Wednesday, December 12, 2018

Hypercar 'Bugatti Divo' Limited Edition Berharga RM24 Juta!


Bugatti Divo, salah satu hypercar yang paling dinanti-nantikan akhirnya membuat penampilan sulungnya pada pameran Pebble Beach. Direka untuk menghidupkan semula tradisi pembuatan mesin, Bugatti Divo mempunyai reka bentuk unik yang berkongsi sedikit dengan Chiron.

Bugatti Divo

Banyak perubahan gaya yang menumpukan perhatian kepada peningkatan aerodinamik dan Bugatti berkata pengubahsuaian tersebut telah menghasilkan tambahan 90 kg downforce.

Bermula di hadapan, Bugatti Divo dilengkapi dengan fascia baru yang menampilkan pengambilan udara yang lebih besar dan spoiler depan yang lebih lebar. Perubahan ini dapat membantu mengurangkan tekanan dan membantu sistem penyejukan.

Brek hadapan pula disejukkan oleh empat sumber udara bebas di setiap sisi kenderaan iaitu aliran udara dari kawasan tekanan tinggi di atas bumper depan, bahagian atas sayap depan, satu salur di radiator depan dan pembias di hadapan tayar.

Pereka bahkan memberi perhatian khusus kepada bumbung dan menciptanya sedemikian rupa sehingga ia menjadi saluran udara utama, digabungkan dengan penutup enjin yang direka khas, memastikan jumlah udara yang sangat tinggi masuk ke dalam petak enjin untuk menyejukkan enjin 8.0 liter W16.

Perubahan gaya utama lain termasuk lampu baru dan kelongsong bampar belakang yang lebih besar yang direka untuk menampung sistem ekzos empat saluran.

Pereka juga memasang skirt sisi aerodinamik, sirip tengah dan spoiler belakang baru yang juga berfungsi sebagai brek udara.

Spoiler belakang yang anda lihat itu adalah 23 peratus lebih lebar daripada Chiron dan Bugatti mengatakan ini secara signifikan meningkatkan prestasi downforce dan pemberhentian.

Di hahagian enjin, ia adalah susunan penggerak W16 8.0-liter quad-turbo yang terus menghasilkan 1,500 PS (1,103 kW / 1,479 hp).

Bugatti berkata, Divo tidak akan mempunyai mod kelajuan tertinggi dan akan terhad kepada 380 km/h (236 mph).

Walaupun kelajuan tertinggi ‘rendah’ ​​ akan mengecewakan peminat Bugatti, Divo sedang diposisikan sebagai model yang berorientasikan prestasi yang tidak hanya akan berjalan pantas dalam garis lurus.

Seperti yang dijelaskan oleh Bugatti, mereka mahu kereta menjadi “lebih tajam, lebih lincah dan lebih dinamik.”

Untuk mencapai matlamat ini, para jurutera melaras jajaran camber dan membuat beberapa semakan kepada penggantungan dan sistem stereng.

Bugatti Divo juga beratnya 35 kg kurang daripada Chiron, hasil dariapda roda yang lebih ringan dan penutup intercooler serat karbon baru.

Bugatti Divo

Langkah-langkah penjimatan tambahan termasuk penggunaan bahan penebat yang kurang, pemasangan sistem audio yang lebih ringan dan penghapusan ruang penyimpanan di konsol pusat dan panel pintu. Keistimewaan model ini juga dapat dilihat di bahagian kabin.

Kereta ini mempunyai interior dua nada dengan pelapis Divo Grey Alcantara dan Divo Racing Blue. Di bahagian lain, terdapat trim serat karbon eksklusif dan aksen logam kelabu “anodized glass”.

Pemandu juga akan menemui armrests yang lebih besar dan sokongan betis serta stereng dengan shifters yang lebih lebar.

Kereta ini dinamakan sempena pemandu perlumbaan Perancis Albert Divo dan pengeluarannya akan dihadkan kepada 40 unit.

Harganya? RM24 JUTA!

BACA INI JUGA:

sumber: mekanika

1 comment

  1. 24 Juta!, memang gilale kalau dia kaya pun!, hutang 10 tahun, bulan-bulan kena bayar RM 200,000 ribu. untuk instalment, 5 bulan bayar dah 1 juta, baik beli rumah.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon