Friday, November 02, 2018

Apa Sebenarnya Maksud Syaitan Dari Golongan Manusia?


Syaitan merupakan kata umum untuk setiap entiti ṭaghūt, penderhaka dan golongan sesat, sama ada dari golongan manusia ataupun daripada golongan jin, mahupun dari golongan yang lain, bukanlah sebuah kewujudan yang khusus di dalam al-Qur'an, bahkan manusia yang jahat, tukang fitnah dan orang yang melakukan kerosakan juga digelar syaitan.

Syaitan Manusia
Gambar hiasan.

Oleh itu, yang dimaksud dengan "syaṭān al-ins" adalah manusia yang sesat dan menyimpang kerana menderhakai segala perintah Allah dan juga berada pada tahap menyesat dan menyimpangkan orang lain.

Asal-usul Syaitan

"Shayṭān" kata terbitan daripada perkataan "shaṭana" yang bermakna menjauhi. Oleh kerana syaitan menjarakkan diri dari perbuatan yang baik, maka ia dihindarkan dari rahmat Allah. Lantaran itulah ia digelar dengan nama ini.

Syaitan merupakan kata am manakala Iblis adalah kata khas. Dengan kata lain, syaitan ialah setiap kewujudan yang berbahaya, menyesatkan, penderhaka, ṭāghūt, sama ada dari jenis manusia mahupun bukan manusia.

Sementara itu, Iblis ialah nama syaitan yang telah memperdaya Nabi Adam dan sampai sekarang sentiasa bersama tenteranya untuk mengganggu dan menggoda manusia.

Kitab Ṣiḥaḥ Al-Lughah mengatakan, "Setiap kedegilan yang berpaling dari kebenaran dan realiti, sama ada dari kalangan individu manusia ataupun jin, mahupun daripada kalangan haiwan adalah syaitan."

Antara beberapa hal di dalam al-Qur’an yang menggunakan perkataan syaitan ialah kewujudan yang berbahaya dan memudharatkan, kewujudan yang tersesat dari jalan yang benar dan berada pada tahap menganggu orang lain.

ebagaimana yang disebutkan dalam al-Qur'an: “ﺍﻧﻤﺎ ﯾﺮﯾﺪ ﺍﻟﺸﯿﻄﺎﻥ ﺍﻥ ﯾﻮﻗﻊ ﺑﯿﻨﮑﻢ ﺍﻟﻌﺪﺍﻭﺓ ﻭ ﺍﻟﺒﻐﻀﺎﺀ ”.. 4 ] (Qs. Al-Maidah [5]:91)

Dalam al-Qur'an, syaitan tidak dirujuk kepada mana-mana makhluk tertentu sahaja, bahkan manusia-manusia jahat dan melakukan kerosakan juga dikatakan sebagai syaitan.

“ﻭﮐﺬﺍﻟﮏ ﺟﻌﻠﻨﺎ ﻟﮑﻞ ﻧﺒﯽ ﻋﺪﻭﺍً ﺷﯿﺎﻃﯿﻦ ﺍﻻﻧﺲ ﻭﺍﻟﺠﻦ ”. ‏[ 5 ]

Iblis juga disebut sebagai syaitan kerana kerosakan dan kejahatan yang terdapat pada kewujudannya.

Perkataan syaitan juga adalah kata panggilan untuk mikrob-mikrob:

"Janganlah engkau biarkan sampah-sampah bermalam di rumah kalian.

"Sesungguhnya sampah-sampah tersebut merupakan tempat tinggal syaitan."

Oleh kerana sampah-sampah merupakan tempat berkumpulnya segala haiwan dan serangga berbahaya, maka ia diterjemahkan sebagai syaitan (dalam hadis tersebut).

Selain itu, dalam kebanyakan ayat al-Qur'an Allah SWT memanggil pengikut hawa nafsu, hasad, marah, takabbur, munafik dan sebagainya sebagai syaitan.

Oleh itu, syaitan mempunyai pelbagai makna yang berbeza di mana realiti miṣdāq (extention)-nya ialah Iblis dan tenteranya.

Manalaka miṣdāq yang lain ialah manusia yang sesat dan menyesatkan.

Walau bagaimanapun, sebahagian kecil maknanya ialah ialah mikrob-mikrob berbahaya.

Selain itu, syaitan dalam maknanya yang asli diceritakan sebagai pemahaman sifat, iaitu “kejahatan” dan di dalam al-Qurʻan membawa makna tersebut.

Melainkan, kadang-kadang membawa makna tentang diri Iblis dan kadang-kadang membawa makna umum setiap kewujudan yang jahat, di mana kejahatan yang dimilikinya sangat utuh.

Oleh itu, berkemungkinan syaitan itu terdiri daripada jin atau manusia yang di kalangan syaitan daripada kelompok jin terdapat individu istimewa yang mempunyai pangkat syaitan tertinggi, iaitu Iblis.

Walau bagaimanapun, terdapat perselisihan pendapat tentang Iblis, sama ada ia daripada golongan jin atau malaikat.

Secara zahirnya, kesimpulan daripada sebahagian ayat-ayat al-Qur'an adalah Iblis berasal daripada golongan para malaikat.

Pada ayat yang lain disebutkan, "Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat, “Sujudlah kamu kepada Adam.” Maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia adalah daripada golongan jin, lalu menderhakai perintah Tuhannya. Patutkah kamu mengambil dia dan keturunannya sebagai pemimpin selain daripada-Ku, sedangkan mereka adalah musuhmu? Amat buruklah iblis itu sebagai pengganti (Allah) bagi orang-orang yang zalim." (Qs. Al-Kahf [18]:50)

Oleh itu, Iblis berasal daripada golongan jin dan lantaran ia melakukan ibadah selama ribuan tahun, ia berada sebaris dengan golongan malaikat. Atas alasan itu ia menjadi tujuan (miṣdāq) perbicaraan ayat tersebut.

Kesimpulan

Syaitan merupakan sebuah entiti yang memiliki kedudukan yang degil dan menderhakai, pada masa yang sama ia juga adalah penyebar fitnah dan menyesatkan.

Boleh jadi syaitan ini berasal dari golongan manusia, jin dan haiwan atau dari jenis yang lain. Yang dimaksud dengan syaitan ins ialah manusia-manusia yang memiliki sifat-sifat seperti ini.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: islamquest

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon