Friday, September 21, 2018

In Shaa Allah, InsyaAllah atau Insha Allah, Mana Satu Ejaan Rumi Yang Betul?


Sebelum ini laman sosial begitu hangat tentang isu penyalahgunaan perkataan "Salam". Ramai di antara kita mula beri maksud pelbagai. Ada yang katanya rujuk kitab injil dalam bahasa Hebrew, ada yang cakap bawa maksud tak baik. Akhirnya, mendapat sepakat ulama bahawa ia cuma rekaan sahaja.

In Shaa Allah, InsyaAllah atau Insha Allah

Kemudian, timbul pula isu ejaan perkataan "In Shaa Allah". Isu lama. Tapi tak sangka ia berlarutan hingga sekarang.

Jadi, artikel kali ini saya akan cuba menjawab dan menjelaskan secara ringkas tentang isu ejaan bagi perkataan "In Shaa Allah" dalam rumi.

Sebenarnya saya pun sampai pening baca fakta yang berbeza-beza akhir-akhir ini. Tak kurang ada yang sengaja mengada-adakan fatwa itu dan ini sehingga memberat-beratkan satu-satu amalan.

Tolonglah jangan putar belit hal-hal agama dan jangan sesekali kongsi kenyataan yang anda sendiri tak yakin ia sahih atau tidak. Bahaya, boleh kelirukan ramai orang. Sebaiknya tanya orang lain dulu sebelum kongsi. Minta pendapat ustaz, ustazah yang berdekatan dengan kita.

Berbalik pada permasalahan ejaan "In Shaa Allah", saya tidaklah pandai bahasa Arab. Tetapi akan cuba jelaskan berdasarkan rujukan dan bantuan dari mereka yang lebih arif.

Pun begitu penjelasan ini tidak bermakna saya menolak keterangan atau pendapat-pendapat kalian sekiranya berbeza.

Maksud sebenar 'In Shaa Allah';
  • ﺇﻥ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠ Jika dikehendaki/diizinkan Alla
  • ﺇﻥ Jika/sekiranya
  • ﺷﺎﺀ Dikehendaki/ diizinkan
  • ﺍﻟﻠﻪ Allah

Sebenarnya, ejaan yang macam mana pun anda tulis, selagi mana bacaannya dan sebutannya masih sama, ia tetap akan membawa maksud yang asal.

Maka, tidak salah untuk tulis perkataan In Shaa Allah, InsyaAllah, Insha Allah atau Insya Allah, kerana sebutannya sama dan masih merujuk pada maksud yang asal iaitu "jika dikehendaki Allah".

Baiklah, ada beberapa sebab saya katakan, tidak kira apa pun perkataan jawi ini jika dirumikan, sama bacaannya walaupun beza ejaannya, adalah TIDAK MENGAPA. Berikut adalah sebabnya;

1. Jika anda katakan ianya mesti 3 perkataan

Kita kiaskan dengan perkataan ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ, perkataan ini jika kita rumikan akan menjadi Assalamualaikum, betul?

Jadi, bila dirumikan ia menjadi berapa perkataan? Satu kan? Sedangkan dalam tulisan jawi pula ada dua perkataan. Kenapa jika perkataan Assalamualaikum dibenarkan pula? Sebenarnya tidak mengapa perkataan jika dirumikan menjadi 1 perkataan, selagi mana bacaannya tetap sama.

2. Jika anda katakan maksudnya akan jadi berbeza

Jawapan saya, TIDAK jika kehendak bacaan kita memang maksudnya adalah membawa maksud (jika dikehendaki Allah ) dan tidak membawa maksud yang lain.

Perkara ini tidak dinyatakan dalam mana-mana nas Al-Quran dan as-Sunnah, namun kita boleh menggunakan kaedah fiqh yang dihimpunkan ulama' terdahulu kepada kita hari ini untuk merujuk hukumnya.

Kaedah pertama iaitu "setiap perkara bergantung pada NIAT" jadi, pendapat saya tidak kira ejaan macam mana pun, yang penting niat kita tidak mengubah daripada maksud yang asal. Hukumnya, tiada masalah.

Jika ia mengubah maksud yang asal seperti jika Allah diciptakan atau sebagainya, maka barulah hukumnya jatuh haram.

3. Ada yang kata semua ejaan dibenarkan kecuali "insyaAllah" dan "insya Allah"

Kita tengok perkataan di atas persamaannya adalah, huruf "a" dibesarkan. Betul?

Jawapan saya, kemungkinan ia di bacakan waqaf pada "insya" (jika dikehendaki) sebab itu dibesarkan huruf A untuk mengagungkan Allah SWT. Jadi, maksudnya ia masih tidak lari dari makna yang asal. Betul tak?

Merujuk kepada kaedah pertama yang kita belajar tadi kan. Kita juga boleh kiaskan dengan perkataan ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ jika diwaqafkan perkataan ﺍﻟﺴﻼﻡ maka akan menjadi sebutannya (assalam) maka ia akan menjadi (assalam alaikum). Adakah maksudnya akan berubah? Tidak.

Jadi secara kesimpulannya, selagi ia tidak membawa maksud yang berbeza dari maksud yang asal, TIDAK MENGAPA. Wallahu a'lam.

Dan yang pastinya, sentiasa basahi lidah kita dengan nama Allah. Selesai.

Hal ini perkara yang kecil, usahlah berat-beratkan sehingga mengelirukan ramai pihak. Mari kita lihat perkara yang lebih besar yang berlaku di hadapan mata kita sendiri. Masalah AQIDAH dan masalah-masalah besar yang lain.

Ini kerana title KHILAFAH masih tidak hilang dan tidak akan hilang dalam HATI kita.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: asyrafkhalib

4 comments

  1. Terima Kasih atas penjelasan yang anda berikan ini

    ReplyDelete
  2. Tahniah penjelasan di atas. Saya kira tulisan rumi untuk ejaan insya-Allah perlu dirujuk kepada kamus. Atau lebih aula guna Kamus Dewan. Kerana ia dibina oleh ahli bahasa, yakni pakar bahagian bahasa. Dan tentunya lebih "jemaah", dan piawai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wikipedia pun boleh dirujuk. إن شاء الله

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon