Friday, January 25, 2019

SBDJ Siri 15: Dikejar Mayat


Dalam pergelutan yang hebat itu, ternyata datuk tidak dapat menandingi tubuh lembaga yang berbulu lebat itu. Datuk sering saja tercampak. Dan memang perangai datuk tidak mudah mengaku kalah. Dia terus bergelut.

Siri SBDJ 15

Saya dan ketua kampung didakap rasa cemas. Di langit saya lihat tidak ada sebiji bintang pun bersinar. Pokok-pokok di kiri kanan bagaikan dilanda taufan.

Suara burung hantu bagaikan orang berlagu mengiringi petarungan datuk dengan lembaga itu.

Tiba-tiba, saya lihat berpuluh-puluh ekor burung gagak hinggap di ranting pokok. Berbunyi bersahut-sahutan. Kemudian burung-burung gagak itu terus turun ke tanah lapang. Tanah itu menjadi gelap dengan burung gagak.

Saya benar-benar berada dalam keadaan cemas. Lembaga yang berbulu lebat terus mencampakkan tubuh datuk ke pangkal pokok pisang.

“Bacalah ayat al-Qurshi,” bisik ketua kampung pada saya.

Saya terdiam, dalam saat-saat cemas begitu, saya jadi terlupa untuk mengingati ayat tersebut.

Bila saya cuba, pembacaan saya banyak yang silap. Saya menggelabah tidak tentu arah. Datuk tidak juga bangun dari perdu pikok pisang.

Saya teringat pesan datuk, bahawa ayat al-Fatihah adalah ibu segala ayat dan mempunyai kelebihan yang tersendiri.

Jadi, kalau kita berhadapan dengan musuh dan sudah tidak ada cara lain untuk mempertahankan diri, bacalah ayat tersebut sambil berusaha melepaskan diri dari musuh dengan bertawakal pada Allah yang maha besar.

Jadi, al-Fatihah pun saya baca dengan teliti supaya tidak silap. Bila sudah selesai dibaca saya mula terasa semacam ada semangat baru dalam diri saya.

Fahamlah saya, bahawa tidak ada kuasa yng lebih gagah dan kuat dari kuasa Allah. Saya perhatikan ketua kampung masih terus membaca ayat al-Qurshi.

Di tanah lapang lembaga hitam yang berbulu, berdiri gagah dikelilingi oleh berjuta-juta burung gagak.

Saya renung ke langit. Saya lihat ada benda terbang separas pucuk pokok kekabu, berkilau-kilau. Benda itu seakan-akan bentuk batang buruk, di bahagian bawahnya keluar sejenis benda semacam tali, berwarna merah.

Benda itu berlegar-legar atas bumbung rumah Timah dan akhirnya hilang lalu diganti oleh suara perempuan ketawa manja.

Saya raba telinga, hidung dan mata bagi memastikan apakah perkara yang saya alami, satu khayalan saya sendiri.

Saya meraba bumi dan rumput. Ternyata saya tidak berkhayal. Saya berhadapan dengan satu dunia yang cukup ganjil dan aneh sekali.

Dalam samar-samar malam itu, secara kebetulan di langit bulan mula bersinar. Saya lihat datuk bangun menuju ke arah kami. Di tangannya masih tergenggam batang serai dan bulu burung gagak.

“Hebat,” sepatah perkataan keluar dari mulut datuk.

Dia terus duduk, kemudian mencangkung, macam orang mahu memulakan perlumbaan lari. Lepas itu bergerak lagi. Kedua belah tangannya diletakkan ke depan, kaki diluruskan ke belakang.

Dengan perintah datuk, ketua kampung mencacakkan bulu burung gagak dan batang serai di depannya.

Datuk merenung ke arah lembaga berbulu hitam, saya lihat datuk bagaikan harimau yang mahu menerkam mangsanya. Sepuluh jarinya mencakar-cakar tanah.

Dia pejamkan matanya lalu mulutnya bergerak-gerak. Saya terdengar datuk membaca sepotong ayat al-Quran. Saya amati pembacaannya, memang datuk membaca ayat yang pernah dibaca oleh nabi Allah Yunus ketika ia berada dalam perut ikan.

Datuk menyerahkan hati dan perasaannya pada Allah yang maha besar. Memang semua kepandaian yang ada padanya tidak terdaya melawan hantu raya jelmaan syaitan itu.

Datuk terus berdiri. Bulu gagak diangkatnya. Serentak dengan itu dia menyuruh saya membakar kertas. Bila api sudah menyala. Ketua kampung lalu menghimpunkan daun-daun kering atas api yang membara itu.

Entah dari mana datuk mendapat kemenyan, dalam tempoh beberapa saat saja kawasan kami penuh dengan bau kemenyan.

Makin kuat bau kemenyan masuk lubang hidung, kian kuat bunyi pokok-pokok di sekeliling kami dirempuh angin, dahan-dahan bagaikan jatuh mahu menimpa, tetapi bila dilihat ke atas pokok pun tidak bergoyang. Suara gagak tetap bersahut-sahutan.

Datuk membongkok dan terus menumbuk tanah. Semua burung gagak di tanah lapang berterbangan. Hilang dengan sekelip mata. Deru angin tidak sekuat tadi. Semuanya terasa menyepi.

Saya lihat lembaga hitam hilang. Lebih kurang antara lima hingga tujuh minit kami dipeluk sepi. Datuk meletakkan bulu gagak atas lengan. Ditiup tiga kali berturut-turut.

“Kau,” tempik ketua kampung, bila di depan kami muncul batang tubuh suami Timah.

Bila datuk mahu menerpa ke arahnya, batang tubuh suami Timah segera hilang. Tempatnya digantikan dengan kain putih. Kain itu bergerak dan mengelembung.

Saya, ketua kampung dan datuk terus melihatnya dengan penuh teliti.

“Mayat,” kata saya.

“Ya,” memang dalam kain itu mayat,” jawab datuk.

“Mayat siapa?” tanya ketua kampung.

“Mayat suami Timah,” pendek datuk menjawab, sambil menyinsing lengan baju.

Mayat yang terbujur itu begerak lalu mengoyakkan kain kapannya. Mayat itu terus duduk. Kain kapan berkumpul di bahagian pinggang.

Ketua kampung memberitahu saya bahawa itulah mayat suami Timah yang telah ditanam oleh orang-orang kampung saya dulu.

Mayat itu memusingkan badannya sambil duduk. Merenung ke arah datuk dengan pandangan yang cukup tajam. Bau busuk mula menguasai kawasan tempat kami bernaung. Saya bagaikan mahu terkeluar isi perut.

Angin malam terus bertiup. Macam-macam bunyi yang kami dengar. Dalam suasana begitu, saya terdengar bunyi suara orang lelaki merintih menahan kesakitan. Saya tidak tahu dari mana suara itu datang.

“Kau orang jangan bercakap walau sepatah pun,” datuk mengingatkan kami.

Dia maju selangkah ke depan. Saya perhatikan mata mayat itu lama-lama. Saya terkejut, memang di bahagian mata itu terdapat lubang yang boleh mengeluarkan cahaya, kalau seimbas pandang lubang itu tidak mudah kelihatan terpelohong, kelihatan macam mata manusia yang sempurna.

Datuk undur ke belakang. Dia membuka baju dan mengenakan ke tubuhnya kembali dalam keadaan terbalik. Dari rusuk baju sebelah kirinya datuk mengambil sebatang jarum panjang.

Mayat yang sudah berbau itu berpusing-pusing di atas tanah. Datuk membaca mentera dan menepuk bumi tiga kali.

Batang serai dibuang ke arah kanan manakala bulu burung gagak dipijaknya dengan kaki kiri. Datuk melangkah dua tapak ke depan.

"Kau suami Timah,” cukup lantang suara datuk.

Mayat itu angguk kepala dan menutup kepalanya dengan kain kapan semula.

“Kau kenal ketua kampung,” tambah datuk.

Mayat itu membuka kain kapan lalu merenung ke muka ketua kampung. Mayat anggukkan kepala.

Saya merasa cukup seram. Datuk menggawang-gawangkan tangan di depan matanya.

Mayat itu berpusing ke arah datuk kembali. Datuk menumbuk tanah dan mayat suami Timah di depannya terus menjerit.

Bergema ke seluruh kawasan, pokok-pokok kecil bagaikam mahu tercabut. Mayat itu cuba bangun, tetapi tidak boleh. Punggungnya seperti melekat pada bumi.

Datuk pun mengangkat kedua belah tangannya ke ats. Lalu diturunkan perlahan-lahan. Berhenti separas dada.

Sepuluh jari tangan datuk kelihatan kembang macam menahan sesuatu. Saya perhatikan kaki kanan datuk terbenam ke dalam bumi separas buku lali. Mayat di depannya terus berhempas pulas.

Mulut datuk berkumat-kamit. Fahamlah saya datuk sedang berdialog dengan mayat.

Kerana selalu saja mengikut datuk dan selalu pula melihat dia bercakap dengan makhluk ganjil, saya dapat membaca dan mentafsir apa yang dicakapkan oleh datuk menerusi gerak bibirnya.

Lebih kurang datuk berbicara;

“Kenapa kau datang ke dunia ini?”

“Menuntut sesuatu.”

“Apa yang kau tuntut?”

“Isteriku.”

“Engkau dengannya tidak boleh bersama.”

“Aku tahu, tapi aku mahu pulang padanya, aku mahu dia membela dan memberi aku makan.”

“Kalau dia tidak mahu bagaimana?”

“Aku akan mencari keluarga aku yang terdekat untuk meminta perlindungan.”

Datuk berhenti bercakap. Timah yang sedar dari pengsan menerkam ke arah kami. Mayat itu masih terkapai-kapai. Timah terus berlindung di belakang ketua kampung.

“Apa pesannya pada kau sebelum dia mati?”

Dengan mendadak saja datuk mengajukan pertanyaan pada Timah. Timah termenung sejenak mengingati sesuatu.

“Tak ada apa-apa,” sahut Timah.

“Mesti ada, kalau tidak hantu suami kau tidak pulang,” sanggah datuk. Timah mengigit bibir.

Mayat suami Timah kelihatan berhempas pulas mahu bangun. Bila mayat itu boleh bangun, datuk menekan kaki kirinya yang terdapat bulu burung gagak di bawahnya.

“Kalau kaki ini terangkat, syaitan yang menyerupai suami Timah akan lari, kemudian mengacau semua penduduk kampung,” ujar datuk pada ketua kampung. Serentak saya dan ketua kampung angguk kepala.

Dalam keadaan yang serba gawat itu, dengan tiba-tiba Timah bersuara;

“Dia ada pesan, sebelum dimandikan dan dikapan, dia suruh saya tikamkan tapak kakinya dengan jarum.”

“Kau buat apa yang disuruhnya,” datuk memotong cakap Timah.

“Tidak.”

“Sebab?”

“Tak sampai hati.”

“Kalau kau membuatnya dulu, semua ini tidak akan terjadi.”

“Saya tak faham.”

“Suami kau yang sebenarnya sudah mati, apa yang kau lihat dan kita lihat ini ialah kapitnya.”

“Maksudnya,” soal Timah macam orang bodoh.

“Suami kau masa hidupnya berkawan dengan syaitan, bila dia mati, kapit atau kawannya itu mencari tuan yang lain.”

Dengan cakap datuk itu, Timah mengerti tentang keadaannya yang sebenar. Dan dia mula faham, kenapa masa suaminya hidup dulu, tanah sawah dan kebun tidak pernah dijenguk, tetapi habis ditebas dan dicuci orang.

Bila ditanya pada suaminya. Dia hanya mendapat jawapan begini, "Sahabat kita yang mengerjakannya."

Dan sekarang fahamlah Timah, siapakah sahabat suaminya yang sebenar. Dia juga mula faham kenapa suaminya selalu bercakap seorang diri waktu dinihari.

Ketua kampung terus tercengang melihat keadaan yang tidak pernah dimimpikan untuk melihatnya.

Datuk menyuruh saya memijak bulu burung gagak. Saya akur dengan perintahnya itu. Bila dipijak, tapak kaki saya terasa cukup panas.

Datuk terus meluru ke arah mayat. Datuk merentap kain kapan yang membalut bahagian kaki mayat itu. Mayat terus menghulurkan kedua belah tangannya pada datuk, seolah-olah minta tolong.

Datuk tidak menghiraukan semuanya itu. Saya lihat datuk terus menarik kaki mayat. Dia memasukkan sesuatu di situ. Lagi sekali mayat itu menjerit.

Bila gema jerit mayat itu berakhir, saya lihat datuk duduk berdirikan lutut. Di atas kepala saya terdengar bunyi sesuatu yang berat dan keras melanggar pokok.

Saya terus meniarap. Bila saya bangun dari meniarap. Saya lihat mayat suami Timah sudah tidak ada lagi di situ, tetapi bau busuk tidak juga hilang dari tempat yang kami duduki.

Datuk datang ke arah kami. Di kaki langit cahaya kemerah-merahan mula naik. Tidak lama sepelas itu, terdengar suara beduk dipalu orang bertalu-talu dan diikuti dengan suara Azan memecahkan kedamaian subuh hening.

Datuk menyuruh Timah kembali ke rumahnya, kami bertiga terus menuju ke surau.

Selepas mandi dan menunaikan fardhu subuh, datuk mengadu pada saya kepalanya terasa pening.

Sebaik saja datuk melangkah mahu keluar dari surau, dia terjatuh. Orang-orang kampung mengusung datuk ke rumah ketua kampung.

Seorang dukun dipanggil untuk merawat datuk, setelah minum air panas bercampur limau nipis, sakit kepala datuk beransur kurang, kemudian dukun itu mengurut seluruh badan datuk hingga pulih.

“Angin,” kata dukun itu pada datuk, sebaik saja datuk sendawa dan kentut bertalu-talu.

Semua orang yang berada di rumah riuh rendah. Bila ketawa sudah berakhir, ketua kampung menceritakan apa yang kami alami malam semalam.

Ada yang mengerutkan muka dan ada pula yang geleng kepala. Tetapi, mereka tidak menolak untuk diajak pergi tempat kejadian malam semalam.

Semuanya terpaksa mengalah pada ketua kampung yang meminta mereka sarapan pagi di rumahnya.

Kira-kira dua belas orang penduduk kampung, termasuklah saya, datuk dan ketua kampung terpaksa duduk bersila di anjung rumah ketua kampung menikmati kopi dan rebus pisang pagi itu.

Badan terasa segar, bila perut sudah diisi barulah sedap mengatur perjalanan.

Matahari pagi terus bersinar ketika kami meninggalkan anjung rumah ketua kampung.

Sepanjang perjalanan tidak banyak orang yang bertanya sesuatu daripada datuk atau saya, semuanya melangkah dengan tenang.

Kira-kira dua rantai mahu sampai ke tempat kejadian tersebut, semua orang menekup hidung. Bau busuk mula tercium. Dua tiga orang kampung tidak mahu meneruskan perjalanan. Mereka muntah dan terus pulang.

“Bau bangkai apa?” saya terdengar suara bertanya pada datuk.

Pertanyaan itu tidak segera dijawab oleh datuk. Dia cuma tersenyum.

“Entah, cuba tanya ketua kampung,” sebaik saja datuk habis bercakap dia berdehem dua tiga kali.

“Itulah bau yang kami cium sepanjang malam,” sahut ketua kampung sebelum orang yang bertanya mengemukakan pertanyaan padanya.

Bila saja kami masuk ke tempat kejadian malam tadi. Bau busuk itu bertambah kuat. Datuk terus menunjukkan pada orang-orang kampung tempat mayat itu duduk.

Tanah di situ kelihatan berlubang. Di sekelilingnya terdapat sejenis serbuk berwarna putih seperti hampas kelapa. Bau busuk yang cukup meloyakan tekak itu berpunca dari situ.

Tiba-tiba datuk mengambil secebis kain putih yang terdapat di situ. Bila diangkat kain itu, ia bertukar menjadi habuk macam tepung.

Tangan datuk yang memegang kain itu digosokkan ke tapak kaki kiri. Tujuan datuk berbuat begitu mahu menghilangkan bau busuk yang terdapat di tapak tangannya.

“Ini membuktikan, bahawa syaitan tu memang wujud, dia mempengaruhi anak adam mengikut keadaan,” ujar datuk tenang.

Matahari pagi kian meninggi, sudah melampaui pucuk getah. Dari situ, kami terus ke rumah Timah. Sampai saja di kaki tangga rumahnya, Timah terus mengadu bahawa dia tidak boleh duduk di dalam rumah peninggalan suaminya.

“Kenapa?” Ketua kampung menyoal.

“Seluruh rumah berbau busuk, macam bau bangkai, hingga beras dalam tempayan pun berbau busuk tok,” suara Timah sayu.

Dengan perintah datuk, saya disuruh naik ke rumah. Sebaik saja saya berada di muka pintu , saya terus termuntah. Semua yang saya makan pagi itu habis keluar. Cepat-cepat saya turun.

Atas persetujuan orang-orang kampung sebuh rumah lain didirikan untuk Timah. Rumah lamanya ditinggalkan terbiar.

Rumah baru Timah didirikan berhampiran dengan rumah ketua kampung, dengan usaha ketua kampung itu sendiri (tiga bulan selepas itu) Timah dijodohkan dengan seorang nelayan yang tinggal di Telok Gadung, Pulau Pangkor.

Habis dari perkongsian hidup Timah dengan suami barunya itu, mereka dikurniakan seorang anak lelaki.

Dan anak lelaki itu kini sudah bekerja dengan Bank Bumiputra. Dalam tahun 1977, anak lelaki Timah itu telah ditukarkan dari Bank Bumiputra Ipoh ke Bank Bumiputra Batu Pahat, Johor dan sekarang bertugas di Kuala Lumpur.

Masa orang-orang kampung mendirikan rumah Timah, saya dan datuk turut membantunya malah, sebelum Timah pindah ke rumah barunya, datuklah orang pertama tidur di situ.

Tujuan datuk berbuat begitu untuk menjamin rumah itu tidak didatangi oleh sebarang hantu syaitan, di samping datuk mencari sesuatu alamat.

Menurut datuk, setiap orang yang mahu menduduki rumah baru, sekurang-kurang satu malam mesti ditidur oleh orang lelaki terlebih dulu dengan membawa sebungkus gula, susu dan segenggam beras. Orang yang tidur di situ, mestilah dirinya dalam keadaan bersih.

Sebaik-baiknya melakukan sembahyang hajat di rumah itu, mohon petunjuk dari Allah atau memohon padaNya supaya orang yang akan mendudukinya kelak tetap selamat serta melakukan sesuatu yang baik dan teguh iman serta kuat beribadat.

Pada hari Timah menaiki rumah barunya, orang-orang kampung telah mengadakan pembacaan doa selamat.

Dua hari selepas Timah duduk di rumah baru, saya dan datuk pun meninggalkan Kampung Cangkat Cermin.

Sebaik saja datuk sampai ke rumahnya, dia lagi sekali jatuh pengsan. Bila datuk sedar dari pengsan seluruh badannya lebam.

Dia tidak boleh berdiri. Datuk terpaksa merangkak dari muka pintu hingga ke tempat tidur. Seluruh sendinya tersa sakit, macam ditikam-tikam dengan jarum.

Bila malam, datuk menjerit sendiri. Anehnya datuk saya, bila dibawa ke doktor ternyata dia tidak mengalami sebarang sakit dan bila dia masuk ke dalam rumah, sakitnya datang semula.

Dan datuk tidak mengizinkan saya atau nenek mencari dukun untuk mengubatinya.

Sakit datuk itu berlanjutan hingga ke bulan puasa, tetapi yang peliknya datuk dapat meneruskan puasanya dengan sempurna.

Pada malam dua puluh tujuh likur, datuk memanggil saya dan nenek. Dia menyuruh kami mencari limau tiga serangkai yang mengarah ke matahari terbit.

Limau itu harus dipetik sendiri tanpa mengunakan galah atau tangga. Akhirnya apa yang dikehendaki oleh datuk itu saya perolehi. Dia suruh saya meletakkan limau itu di atas pinggan putih bersama pinang kering.

Lebih kurang pukul dua belas malam. Rumah datuk didatangi oleh bau yang cukup wangi. Saya lihat pintu rumah datuk terbuka dengan sendiri.

Tidak berapa lama selepas itu, saya terdengar bunyi suara orang perempuan membaca Quran, suaranya cukup merdu yang datangnya dari tempat tidur datuk.

Perkara itu berlaku tiga malam berturut-turut. Saya tanyakan hal itu pada nenek. Kata nenek isteri muda datuk datang mengubatnya.

Kadang-kadang saya terdengar orang bercakap dengan datuk. Pernah saya terdengar orang itu bertengkar dengan datuk. Bila pertengkaran itu berakhir suasana menjadi sepi.

Kemudian dengan jelas saya mendengar suara orang perempuan barkata begini pada datuk, "Al-Quran yang diturunkan oleh Allah sudah cukup lengkap untuk manusia. Di dalamnya tersembunyi seribu rahsia perubatan, apa salahnya kita mengambil ayat-ayat darinya untuk penawar."

Dan saya tidak pernah bertanyakan hal itu pada datuk. Walau bagaimanapun saya merasa gembira, bila pagi Syawal tiba, saya lihat datuk sudah sihat.

Dia bangun pagi-pagi dan membaca al-Quran sebelum pergi sembahyang hari raya. Di masjid datuk duduk di barisan hadapan membaca takbir bersama orang ramai.

Setelah selesai sembahyang hari raya, saya dan datuk terus menziarahi rumah seluruh penduduk kampung. Bila saya dan datuk kembali ke rumah, saya terkejut melihat dua orang perempuan duduk di anjung rumah.

Perempuan yang berusia agak lanjut itu tersenyum pada saya bila saya melintas di depannya, manakala perempuan muda yang berselindang lingkup itu wajahnya terlalu manis, air mukanya cukup bersih.

Saya bertanya dalam diri, siapakah gerangan perempuan itu?

Dalam keadaan yang kebingungan itu saya lihat perempuan itu mendekati datuk lalu mencium tangannya dengan diperhatikan oleh perempuan di sebelah. Nenek cuma tersenyum saja.

Tamat siri 15/284

BACA: SBDJ Siri 14: Bersuamikan Hantu Raya
BACA: Siri Bercakap Dengan Jin (Koleksi Lengkap)

-SENTIASAPANAS.COM

2 comments

  1. Tiba2 blog SP paparan dari TM..blog Mia Liana juga tiba2 paparn TM

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon