Sunday, January 27, 2019

Kenapa Masih Ramai Rakyat Turki Menyanjung Mustafa Kamal Ataturk


Majoriti umat Islam kini terutamanya yang bukan rakyat Turki pasti akan membenci tokoh kontroversi bernama Mustafa Kamal Ataturk. Dia dikatakan sebagai punca terhapusnya Khilafah Turki Uthmaniyyah namun hakikatnya, hampir seluruh rakyat Turki dahulunya menganggap Mustafa Kamal Ataturk sebagai hero bangsa.

Rakyat Turki Menyanjung Mustafa Kamal Ataturk

Kini, separuh rakyat Turki masih lagi mengagungkan Ideologi Kemalis terutama dalam kalangan tentera.

Kalau tak percaya, pergilah tengok sendiri di Turki, gambar-gambar Mustafa Kamal Ataturk digantung disana-sini dan jangan cuba-cuba menghina, nanti orang Turki belasah anda!

Sepertimana orang Malaysia menyayangi Tunku Abdul Rahman sebagai Bapa Kemerdekaan Malaya, begitu juga anggapan rakyat Turki kepada Mustafa Kamal yang digelar AtaTürk (Bapa Turki) kerana memperjuangkan kemerdekaan Turki.

Tulisan ini bukanlah untuk menyanjung Mustafa Kamal Ataturk, tetapi ianya adalah penulisan yang mewakili pandangan rakyat Turki.

Mari kita lihat rasional rakyat Turki dalam isu taboo ini.

1. HERO KEMERDEKAAN

Tunku merupakan kerabat DiRaja Kedah yang keluar istana untuk aktif dalam politik. Beliau menggantikan Onn Jaafar seorang pemimpin Melayu yang mempunyai darah Turki Uthmaniyyah sebagai pemimpin UMNO.

Dulu-dulu, banyak pihak politik Melayu berusaha melawan penjajah Jepun atau British seperti PKMM, Rejimen Melayu ke-10 PKM, KMM, MPAJA, PUTERA-AMCJA, Hizbul Muslimin dan UMNO.

Ada yang lawan secara perang dan ada secara rundingan. Perjuangan sayap kiri kebanyakannya diharamkan oleh British.

Tunku adalah salah seorang pejuang Nasionalis sayap kanan dan setelah menjadi wakil kerajaan tempatan melalui Pilihanraya Persekutuan 1955, Tunku memimpin kerajaannya untuk membuat Rundingan London pada 1956 bagi menuntut kemerdekaan dan seterusnya menggubal perlembagaan persekutuan melalui Suruhanjaya Reid sebulan kemudian. Kemerdekaan tercapai pada 1957, 2 tahun setelah kerajaan Tunku dibentuk.

Mustafa Kamal Ataturk pula merupakan seorang Komander Perang dalam angkatan tentera Khilafah Turki Uthmaniyyah.

Pada 1918, Turki Uthmaniyyah kalah dalam Perang Dunia Pertama. Tentera Bersekutu iaitu British, Perancis, Itali dan Rusia yang memenangi peperangan itu telah mencarik-carikkan wilayah Khilafah Turki Uthmaniyyah.

Khalifah ketika itu tidak lagi menguasai empayar Islam sebaliknya hanya menjadi Sultan yang mampu berkuasa di sekitar Turki sahaja.

Bahkan Tentera Bersekutu mencengkam hampir 70% wilayah Turki untuk dijajah pula.

Pada 1920, Mustafa Kamal Ataturk membentuk kerajaan yang dikenali sebagai Majlis Kebangsaan Turki (MKT) di Ankara.

Mustafa Kamal Ataturk dilantik menjadi Perdana Menteri kerajaan MKT.

Kesultanan Turki Uthmaniyyah ketika itu sangat lemah dan perlu tunduk kepada kuasa Barat.

Oleh itu, wakil kerajaan Sultan Turki Uthmaniyyah di Istanbul menandatangani Perjanjian Sevres yang membolehkan kedaulatan Turki tergadai kerana menjadi negara taklukan barat.

Mustafa Kamal Ataturk tak bersetuju dengan Perjanjian Sevres lalu memimpin sebuah revolusi politik dan ketenteraan yang dipanggil Gerakan Nasional Turki bagi menentang penjajahan Turki.

Maka berlakulah Perang Kemerdekaan Turki antara Turki pimpinan Mustafa Kamal Ataturk melawan gabungan Britain, Perancis, Itali, Yunani dan Armenia.

Rakyat Turki amat takut ketika itu kerana perlu berhadapan dengan gabungan tentera barat yang baru saja memenangi Perang Dunia Pertama.

Namun keajaiban berlaku apabila Mustafa Kamal Ataturk berjaya menewaskan gabungan tentera barat itu pada 1922.

Setelah itu, Mustafa Kamal Ataturk di Ankara memutuskan secara rasmi bahawa bentuk pemerintah baharu akan digunakan di Turki.

Mustafa Kamal Ataturk dipilih sebagai pemimpin Turki lalu dia memindahkan ibu negara Turki dari Istanbul ke Ankara.

Pada 1923, Kerajaan Turki pimpinan Mustafa Kamal Ataturk menghadiri Muktamar Luzan di Switzerland lalu tertubuhlah Republik Turki baharu dengan beliau menjadi Presidennya.

Kemerdekaan Turki pada 1923 ini adalah 3 tahun setelah MKA membentuk kerajaannya.

Akhirnya, pada 3 Mac 1924, dengan rasminya Mustafa Kamal menghapuskan sistem Khalifah.

Republik Turki berjaya membebaskan diri dari dijajah oleh Barat tidak seperti negara Islam lain yang dijajah oleh kuasa barat dan hanya mencapai kemerdekaan setelah tamatnya Perang Dunia Kedua.

Sebab itu orang Turki menganggap Mustafa Kamal Ataturk ini hero nasionalis yang bijak tidak seperti Raja-Raja Arab.

2. POLITIK PRO BARAT

Dasar luar Malaya ketika zaman pemerintahan Tunku lebih bercorak Pro-Barat Anti-Komunis memandangkan negara baru sahaja merdeka dan pada waktu ini ancaman komunis masih kuat.

Namun, pemerintahan Mustafa Kamal Ataturk di Turki adalah lebih ekstrim pro baratnya berbanding Malaya.

Kononnya, bagi menolak unsur Autokratik tertutup, Mustafa Kamal Ataturk mengamalkan pemerintahan bercorak Demokrasi Liberal dengan nilai-nilai sekular yang lebih bebas dan sama rata buat rakyatnya.

Hasilnya, kemelesetan ekonomi Turki mula mengukuh kembali.

3. BUDAYA HIDUP ALA BARAT

Suatu ketika dahulu di Malaya, budaya hidup ala Barat adalah perkara normal. Ustazah sekolah pun hanya memakai skarf dan skirt.

Isu aurat hanya mula dititik beratkan ketika zaman al-Arqam yang disebut sebagai unsur “Talibanisasi” oleh masyarakat.

Pada zaman Mustafa Kamal Ataturk memerintah, Turki ketika itu mengalami Revolusi Fesyen bagi melambangkan masyarakat berketamadunan moden.

Walaupun isteri dan ibu Mustafa Kamal Ataturk sendiri bertudung, tetapi majoriti masyarakat Turki pada ketika itu tidak bertudung.

Pemakaian skarf dalam urusan rasmi tidak dibenarkan, bagi meraikan hak kebebasan dan mengangkat darjat hak kewanitaan.

Bahkan, Turki antara negara terawal di eropah yang membenarkan wanita untuk mengundi.

Orang lelaki pula dilarang memakai penutup kepala berunsur keagamaan.

Sebaliknya, mereka disarankan untuk memakai topi “koboi”.

4. PENGHAPUSAN TULISAN ARAB

Dahulu penulisan orang Melayu menggunakan bahasa Melayu Klasik manhaj Hamzah Fansuri sepertimana yang terkandung dalam kitab-kitab Turath Jawi.

Kemudian, Bahasa Melayu Klasik ini dimodenkan dengan menggunakan tulisan Jawi moden.

Seterusnya pada era Tunku, tulisan Jawi dihapuskan sepenuhnya dalam urusan rasmi oleh seorang ahli politik dari Kedah iaitu Khir Johari pada tahun 1966.

Di Turki, Mustafa Kamal Ataturk juga menghapuskan penggunaan tulisan Arab dan menggantikan sistem huruf dan tulisan yang dicipta olehnya sendiri.

Sebelum kedatangan Islam ke Turki dahulu, Turki merupakan sebahagian dari wilayah Yunani dan kemudiannya Rom Byzantine.

Oleh itu, sistem tulisan yang berteraskan tulisan Latin atau Rumi ini lebih sesuai digunakan untuk bunyi bahasa Turki berbanding penggunaan huruf Arab.

Hasilnya, Mustafa Kamal Ataturk berjaya mengurangkan kadar buta huruf di Turki.

Selain memperkenalkan tulisan Turki Moden, Mustafa Kamal Ataturk juga memperkenalkan Bahasa Turki Moden bagi menggantikan bahasa Turki Klasik yang banyak dipengaruhi unsur Arab dan Parsi.

Al-Quran serta Azan diterjemah dan dibaca dalam bahasa Turki Moden agar mudah difahami oleh rakyat.

Namun, tindakan ini ditentang kuat oleh golongan konservatif terutama dari kalangan agamawan.

Sistem pengajian tradisi seperti Turath Islami dihapuskan dan digantikan dengan sistem pengajian Saintifik Kontemporari.

Semua ini berlaku kerana rakyat Turki telah lama meninggalkan cara hidup Islam dan mengamalkan budaya hidup ala barat.

Oleh itu, dasar-dasar kerajaan perlu diubah mengikut situasi semasa masyarakat agar mereka tidak keciciran dari mengejar arus pemodenan.

5. KAITAN FREEMASON

Menurut sesetengah dakwaan, seorang ahli politik dari Kedah iaitu Sanusi Junaid mendedahkan bahawa Tunku merupakan ahli Freemason yang ketika itu popular dengan buku bertajuk, “Apa Salahnya Masuk Freemason.”

Manakala di Turki, amat masyhur bahawa Mustafa Kamal Ataturk merupakan ahli Freemason dengan banyaknya bukti yang tersebar.

Bahkan, Mustafa Kamal Ataturk dikatakan seorang yang gemar minum arak dan berzina.

Namun, fokus penulisan ini bukan nak cerita pasal Freemason, hanya sebagai sisipan sahaja.

Tulisan ini bukan nak menyamakan antara Tunku dan Mustafa Kamal, tetapi untuk menggambarkan bagaimana pandangan orang Turki terhadap Mustafa Kamal Ataturk adalah sama seperti pandangan orang Malaysia terhadap Tunku Abdul Rahman.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

1 comment

  1. adakah benar rakyat turki maseh sanjung mustafa kamal rasa tidak seperti di kata malah ekononi turji sekarang telah meningkat naik sejak dasar pemerentahan islam dibuat dan tak lagi perlu merayu jadi ahli eu.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon