-kura Haiwan Darat Tertua Di Dunia Yang Berusia 187 Tahun


Loading...

Seekor kura-kura jantan dari Pulau St. Helena yang diberi nama Jonathan, secara rasminya telah diiktiraf sebagai hidupan darat paling tua di dunia oleh Guinness World Record apabila usianya mencecah 187 tahun pada tahun 2019 ini.

Kura-kura Tertua

Menurut portal guinnessworldrecords, kura-kura jenis Aldabran yang berasal dari Kepulauan Seychelles di Lautan Hindi itu dilahirkan pada tahun 1832, lima tahun sebelum pertabalan Ratu Victoria dan dibawa ke Pulau St. Helena di Lautan Atlantik pada tahun 1882.

Pemeriksaan lanjut ke atas cangkerang Jonathan mendapati ia adalah subspesies yang dipercayai hampir pupus. Terdapat kira-kira 80 ekor kura-kura Aldabran di seluruh dunia, menurut Kumpulan Pakar Kura-kura dan Penyu Air Tawar dari Kesatuan Antarabangsa Pemuliharaan Alam Semula Jadi (IUCN).

Kura-kura tertua ini buta disebabkan katarak dan kehilangan deria bau namun, ia masih mempunyai pendengaran yang bagus dan selera makan, kata pakar veterinar, Joe Hollins yang bertanggungjawab menjaga reptilia itu.

Sepanjang hidupnya, Jonathan melalui dua zaman perang dunia, Revolusi Perancis, tujuh pertukaran monarki Britain dan pelantikan 39 Presiden Amerika Syarikat.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: kosmo

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon