Wednesday, December 26, 2018

Pati Kiub Knorr Pork Dijual Di Malaysia?


Tular di media sosial dakwaan bahawa terdapat kiub pati Knorr yang dijual menggunakan inti babi dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) melalui media sosial memaklumkan bahawa memang terdapat produk jenis kiub inti babi yang dijual namun ianya tidak dijual dan tidak dikilangkan di Malaysia.

Pati Kiub Knorr Pork

JAKIM juga menjelaskan jenama Knorr yang dikilangkan oleh Unilever Foods (Malaysia) Sdn Bhd mempunyai Sijil Pengesahan Halal Malaysia yang masih sah.

Asal-usul

Unilever ialah syarikat produk kepenggunaan trans-nasional British-Belanda yang beribu pejabat di London, United Kingdom dan Rotterdam, Belanda.

Unilever diasaskan pada 2 September 1929, oleh penggabungan pengeluar marjerin Belanda Margarine Unie dan pembuat sabun British Lever Brothers.

Ia adalah dua syarikat berdaftar yang terdiri daripada Unilever plc, yang berpusat di London dan Unilever N.V., yang berpusat di Rotterdam. Kedua-dua syarikat beroperasi sebagai perniagaan tunggal, dengan lembaga pengarah bersama.

Produknya termasuk makanan dan minuman (kira-kira 40 peratus daripada hasilnya), agen pembersih dan produk penjagaan diri.

Ia merupakan syarikat barangan pengguna terbesar di dunia yang diukur pada tahun 2012 dan syarikat ketujuh paling bernilai di Eropah.

Unilever ialah salah satu syarikat multinasional tertua yang produknya boleh didapati di sekitar 190 negara.

Knorr

Knorr merupakan jenama makanan dan minuman Jerman yang dimiliki oleh syarikat Belanda-British Unilever sejak tahun 2000, apabila Unilever mengambil-alih Best Foods, tidak termasuk Jepun.

Ia menghasilkan sup dehidrasi dan campuran makanan, perasa dan kiub rebusan. Ia dikenali sebagai Royco di Indonesia serta Belanda dan sebagai Continental di Australia.

Di seluruh dunia

Pada tahun 1957, jenama Knorr seperti air daging dan sup, telah dijual di lapan negara dan pada tahun 2000, produk Knorr telah dijual di hampir 90 negara di seluruh dunia.

Di Jepun, Knorr dimiliki oleh Ajinomoto.

Knorr Di Malaysia

Di Malaysia, kisah Unilever bermula pada tahun 1947 dengan pembukaan kilang membuat sabun dan marjerin oleh Lever Brothers di Bangsar.

Berharga RM12 juta, ia merupakan kilang terbesar di negara ini, dengan mesin yang boleh membalut 124 bar sabun satu minit!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2 | 3

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon