Friday, October 19, 2018

China Lancar Kempen Menentang Produk Halal


Ibu negeri wilayah Xinjiang, Urumqi, yang didiami oleh etnik minoriti Islam Uighur melancarkan kempen menentang produk halal bagi menghalang agama Islam daripada mengubah gaya hidup kepada sekular dan mengapi-apikan fahaman ekstremis.

China Anti Halal

Dalam satu mesyuarat, ketua Parti Komunis Urumqi mengetuai kader-kader mengangkat sumpah untuk ‘menentang habis-habisan produk halal’, demikian menurut notis yang disiarkan dalam akaun WeChat rasmi pihak pentadbiran bandar itu.

China dikritik teruk oleh kumpulan-kumpulan hak asasi manusia dan kerajaan asing berikutan laporan negara itu menahan sehingga sejuta penduduk Islam Uighur di Xinjiang.

Beijing menafikan ia secara sistematik melanggar hak orang Islam di Xinjiang dan memberi alasan bahawa kempen penahanan tersebut menyasarkan golongan pelampau yang cuba memecah belahkan rantau itu.

Akhbar Global Times melaporkan bahawa tuntutan supaya ‘benda menjadi halal yang sebenarnya tidak boleh menjadi halal’ telah mengapi-apikan kebencian terhadap agama lain dan membenarkan Islam mempengaruhi corak kehidupan sekular.

Sebagai sebahagian kempen antihalal tersebut, ketua pendakwa raya Urumqi, Ilshat Osman menulis sebuah esei bertajuk, “Kawan, anda tidak perlu mencari restoran halal semata-mata untuk saya.”

Menurut kenyataan di WeChat itu, kakitangan awam tidak wajar memilih makanan, manakala kantin di tempat kerja akan diubah supaya kakitangan dapat mencuba semua jenis hidangan tanpa mengira status halal.

Kepimpinan Parti Komunis di Urumqi juga berkata, mereka akan mewajibkan kakitangan awam dan anggota parti supaya percaya sepenuhnya kepada ideologi komunis dan bukannya agama.

Rakyat China secara teorinya bebas mengamalkan mana-mana agama tetapi mereka menjadi sasaran pengawasan yang sangat ketat ketika pemerintah cuba meletakkan agama di bawah kawalan Parti Komunis.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: kosmo

1 comment

  1. Dalam catatan SP ada makanan tidak halal tetapi menjadi halal..
    malang sekali ..benar2 terancam ..pandai2 lah masyarakat Islam di Cina pasti Allah tunjukkan jalan mudah. Allah kan hebat

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon