Tuesday, February 12, 2019

25 Jenis Varieti Pokok Zaitun


Buah Zaitun atau Olive (Olea europaea) dihasilkan dari pokok zaitun dari keluarga Oleaceae, merupakan tumbuhan paling tua di dunia yang tumbuh dari kawasan di Mediterranean dan dilaporkan mampu hidup sehingga lebih 1,000 tahun.

Buah Zaitun Liar

Pokok Zaitun boleh tahan dalam keadaan suhu panas, kemarau dan keadaan tanah yang agak masin (high salinity) serta mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaan dalam masyarakat sejak zaman kuno, telah ditanam dan digunakan sejak zaman Mesir purba lagi.

Kehebatan buah zaitun telah di tulis dalam AlQuran iaitu, "Makanlah minyak zaitun dan lumurlah minyaknya, kerana ia berasal daripada pohon yang penuh berkat." (Riwayat At-Tirmizi dan Ibnu Majah)'.

"...yang dinyalakan dengan minyak yang banyak faedahnya (iaitu) zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur dan tidak pula di sebelah barat, yang minyaknya (sahaja) hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api...."

Ini juga menunjukkan bahawa pokok dan buah zaitun merupakan sejenis tumbuhan yang sangat berguna.

Produk Zaitun dipercayai telah diperdagangkan sejak 2,000 - 3,000 tahun sebelum masihi, tersebar di kawasan Mediterranean, Afrika Utara dan Eropah kerana mudah dibiakkan dengan cara vegetatif dalam keadaan cuaca kering.

Beberapa kultivar dan varieti pokok zaitun yang terdapat diseluruh dunia dipilih semenjak beribu-ribu tahun dahulu dan daripada 39 negara yang menanam pokok zaitun di seluruh dunia, sebanyak 19.6 juta metrik tan buah zaitun dihasilkan pada tahun 2011 (Laporan FAO Statistik 2011).

Varieti yang ditanm bergantung kepada kesesuaian tanah, iklim dan pengurusan selain keperluan pasaran.

Berikut adalah 25 kultivar yang ada untuk dilaporkan sebagai maklumat berguna kepada pembaca.

1. Amfissa

Kultivar ini berasal dari negara Greek yang dikenal pasti dari daerah bernama Amfissa (Tengah Greek) dan jugan dekat dengan bandar Delphi.

Jenis ini mendapat perlindungan dibawah (PDO status) dan sangat baik kualiti ekstrak minyak.

Pada masa ini dilaporkan terdapat sebanyak 1,200,000 pokok olive jenis ini yang dilindungi sebagai landskap semulajadi dinegara tersebut.

2. Arbequina Olives

Varieti ini adalah jenis buah kecil dan berwarna coklat apabila matang. Ia berasal dan banyak ditanam dikawasan Aragon serta Bandar Catalonia di Sepanyol. Jenis ini sangat sesuai untuk dimakan segar dan juga diekstrak untuki menghasilkan minyak zaitun.

3. Bari Zaitoon

Jenis ini banyak ditanam dan berasal dari negara Pakistan. Ia baru sahaja didaftarkan dan masih belum banyak maklumat mengenainya.

4. Barnrea

Jenis ini berasal dan dibiakkan di negara Israel dengan dua kegunaan iaitu segar dan diproses. Ia merupakan varieti yang tahan dari serangan penyakit dan memberikan hasil tinggi.

Minyak yang dihasilkan mempunyai baru harum yang kuat dan kini banyak ditanam di tiga negara sahaja iaitu Israel, Australia dan New Zealand.

5. Bosana

Varieti ini paling banyak ditanam di kawasan Sardinia di negara Itali yang menghasilkan sebanyak 3.182 juta metrik tan buah zaitun setahun, merupakan negara kedua pengeluar buah zaitun didunia dengai nilau pengeluaran sebanyak USD2.254 billion pada tahun 2011. Jenis ini hanya untuk diproses menjadi minyak sahaja.

6. Cornicabra

Jenis ini berasal dari Bandar Toledo, Sepanyol yang menyumbang sebanyak 12% dari pengeluaran buah zaitun dalam negara tersebut. Ia ditanam untuk penghasilan minyak.

7. Dormant

Varieti Dormant ditanam di Turki sebagai buah zaitun berwarna hijau yang diproses untuk menghasilkan minyak.

Turki menghasilkan sebanyak 1.750 juta metrik tan buah zaitun pada tahun 2011 (FAO Statistic) dengan kedudukan ke 4 terutama diseluruh dunia bernilai USD 1.40 billion.

8. Empeltre

Varieti ini berasal dari kawasan Pedrola, Aragon di Sepanyol. Ia adalah jenis buah zaitun bersaiz sederhana berwarna hitam yang boleh dimakan segar dan juga diproses menjadi minyak.

9. Frontioio/Leccino

Kultivar ini berasal dari kawasan Tuscany di itali yang mnjadi bahan asas untuk industri minyak zaitun dinegara tersebut.

Kini varieti ini telah banyak ditanam dibeberapa negara lain kerana ia mempunyai nilai tinggi dan rasa yang baik iaitu manis sedap.

10. Gemlik

Ini adalah varieti dari kawasan bandar Gemilk di Turki. Ia mempunyai saiz buah yang kecil dan sederhana dengan warna kehitaman apabila masak.

Ia mengandungi minyak yang tinggi dan sering digunakan dalam sajian sarapan pagi di negara tersebut. Isinya agak mudah dikupas berbanding dengan varieti lain daripada bijinya.

11. Hojiblanca

Varieti ini juga berasal dari Sepanyol iaitu dikawasan Cordoba iaitu satu daripada kawasan utama penanaman pokok zaiton. Minyak yang dihasilkan berkualiti tinggi walau pun ianya mempunyai rasa sangat pahit.

12. Hondroelia Halkidkis

Jenis ini berasal dari kawasan Haldkidiki atau juga digelar sebagai 'hondro-thick' atau 'donkey-olive' yang banyak terdapat di utara negara Greeek. Buahnya berwarna hijau den mempunyai rasa sangat pahit.

13. Izmir Sofralik

Pokok jenis ini berasal dari Turki yang ditanam untuk menghasilkan minyak zaitun.

14. Kalamata

Varieti ini berasal dari negara Greese yang mempunyai saiz buah yang besar dan berwarna hitam., Ia banyak ditanam dikawasan Kalamata yang mempunyai rasa seperti daging dan licin kulitnya.

Kegunaan selain daripada untuk hasilkan minyak adalah untuk dibuat wain, cuka dan juga kegunaan harian (table olive). Varieti ini mendapat perlindungan dari PDO (Persatuan Olive Dunia).

15. Koroneiki

Ia berasal dari bandar Koroneiki, Pelopponese dan Mani dinegara Greece. Buahnya kecil dan agak sukar untuk ditanam tetapi mampu menghasilkan buah yang banyak dan varieti ini mempunyai kualiti minyak unggul.

16. Lucques

Kultivar ini berasal dari Perancis Selatan dikawasan bernama Aude. Ia adalah pokok zaitun yang menghasilkan buah agak besar, berwarna hijau dan agak panjang bentuknya. Kualiti minyaknya sederhana dan agak lembut.

17. Maalot

Mendengar namanya saya dah agak ia berasal dari Israel yang dikatakan tahan kepada serangan penyakit. Walaupun ia berasal dari Chemlali di Afrika Utara, aktiviti biak baka dijalankan di Israel dan ia mempunyai saiz buah sederhana, bentuk bulat dan rasa sedap. Kebanyakan untuk ekstrak minyak juga.

18. Manzanilla

Varieti zaitun ini berasal dari Sepanyol yang natif dibandar Dos Hermanas dan Seville. Ia mempunyai saiz besar, berwarna ungu kehijauan dan berbentuk bulat oval. Isinya tebal dan kaya dengan zat dimana ia kini ditanam dibanyak negara lain.

19. Memeli

Varieti ini berasal dari begara Turki yang menghasilkan buah berwarna hijau, brine dan juga warna hitam. Ia hanya untuk diproses bagi menghasilkan minyak.

20. Mission

Varieti ini berasal dari California di Amerika dan luas ditanam di seluruh California. Warna buahnya kehitaman dan kebanyakannya adalah untuk dimakan segar (generally used for table consumption).

21. Nabali

Jenis ini berasal dari negara Palestin yang mana nama lokalnya adalah Baladi. Ia banyak ditanam di kawasan seperti di Souri dan Malissi dimana varieti ini merupakan pokok zaitun yang menghasilkan kualiti minyak yang terbaik didunia.

22. Patrinia

Varieti ini berasal dari negara Greek yang banyak ditanam di kawasan Aigialeia. Ia ditanam untuk kegunaan segar dan diproses menjadi minyak zaitun.

23. Picholine

Varieti ini banyak ditanam di Selatan Perancis dimana buahnya adalah berwarna hijau dan mempunyai saiz sederhana dan bentuk memanjang.

Buah jenis ini dimakan segar dan juga diproses dimana mempunyai rasa lembut dan rasa seperti buah kacang (nutty taste).

24. Picual

Buah zaitun varieti ini berasal dari Sepanyol Selatan didaerah Jaen walau pun kini telah ditanam di seluruh kawasan di Sepanyol, merupakan 50% dari varieti pokok zaiton yang ditanam di Sepanyol dengan sebanyak 20% daripada pengeluaran minyak zaitun didunia. Ia mempunyai sara manis dan bau yang amat kuat dan juga digunakan sebagai 'table olive'.

25. Souri

Varieti ini banyak ditanam dan dipercayai berasal dari negara Lebanin. Ia banrasal dari bandar Sur (Tyre) tersebar sehingga ke kawasan Levant. Varieti ini menghasilkan minyak yang banyak dan mempunyai kuaiti minyak yang kuat aromanya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon