Tuesday, August 07, 2018

Punca Zakar Lembik Ketika Berjimak


Zakar lembik ketika berjimak boleh terjadi disebabkan oleh beberapa faktor, samada dari faktor luaran, iaitu faktor fizikal atau faktor dalaman, iaitu faktor psikologi.

Punca Zakar Lembik Ketika Berjimak

Bayangkan, ketika suami sedang mendayung di ranjang dan isteri semakin mencapai puncak, tiba-tiba zakar hilang ereksi dan menjadi lembik. Lebih teruk lagi jika zakar suami gagal untuk kembali mencapai ereksi.

Kenapa perkara ini boleh berlaku?

1. Hilang ghairah seks

Salah satu faktor yang boleh membuatkan zakar hilang ereksi ketika aktiviti seks ialah hilangnya ghairah seksual suami terhadap hubungan seks bersama isteri, iaitu nafsu suami menurun dengan tiba-tiba ketika aktiviti seks.

Faktor ini jarang sekali berlaku dan adalah kes terpencil.

Menurut pakar seksual, suami boleh hilang ghairah seks terhadap isteri disebabkan oleh beberapa sebab, antaranya ialah masturbasi yang berlebihan atau terlalu ketagih dengan filem lucah.

2. Stres dan tekanan

Faktor gangguan psikologi adalah salah faktor yang menyumbang kepada zakar lembik ketika berjimak.

Jika suami mengalami kehilangan ereksi secara tiba-tiba, besar kemungkinan suami mengalami masalah dari segi psikologi, berupa tekanan, stres ataupun depresi.

Perkara ini boleh terjadi kerana suami terlalu tertekan untuk memuaskan isteri di ranjang dan akibat terlalu fokus serta gusar isteri tidak akan mencapai kepuasan dalam hubungan seks, suami tertekan dan cuba sedaya upaya untuk memuaskan isteri.

Jika faktor ini adalah penyebab kepada disfungsi ereksi kepada suami, penyelesaian terbaik ialah isteri perlu berbincang dengan suami dan meyakinkan beliau bahawa jangan terlalu risau yang suami tidak dapat memuaskan isteri di ranjang.

Komunasi yang sihat perlu di dalam rumahtangga, begitu juga dalam hubungan seks.

Isteri perlu bijak memainkan peranan dan memberi kata semangat kepada suami untuk membuat suami berupaya memberikan yang terbaik ketika berjimak.

Walau bagaimanapun, jangan terlaku menekan suami dan menunjukkan yang anda sangat mengharapkan kepuasan.

Ini penting untuk membuatkan suami menjadi santai dan dapat menghilangkan bebanan suami.

3. Kurang bertenaga

Dari aspek fizikal pula, zakar lembik ketika berjimak boleh dikategorikan kepada dua aspek utama, iaitu kesihatan fizikal dan penyakit serius.

Hubungan seks memerlukan tenaga yang banyak, malah kalori yang dibakar semasa hubungan seks sering dibandingkan dengan berjoging atau aktiviti sukan lain. Oleh itu anda perlu berada pada tahap kesihatan puncak untuk beraksi dengan hebat di ranjang.

Begitu juga dengan kandungan hormon, terutama hormon testosteron yang amat penting untuk kaum lelaki.

Elakkan dari mengambil makanan yang boleh merendahkan tahap hormon testosteron seperti makan berlemak atau makanan berasaskan soya.

Banyakkan mengambil makanan yang boleh membantu ereksi, iaitu makanan yang kaya dengan sumber yang boleh melancarkan aliran darah, yang akan membantu aliran darah ke zakar.

4. Penyakit kronik

Terdapat juga beberapa penyakit yang mempengaruhi kemampuan zakar untuk mengalami ereksi seperti kencing manis atau jantung yang boleh dikategorikan sebagai penyakit yang memberi kesan secara langsung kepada keupayaan suami untuk beraksi di ranjang.

Rokok juga boleh memberi kesan sampingan kepada kesihatan seks lelaki dan mereka yang merokok secara berlebihan sering mengalami masalah aliran darah akibat kandungan bahan berbahaya dalam rokok.

5. Amalkan gaya hidup sihat

Jika dilihat daripada faktor-faktor yang menyebabkan zakar lembik ketika berjimak, boleh dirumuskan bahawa masalah ini akan dapat diatasi sekiranya para suami mengamalkan gaya hidup sihat.

Gaya hidup yang sihat akan membuatkan anda lebih bertenaga, menghindari penyakit dan kurang menghadapi stres dan tekanan.

Jika anda masih tak tahu, senaman boleh membuat anda gembira. Setiap kali bersenam dan mengeluarkan peluh, tubuh akan mengeluarkan endorphin yang akan memberi perasaan puas dan gembira.

Diet yang sihat juga akan membuatkan anda lebih bertenaga dan dapat membantu meningkatkan ereksi pada zakar.

Oleh itu, mulakan gaya hidup yang sihat untuk meningkatkan kualiti hubungan seks suami isteri.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: lelakisihat

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon