Thursday, November 22, 2018

Apa Itu Heroin Dan Morfin?


Heroin dan morfin adalah dadah dalam kumpulan opiate. Morfin adalah alkaloid yang diperolehi dari pokok poppy, Papaver somniferum dan biasanya digunakan sebagai ubat tahan sakit, manakala heroin adalah dadah sintetik yang dihasilkan dengan menambah dua kumpulan acetyl pada struktur morfin, juga dikenali sebagai diamorphine.

Heroin Dan Morfin

Morfin boleh didapati secara meluas untuk digunakan sebagai ubat penahan sakit, biasanya diberikan melalui mulut.

Heroin dan mofin adalah dadah yang biasa disalahguna di Malaysia. Heroin dan morfin tersenarai dibawah Akta Dadah Berbahaya 1952, yang menghalang penanaman, pengeluaran, import, export, pemilikan dan penyalahgunaan.

Nama Jalanan Heroin;
  • Fit
  • Fun
  • Cik Puteh
  • Barang

Nama Jalanan Morfin;
  • M
  • Monkey
  • Dreamer
  • Morpho
  • Tab
  • Cubes
  • Emsel
  • Melter

Kesan Penggunaan Heroin dan Morfin

Morfin bergabung pada reseptor opioid yang terdapat dalam otak dan di lain-lain bahagian badan. Penggunaan kronik boleh mengakibatkan ketagihan dan pergantungan fizikal.

Gejala Penggunaan Heroin dan Morfin;
  • Tidak rasa sakit
  • Keghairahan
  • Rasa tenang
  • Loya
  • Muntah
  • Mata berair
  • Hidung berair
  • Letih

Kesan Penyalahgunaan Heroin dan Morfin pada Kesihatan

Penyalahgunaan dadah boleh mengakibatkan penurunan berat badan, kesesakan nafas dan jangkitan hepatitis dan HIV akibat perkongsian jarum. Dos berlebihan boleh menyebabkan kematian.

Metabolisma Heroin dan Morfin

Heroin dan morfin biasa dimasukkan ke dalam badan melalui suntikan. Heroin boleh juga dihisap, disedut, dimasukkan ke dalam dubur atau diambil secara oral.

Heroin diserap ke dalam plasma darah dalam masa beberapa minit selepas pengambilan. Kadar metabolisma berbeza mengikut jenis dadah dan cara pengambilan ke dalam badan.

Metabolisma heroin dan morfin berlaku dalam hati yang menukarkan dadah asal kepada metabolit.

Heroin ditukarkan kepada 6–acethylmorphine (6-MAM) yang kemudiannya di metabolisma kepada morfin. Morfin boleh dikesan dalam plasma darah dalam masa lebih kurang 45 minit selepas pengambilan.

Dadah Yang Disalahguna

Morfin adalah candu yang aktif serta utama dan digunakan untuk meringankan kesakitan bagaimanapun, ia menduduki tempat kedua selepas heroin sebagai dadah yang disalahgunakan.

Morfin disalahgunakan secara meluas oleh penagih terutama sekali apabila heroin susah hendak didapati.

Sulfat morfin ialah cairan yang tidak berwarna dan tidak berbau. Morfin juga berbentuk empat segi, ringan dan berwarna putih. Selain itu, morfin juga terdapat dalam bentuk tablet-tablet putih kecil atau kapsul.

Di Malaysia cata yang biasa untuk membungkus Morfin adalah dalam bungkusan-bungkusan kertas kecil.

Cara Morfin digunakan

Morfin boleh dimakan dalam bentuk tablet atau kapsul, tetapi cara penggunaan yang sangat kerap ialah dengan cara suntikan ke dalam pembuluh (intravenus) dengan menggunakan jarum-jarum hipoderma.

Kesan Morfin

Sebaik sahaja dadah ini digunakan, penagih akan berasa mengantuk serta rnenunjukkan kecacatan keseimbangan dan tindakbalasnya.

Tindakbalas-tindakbalas yang awal adalah amat tidak menyenangkan orang tetapi diikuti dengan perasaan tenang.

Pertuturan penagih itu menjadi tidak nyata, mata hitamnya mengecil, kemudian dia tidur dan dalam keadaan tidak sedar, jaga semula, berkhayal semula dan sentiasa mengelamun.

Walaupun morfin jarang membuat seseorang itu berasa gembira kerana fikirannya yang terganggu, tidak boleh membuat pertimbangan dengan betul, tekanan darah turun, pernafasan dan peredaran darah menjadi lambat dan kurang selera makan.

Bahaya Morfin

Sama seperti heroin, pertimbangan kawalan, tumpuan dan perhatian merosot dengan cepat ketika perasaan pengguna itu tidak lagi tenteram.

Hilangnya selera makan menyebabkan pengguna dadah mendapat sembelit, kurang selera makan dan turun berat badan.

Pengguna sangat mencuaikan diri sendiri menyebabkan dia mudah diserang penyakit dan akhirnya menjadi ahli masyarakat yang tidak bertanggungjawab.

Morfin mewujudkan kedua-dua pergantungan fizikal dan jiwa dengan cepatnya dan daya tahan (tolerance) terhadap dadah ini dibina dengan cepat pula.

Oleh itu, dos-dosnya mestilah selalu ditambah untuk mendapatkan kesan, akibat yang sama dengan dos yang pertama.

Penagih tidak tahu berapa kuatnya dos yang diambilnya itu dan ini membawa bahaya dos berlebihan dan boleh menyebabkan kejang dan kematian.

Jarum yang kotor boleh merebakkan penyakit seperti sakit kuning, kancing gigi dan keracunan darah.

Oleh kerana morfin boleh menimbulkan ketagihan jenis fizikal, apabila penagih itu cuba berhenti mengambil dadah dan membebaskan diri dari cengkamannya, dia mengalami penyakit-penyakit pengunduran diri (sindrom putus dadah) dengan teruknya sama seperti seorang penagih heroin.

Dia akan berasa resah, cemas, sugul, bercelaru, takut, menggeletar, berpeluh berlebih-lebihan, mata hitam membesar, mata dan hidung berair, tidak boleh tidur, mual dan muntah-muntah, tegang perut dan cirit-birit.

Kesemua tanda ini akan sampai ke kemuncaknya selepas 48 jam yang pertama sesudah dadah ini berhenti diambil dan ini berterusan sehingga sepuluh hari.

Bagaimanapun, masa yang panjang adalah diperlukan untuk badan penagih itu kembali kepada keadaan sediakala.

Walaupun seseorang itu menderita akibat pengunduran dari dadah, disebabkan pergantungan jiwanya atau ketagihan yang terlalu kuat, penagih itu mungkin boleh memulakan kembali tabiatnya itu pada suatu masa yang dia rasa lemah dan cuai.

Kesan-kesan Fisiologi Heroin dan Morfin

Tubuh badan kita mempunyai deria-deria yang dikawal oleh otak menerusi urat saraf.

Ada sejenis enzim semula jadi dikenali sebagai endomorfin yang dikeluarkan oleh buli-buli pituituari yang sentiasa dikeluarkan secara spontan kepada sel-sel deria sehinggalah kepada sel-sel otak (grey matler).

Dalam keadaan normal sel-deria ini berfungsi secara spontan dengan kehadiran enzim endomortin, tetapi apabila seseorang menghisap heroin atau morfin yang berlebihan, buli-buli pitituarinya akan terjejas.

Kehadiran Endomorfin dari heroin atau morfin yang dihisap secara berterusan melemahkan keupayaan sel-sel dalam pitituari untuk mengeluarkan enzim Endomorfin secara spontan.

Lama-kelamaan sel-sel ini akan mati dan begitu juga sel-sel otak (grey matter) tidak dapat berfungsi dengan betul.

Kegagalan pitituari mengeluarkan Endomorfin menyebabkan pergantungan pengguna kepada bekalan yang berterusan hingga menjadi penagih.

Sel-sel deria yang rosak dan mati mengakibatkan seseorang penagih menjadi pelupa dan kurang keseimbangannya.

Walaupun tubuh badan kelihatan sihat tetapi pemikirannya tidak normal kerana kebanyakan sel otak (grey matter) telah rosak dan mati.

Oleh yang demikian penyalahgunaan heroin dan morfin membahayakan kerana boleh menjadikan seseorang itu tidak waras dan jika terperangkap, sukar untuk sembuh seperti manusia yang normal.

Di samping itu, kesan fisiologi morfin dan heroin ialah merendahkan kesanggupan sumsum tulang (bone marrow) untuk mengeluarkan hemoglobin.

Oleh yang demikian ia akan membawa kepada pesakit anaemia di mana darah merah seorang pengidap kurang daripada biasa.

Pembuangan Heroin dan Morfin

Metabolit utama dalam urin selepas pengambilan heroin dan morfin adalah 6-monoacethylmorphine (6-MAM) dan morphine glucuronide.

Heroin jarang dikesan dalam urin individu yang mengambil dadah ini. 6-MAM adalah indikator pengambilan heroin.

Urin adalah spesimen yang biasa digunakan untuk mengesan penyalahgunaan heroin dan morfin kerana kepekatan metabolit dalam urin adalah tinggi.

Masa pemungutan urin yang sesuai adalah mustahak untuk menentukan pengesanan dadah dan masa paling sesuai untuk mengesan morfin dalam urin adalah diantara 48 hingga 72 jam selepas pengambilan.

Pengesanan Penyalahgunaan Heroin dan Morfin

Penyalahgunaan heroin and morfin boleh dikesan melalui ujian dadah. Terdapat dua kategori ujian dadah iaitu saringan dan pengesahan.

Ujian Saringan

Ujian saringan adalah ujian permulaan dan merupakan ujian kualitatif yang digunakan untuk mengenalpasti kelas dadah yang terkandung dalam urin.

Teknik yang digunakan adalah immunoassay berdasarkan prinsip competitive binding. Kit ujian saringan dadah boleh didapati dalam bentuk ujian di lokasi atau analisis di makmal.

Ujian pantas biasa digunakan sebagai ujian di lokasi dan digunakan di klinik dan oleh pihak berkuasa. Keputusan ujian saringan bergantung pada paras cut off.

Cut-off adalah kepekatan yang digunakan untuk membezakan ujian positif dan negatif.

Spesimen yang mengandungi kepekatan dadah pada atau lebih dari nilai cut-off akan dianggap sebagai positif manakala spesimen dengan kepekatan dadah kurang dari nilai cut-off akan dianggap negatif.

Cut-off ujian saringan bagi morfin dalam urin adalah 300 ng/ml. Ujian saringan tidak spesifik dan oleh itu bagi kes yang melibatkan perundangan, spesimen positif ujian saringan hendaklah disahkan dengan ujian pengesahan yang dilakukan oleh makmal.

Ujian Pengesahan

Ujian pengesahan digunakan untuk mengesahkan keputusan positif ujian saringan dan boleh mengesan dadah dalam urin secara spesifik. Ujian pengesahan biasa dilakukan dengan menggunakan teknik kromatografi.

Teknik kromatografi yang biasa digunakan untuk mengesahkan morfin adalah Gas Chromatography Mass Spectrometry (GCMS) dan Liquid Tandem Mass Spectrometry (LC/MS/MS).

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: myhealth | apaitudadah

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon