Wednesday, December 12, 2018

5 Tuhan Yang Disembah Pengikut Ajaran Sesat Di Seluruh Dunia


Apabila sesuatu kepercayaan atau agama itu sudah berakar umbi sekian lama, sehingga berjaya membentuk satu atau dua generasi yang mewarisi kepercayaan ibu bapa mereka, memang amat sukar untuk mereka keluar daripada terus-menerus mempercayai apa yang telah mereka yakini.

Berikut adalah lima tuhan yang disembah pengikut ajarans esat di seluruh dunia, yang dapat kami kongsikan kepada anda.

1. Diego Maradona

Tuhan Maradona

Gerakan menyembah pemain bolasepak legenda Argentina memang wujud dan bukannya sekadar dongeng.

Gerakan yang dinamakan sebagai 'Iglesia Maradoniana' merupakan sebuah kepercayaan yang menjadikan Diego Maradona sebagai ikutan.

Ditubuhkan pada tahun 1998 sempena hari kelahiran ke 38 Diego, bermula dengan tiga orang kawan karib, kepercayaan ini berkembang kepada 200 orang ribu setakat ini.

Kepercayaan pengikut mereka juga unik dan semuanya mestilah mengangkat Diego Maradona sebagai fokus. Nama tengah mereka haruslah ditukar kepada 'Diego', anak pertama mereka harus dinamakan 'Diego' dan mereka tidak boleh berkata yang tidak baik terhadap Diego.

Perayaan Krismas mereka disambut setiap 29 Oktober dan mereka menggunakan sistem kalendar sendiri yang bermula pada hari kelahiran Diego Maradona.

2. UFO

Sembah UFO

Tahukah anda memang ada kelompok-kelompok manusia di dunia yang menyembah UFO? Bukan satu atau dua kepercayaan yang meletakkan UFO dan makhluk asing sebagai 'Pencipta' mereka, bahkan wujud banyak sebenarnya kepercayaan serupa.

Dengan nama seperti Komuniti Aetherius, Heaven's Gate, Universal Church of the New World Comforter dan banyak lagi jenis kepercayaan, kebanyakannya meletakkan kepercayaan bahawa kita semua dicipta oleh makhluk asing atau sebenarnya makhluk asing.

Cabang kepercayaan terbesar yang percaya konsep ketuhanan ini adalah sebuah gerakan yang bernama Raelism, diasaskan pada tahun 1974 oleh seorang lelaki bernama Claude Vorilhon.

Pengikut gerakan ini dikatakan berada di seluruh dunia, mempopularkan konsep kepercayaan unik mereka dan dianggarkan seramai 100,000 orang semuanya.

3. Punggung wanita yang besar

Punggung wanita

Ya, kami tidak bergurau. Memang ada kepercayaan yang menjadikan punggung wanita yang besar sesuatu yang disembah! Gerakan yang dinamakan sebagai The Church of Adonitology merupakan sebuah gerakan kepercayaan baru, hanya bermula pada tahun 2012-2013 selepas seorang individu yang menamakan dirinya sebagai 'Prophet Adonis; mengaku didatangi 'malaikat' yang memintanya memulakan agama baru menyembah punggung besar wanita.

Selain daripada permintaan itu, 'malaikat' tersebut juga meminta beliau menulis kitab bagi rujukan pengikut mereka yang dinamakan The Book of Adonai.

Dikatakan pengikut-pengikut mereka sangat meminati penyanyi Nicky Minaj disebabkan wanita itu mempunyai punggung yang mereka rasakan sesuai untuk disembah.

4. Motorsikal

Sembah Motorsikal

Di India, sebuah motorsikal berjenama Royal Enfield berkuasa 350cc disembah oleh penduduk-penduduk di daerah Jodhpur, kerana mereka percaya sesiapa yang tidak datang meminta restu motorsikal itu setiap hari akan menerima nasib malang.

Motorsikal model 'Bullet' itu digelarkan penduduk sebagai 'Bullet Baba' dan kisah bagaimana penduduk di sana menyembah motorsikal ini agak menarik.

Pemilik asalnya, seorang lelaki bernama Om Banna, anak kepada ketua kampung mereka mati dalam kemalangan melibatkan motorsikal tersebut selepas melanggar sebatang pokok.

Pihak polis menunda motorsikal tersebut balik ke balai namun keesokannya menemui motorsikal itu telah kembali ke kawasan kemalangan.

Kali kedua pihak polis menunda motorsikal itu kembali, kejadian sama berulang lagi, jadi penduduk di situ menganggap ada kuasa mistik yang menyebabkan kejadian itu berulang.

Mereka mula mendirikan tugu untuk motorsikal tersebut di kawasan berlakunya kemalangan dan terus mengamalkan kepercayaan mereka sehingga ke hari ini.

5. Vladimir Putin

Vladimir Putin dianggap tuhan

Bagi sekumpulan komuniti yang tinggal di Bolshaya Yelnia, Russia, beliau adalah jelmaan semula Paul the Apostle.

Ditubuhkan pada tahun 2007 oleh seorang wanita bernama Svetlana Frolova, beliau mengatakan beliau menerima mesej daripada Tuhan yang menerangkan kepadanya berkenaan penjelmaan-penjelmaan Vladimir Putin sebelum itu.

Selain daripada Paul the Apostle, Putin juga dipercayai mereka sebagai Putera Vladimir of Rus yang mengasaskan Gereja Ortodoks Russia satu millenia sebelum ini.

Vladimir Putin menolak pelawaan mereka untuk dijadikan sembahan namun tidak ada yang dapat menghalang mereka daripada percaya bahawa Vladimir Putin adalah individu yang ditugaskan menyediakan mereka untuk kelahiran semula Jesus Christ.

Untuk rekod, tidak ada lagi pemimpin Russia yang disembah seperti beliau sebelum ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon