Friday, March 29, 2019

Jean Perera Sinnappa, Misteri Pembunuhan Miss Malaysia 1971


Jean Perera Sinnappa (1948—6 April 1979) yang pernah menjadi Ratu cantik Negeri Sembilan, Ratu cantik Selangor dan Ratu cantik Malaysia pada tahun 1971, dipercayai telah dibunuh ketika berusia 31 tahun pada hari Jumaat 6 April 1979.

Jean Perera Sinnappa

Ramai yang telah lupa mengenai kes salah sabitan S. Karthigesu yang telah didakwa, dibicara dan didapati bersalah kerana membunuh Jean Perera Sinnappa yang berlaku di dalam tahun 1979 dan merupakan suspek tunggal pembunuhan tersebut.

Jean Perera seorang janda beranak tiga, telah ditemui mati di dalam keretanya di Lebuh raya Persekutuan berhampiran selekoh menghala ke Lapangan Terbang Subang.

Dia dan pasangannya, S. Karthigesu telah berhibur di Kuala Lumpur dan dalam perjalanan pulang ke Klang.

Suaminya S. Sinnappa, seorang ahli kimia mati dalam kemalangan jalan raya, empat bulan sebelum itu, ketika sambutan Tahun Baru pada tahun 1978.

Tuduhan membunuh

Abang ipar atau kekasihnya, Karthigesu Sivapakiam, ditemui tidak sedarkan diri di luar kereta tanpa sebarang kecederaan.

S. Karthigesu yang memandu kereta itu, berhenti di Lebuh raya Persekutuan yang pada ketika itu pada waktu malam dan tidak ramai orang.

S. Karthigesu merupakan seorang pensyarah bidang Psikologi di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras, Kuala Lumpur, sementara Jean Perera seorang guru pelatih tahun pertama di maktab yang sama.

Dua orang jurutera MAS yang berasa pelik apabila melihat pasangan itu di mana seorang lelaki sedang terbaring di belakang kereta lalu mereka membuat laporan ke pihak polis.

Polis yang sampai sejam kemudian mendapati lelaki itu ialah S. Karthigesu, manakala Jean Perera ditemui mati di kerusi penumpang dengan tali pinggang keselamatan masih terikat manakala beg tangan Jean Perera ada beberapa perhiasan permata.

S. Karthigesu dikejarkan ke hospital. Dia mendakwa tidak sedarkan diri kerana kepalanya dipukul dari belakang.

Autopsi yang dijalankan mendapati terdapat dua kecederaan di tubuh Jean Perera, di dada, perut dan empat di tangan. Polis mengklasifikasikan kes ini sebagai kes bunuh dan siasatan penuh lalu dijalankan.

Perbicaraan

Siasatan mendapati wujud hubungan cinta tiga segi antara mereka bersama Dr Narada Warnasurya, kekasih Jean yang berasal dari Sri Lanka dan bertugas di sana.

Dr Narada telahpun berkahwin dan mempunyai seorang anak perempuan dan mereka pernah bertemu di bangunan YMCA pada September 1978 ketika doktor itu melawat Kuala Lumpur.

Terdapat 19 surat daripada doktor itu kepada Jean dan dalam surat itu, Jean menyatakan sangat mencintai S. Karthigesu dan mahu hidup bersamanya.

Ahli pathologi Dr R. Krishnan dan Dr Balakrishnan telah melakukan pemeriksaan terhadap kes pembunuhan ini.

Pada 9 Mei 1979, S. Karthigesu seorang pensyarah (37 tahun) dituduh membunuh Jean Perera di Batu 11, Lebuh raya Persekutuan antara 11.20 malam hingga 11.50 malam pada 6 April 1979.

Perbicaraan dijalankan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, di Jala Raja, berhadapan Dataran Merdeka.

Sekeping gambar menunjukkan S. Karthigesu di sebelah kereta tersebut dan dijadikan sebagai bahan bukti di mahkamah. Blouse kuning yang dipakai J penuh dengan darah turut dijadikan bahan bukti.

Doktor yang memeriksa mendapati S. Karthigesu tidak trauma dan tiada kecederaan di kepala sebagaimana didakwa. Tiada senjata ditemui dan tiada saksi kejadian pembunuhan.

Saksi sampingan termasuklah wartawan Lee Ah Chai yang pernah bercakap dengan S. Karthigesu semasa pengebumian Jean Perera. Wartawan Lakshmi Natarajan pula membuat liputan kes ini dari hari pertama.

S. Karthigesu pada mulanya dituduh membunuh tetapi kemudiannya dibebaskan dan pembunuh sebenar tidak diketahui atau masih bebas.

Seramai tujuh juri lelaki dipilih untuk mendengar kes ini. Malangnya semua tujuh lelaki ini tidak sepatutnya menjadi juri dalam kes wanita menjadi mangsa.

Seorang saksi lain menerangkan bahawa dia telah melalui jalan itu pada 11.20 malam dan melihat dua buah kereta, kereta Jean dan sebuah lagi dengan lampu terpadam. Terdapat tiga lelaki berdiri di situ memegang lampu suluh.

Perbicaraan selama 38 hari melibatkan 58 saksi. Tujuh juri lelaki mengambil masa 4 jam untuk membuat keputusan (5:2).

Keputusannya, Karthigesu didapati bersalah dan dihukum gantung sampai mati.

SAKSI MENGAKU BERBOHONG

Misteri Pembunuhan Miss Malaysia
S. Karthigesu.

Perbicaraan pembunuhan itu telah mengambil masa 38 hari dan saksi utama pendakwaan ialah Bhandulananda Jayatilake.

Jayatilake telah memberi keterangan bahawa beliau telah menyaksikan S. Karthigesu menjerit bahawa Jean “tidak berhak untuk hidup”. Hakim perbicaraan menganggap kata-kata ini sebagai bukti yang menunjukkan beliau bersalah.

Tiada sebarang bukti dijumpai untuk mengenal pasti secara langsung siapakah pembunuh di dalam kes ini. Senjata pembunuhan juga tidak pernah ditemui walaupun pihak polis telah cuba mencarinya dengan sedaya-upaya.

Karthigesu telah dijatuhkan hukuman mati mandatori oleh Hakim perbicaraan dan beliau telah merayu kepada Mahkamah Persekutuan terhadap sabitan dan hukuman mati yang dijatuhkan terhadapnya.

Empat hari selepas sabitan Karthigesu, Jayatilake yang merupakan saksi utama pendakwaan telah tampil ke hadapan dan beliau telah membuat satu pengakuan bahawa dia telah bercakap bohong.

Dia tidak menyaksikan kononnya S. Karthigesu menjerit yang telah membuktikan Karthigesu bersalah dan menurut penghakiman Mahkamah, beliau telah diminta untuk berbohong bagi memastikan S. Karthigesu didapati bersalah.

Mahkamah Persekutuan mengenepikan sabitan dan hukuman mati mandatori terhadap Karthigesu.

Jayatilake kemudiannya disabitkan kesalahan sumpah bohong dan dipenjarakan selama 10 tahun.

Ternyata S. Karthigesu sangat bertuah kerana ramai yang disabitkan kesalahan sebelum dan selepasnya mungkin tidak begitu bernasib baik.

Selepas dua tahun satu bulan empat hari berada di penjara, Karthigesu akhirnya dibebaskan pada 20 Mei 1981.

Jayatilake didapati bersalah dan dihukum penjara selama 10 tahun. Anehnya dia mati di dalam penjara, dua tahun kemudian. Karthigesu kekal menetap di Klang dan telah berkahwin.

Dokumentari

Gerard Benedith selaku pengacara TV3 telah membuat dokumentari berhubung pembunuhan ini. Alex Josey pula telah menulis buku bertajuk, 'It was The Murder Of A Beauty Queen'.

Benedith menggunakan simulasi komputer untuk menggambarkan pembunuhan itu dan dokumentari tersebut telah disiarkan di Crime & Investigation Network (Astro 732).

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon