Isnin, Februari 11, 2019

10 Rahsia Khasiat Biji Buah Tembikai


Buah tembikai mengandungi kandungan air tinggi dan kaya dengan vitamin dan mineral yang sangat bermanfaat buat tubuh badan kita, tapi kalau kita makan tembikai mesti buang biji-biji hitam tu kan?

Khasiat Biji Buah Tembikai

Anda dah rugi sebenarnya kerana menurut sumber blodsky.com, biji tembikai mempunyai manfaat yang sangat besar dan mampu menyembuhkan penyakit seperti masalah jantung dan batu karang.

Caranya, ambil biji tembikai dan rebus. Air rebusan itulah yang sangat bermanfaat.

Berikut adalah khasiat biji tembikai untuk kesihatan.

1. Mengawal diabetes

Air rebusan biji tembikai mampu menurunkan kadar gula dalam darah. Amalkan secara berterusan selama tiga hari berturut-turut dan rasai sendiri perbezaannya.

2. Menyihatkan jantung

Kandungan magnesium dan likopen yang ada dalam biji tembikai bermanfaat untuk kesihatan jantung kita.

3. Menguatkan rambut

Para wanita khususnya boleh mengamalkan air rebusan ini untuk mengelakkan keguguran rambut dan merawat kulit kepala yang gatal.

4. Mencantikkan kulit

Biji tembikai tinggi dengan zat antioksida, jadi air rebusan ini akan merawat kulit dari dalam menjadikannya halus dan licin.

Ia juga mampu mengurangkan kedutan di sekitar mata dan melindungi kita dari pancaran sinar matahari.

5. Meningkatkan kekebalan tubuh badan

Biji tembikai juga kaya dengan vitamin dan nutrisi, mineral, kalium, betakarotin, Vitamin C dan juga serat yang diperlukan tubuh badan.

Jadi, ianya baik untuk tubuh badan kita.

6. Menyihatkan mata

Betakarotin yang terdapat dalam buah tembikai sangat baik sekali kerana ia akan di ubah dalam tubuh kita menjadi Vitamin A.

7. Meneutralkan racun dalam tubuh

Dengan mengkonsumsi buah tembikai akan membantu kita terbebas dari serangan radikal bebas, seperti pencemaran udara, pelbagai asap kendaraan atau udara yang kotor yang memicu kepada masuknya radikal bebas yang boleh mengancam kesihatan kita.

Tembikai mengandungi senyawa karotenoid yang dapat meneutralkan radikal bebas yang masuk ke dalam tubuh kita.

8. Melancarkan saluran kencing

Dengan memakan buah tembikai akan membantu pengeluaran urine lebih lancar untuk kesihatan buah pinggang menjadi lebih baik.

9. Menyingkirkan lemak

Sekiranya anda mempunyai lemak berlebihan dalam badan, tembikai adalah pilihan yang tepat untuk membantu menyingkirkan lemak dalam tubuh kerana buah tembikai mengandungi citruline yang membantu mengurangkab lemak berlebihan dalam tubuh.

10. Menyegarkan tubuh

Minum jus tembikai atau memakannya begitu sahaja akan membuatkan anda lebih bertenaga dan segar semula.

Tembikai juga baik untuk kanak-kanak kerana kurang gula dan badan lebih bersemangat untuk melakukan sebarang aktiviti.

Petua memilih tembikai yang baik dan manis

Memilih tembikai dengan garisan yang lurus dan juga tak putus menandakan bahawa tembikai itu manis dan baik.

Anda boleh memilih buah tembikai yang pada bahagian paling atas dan pada ruas garis yang mengelilingi kulit buahnya berwarna hijau tua yang menandakan buah dan isi yang merah dan manis.

Cara seterusnyanya adalah dengan melihat tangkainya, jika sudah kering tarik dan jikabterlepas menandakan buah didalamnya sudah masak dan sempurna masaknya.

Kesimpulan

Banyak juga khasiat biji buah tembikai ni kan? Ajar dan biasakan anak-anak untuk suka memakan buah tembikai agar mereka sihat dan ceria.

Kerana dengan memakan buah tembikai, mereka boleh mendapat khasiatnya untuk kesihatan mereka. Jadi, lepas ni jika makan tembikai, biji dia jangan buang tau, simpan okay!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon