Saturday, February 16, 2019

Misteri Artifak Firaun Seiras Michael Jackson


Michael Jackson terkenal bukan sahaja di Amerika Syarikat, malah di seluruh dunia. Lagu beliau yang enak didengar serta tarian 'Moon Dance' beliau memang sangat mengasyikkan. Lebih kurang sedekad lalu, dunia dikejutkan dengan pemergian beliau yang ternyata memberikan kesan kepada ramai.

Artifak Firaun Michael Jackson

Artikel kali ini adalah tentang sebuah arca atau artifak daripada zaman Mesir purba yang kelihatan seperti Michael Jackson, terutamanya pada bahagian hidung.

Muzium di Chicago Yang Mempamerkan Arca 'Michael Jackson'

Tidak semua muzium di dunia ini mempunyai pameran artifak daripada Mesir purba. Field Museum of Natural History di Chicago adalah antara beberapa muzium yang berkesempatan mempamerkan koleksi tersebut.

Muzium ini kaya dengan koleksi artifak seperti mumia daripada benua Amerika, dan hasil tangan unik seperti arca gangsa Dewa Mesir iaitu Bastet. Menurut pakar arkaelogi, arca ini mungkin menyimpan mumia kucing di dalamnya.

Antara artifak tulen yang lain di muzium tersebut adalah arca seorang wanita yang diperbuat daripada batu kapur yang mempunyai mata menonjol, pipi bertulang dan dengan hidup yang patah atau hancur.

Sekali pandang, arca tersebut kelihatan seolah-olah Michael Jackson.

Apabila Raja Pop itu meninggal dunia pada tahun 2009, peminat-peminat beliau dilaporkan mula melawati muzium tersebut hanya untuk melihat hasil seni berkenaan.

Arca berkenaan sebenarnya telah berada dalam pameran muzium berkenaan sejak sekurang-sekurangnya 20 tahun sebelum pemergian Michael Jackson, namun gagal menarik perhatian orang ramai.

Menurut pegawai di muzium itu, peminat ikon muzik pop dari serata dunia telah datang ke muzium berkenaan semata-mata untuk melihat patung tanpa kepala tersebut dan membandingkannya dengan rupa Michael Jackson.

Sedikit Maklumat Tentang Arca 'Michael Jackson'

Artifak tersebut sebenarnya telah dibeli dan dibawa dari Kaherah pada penghujung kurun ke-19 walau bagaimanapun, ia hanya dipamerkan pada 1988 di Muzium Chicago.

Maklumat tentang arca berkenaan tidak diketahui, namun para arkaeologi bersependapat bahawa ianya adalah produk pada era Kerajaan Baru Mesir, yang menguasai kawasan tersebut antara 1550 BC hingga 1050 BC.

Ini bermaksud arca tersebut berkemungkinan besar telah dihasilkan ketika Mesir dibawah pemerintahan seorang raja muda iaitu Firaun Tutankhamun, atau mungkin juga pada zaman Firaun Ramesses II, walau bagaimanapun, tidak dapat dipastikan yang mana satu.

Populariti arca ini terus berlarutan sehingga bertahun-tahun selepas kematian Michael Jackson, dan ramai pengunjung muzium hadir semata-mata untuk melihat patung tersebut.

Arca tersebut yang berketinggian 10 inci dan lebar 13.7 inci dipamerkan di belakang sebuah skrin gelas bagi melindunginya.

Pendapat Tentang Hidung Arca 'Michael Jackson' Yang Hilang/Hancur

Orang ramai sangat terpesona dengan persamaan hidung arca tersebut dengan Raja Pop dunia itu.

Pakar arkaeologi mempunyai beberapa penerangan tentang apa yang telah terjadi kepada hidung patung wanita berkenaan.

Kebanyakan patung-patung purba dari Mesir, Greece dan Rom kehilangan hidung dan bahagian-bahagian badan lain yang menonjol. Banyak pendapat mengatakan bahawa kehilangan ini adalah disengajakan atas sebab bekaitan agama.

Sama ada perkara ini benar atau tidak, kita tidak dapat pastikan namun, secara logiknya, artifak purba ini telah dihasilkan sejak beribu tahun lalu, dan mungkin berlaku kecualian dalam pengendaliannya yang menyebabkan kehilangan beberapa bahagian arca termasuklah bahagian hidung.

Pada ketika arkaeologi masih lagi sebuah bidang baharu, tidak semua mereka yang terlibat dalam bidang ini berhati-hati dalam melakukan kerja mereka.

Alatan yang diguna bagi tujuan cari gali artifak berharga juga tidak sesuai untuk digunakan. Pasti berlaku kerosakan atau kecualian semasa pengendalian barangan antik berkenaan.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon