Sabtu, Ogos 18, 2018

Kisah Benar Lelaki 'Terperangkap' Dalam Badan Budak 12 Tahun


Seorang lelaki berusia 25 tahun menceritakan penderitaannya apabila dirinya terperangkap dalam badan budak berusia 12 tahun. Tomasz Nadolski, dari Olesnica, Poland, mengalami keadaan genetik yang dikenali sebagai penyakit Fabry, yang menjejaskan buah pinggang, jantung dan kulitnya.

Kisah Benar Lelaki 'Terperangkap' Dalam Badan Budak 12 Tahun
Tomasz Nadolski.

Ia juga menyebabkan pembentukan sejenis lemak yang menyebabkan tubuh mengalami gangguan untuk proses metabolisme molekul lemak.

"Saya berumur 25 tahun dan saya ingin kelihatan seperti seorang lelaki yang sepadan dengan usia saya. Saya benci 'budak lelaki ini' yang saya lihat setiap hari di cermin, kerana dia bukan saya," katanya.

Ketika berumur tujuh tahun, Nadolski mula muntah setiap kali selepas makan dan mula menderita sakit di bahagian perut, tangan dan kakinya.

Doktor tidak dapat mengenal pasti penyakitnya dan mengesyaki masalah ini mungkin lebih cenderung kepada penyakit mental, bukan fizikal dan mengesyorkan dia makan lebih banyak.

Katanya, keadaan itu menjadikan saudara-maranya masih melayannya sebagai seorang kanak-kanak.

"Bila saya di rumah, saya hanya duduk di bilik dan menghabiskan masa bersendirian.

"Saya rasa sepi dan saya kurang mendapat sokongan keluarga dan inilah yang saya lalui selama bertahun-tahun. Penyakit ini telah memusnahkan hubungan keluarga kami."

Katanya, penyakit itu juga mempengaruhi kehidupan sehariannya kerana orang sekelilingnya menolak untuk menerima hakikat tentang usia sebenar dirinya.

"Saya sering menderita sedih. Apabila saya tunjukkan kad pengenalan di pejabat atau jika polis menahan saya, mereka tuduh saya guna kad palsu," katanya.

Dia hidup dengan bantuan bernilai £160 sebulan manakala ubatnya bernilai hampir £170,000 setahun.

Dia bernasib baik kerana pengeluar rawatan mahal untuk penyakit itu bersetuju untuk membekalkannya ubat-ubatan secara percuma.

Masalah perutnya yang teruk bermakna dia tidak boleh makan dan dia harus bergantung dengan drip selama 20 jam sehari supaya dia dapat mengambil makanan yang mencukupi.

"Saya sakit pada sendi, tulang dan otot. Setiap inci badan menyakitkan saya. Saya tak dapat tidur dan hidup dengan normal."

Dia juga memerlukan ubat tahan sakit. Keadaan kakinya menyebabkan dia terpaksa memakai kasut khas.

Kesian.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon