Friday, January 25, 2019

Maksud Sebenar Perkataan HOSPITAL


Benarkah dakwaan sesetengah orang bahawa maksud sebenar perkataan HOSPITAL ialah “House Of Sick People Including Treatments And Labour”? Atau adakah ia hanyalah sekadar gurauan semata-mata?

Asal usul Hospital

Sebenarnya, istilah hospital (rumah sakit) berasal dari kata Latin, hospes (tuan rumah), yang juga menjadi akar kata hotel dan hospitality (keramahan).

Perkataan "hospital" berasal dari kata Latin, hospes, bermaksud orang asing atau tetamu. Satu lagi kata nama berasal dari ini, hospitium, menandakan keramahan, iaitu hubungan antara tetamu dan pengawal, perhotelan, keramahan, dan penerimaan yang ramah.

Hospes adalah akar untuk kata-kata Inggeris, tuan rumah (di mana p telah digugurkan untuk memudahkan sebutan) perhotelan, hospis, asrama dan hotel.

Asal-usul Perkataan Ambulan

Sementara itu, istilah ambulance pula berasal dari perkataan bahasa Latin yang bermaksud "ambulare" yang bermaksud "untuk berjalan atau bergerak" iaitu merujuk kepada rawatan perubatan awal di mana pesakit dipindahkan dengan mengangkat.

Perkataan asalnya bermaksud hospital bergerak, yang mengikut tentera dalam pergerakannya.

Ambulans (Ambulancias dalam bahasa Sepanyol) pertama kali digunakan untuk pengangkutan kecemasan pada 1487 oleh pasukan tentera Sepanyol semasa pengepungan Málaga oleh Raja Katolik terhadap Empayar Granada.

Dalam bahasa melayu pula, Ambulan dipinjam dari bahasa Inggeris, Ambulance.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon