Tuesday, July 10, 2018

Revolusi Bola Sepak 'Generasi Emas Belgium' Selepas Kegagalan Di Piala Dunia 1998


Perkembangan bola sepak Belgium sehingga ke tahap hari ini adalah hasil revolusi bola sepak mereka yang dicetuskan ketika kegagalan mereka di Piala Dunia 1998.

Revolusi Bola Sepak 'Generasi Emas Belgium' Selepas Kegagalan Di Piala Dunia 1998

Kegagalan skuad Belgium dalam Piala Dunia 1998 berpunca daripada ketiadaan satu rejim latihan berteraskan ideologi bola sepak kebangsaan mereka.

Kepelbagaian doktrin sehingga 30 jurulatih bola sepak pelbagai latar belakang karier dan pencapaian dari seluruh negara digembleng sebagai asas revolusi bola sepak Belgium.

Ia diterjemah dalam satu cetak biru yang dinamakan ‘Purple Talent Project’ yang digerakkan pada 2006, kemudiannya dilancarkan pada 2007.

Antara intipati projek ini ialah memperkasa akademi tempatan seperti Anderlecht dan Genk dengan gabungan doktrin serta ideologi bola sepak Belgium yang bergantung kepada kepelbagaian budaya dan corak permainan yang saling melengkapi satu sama lain.

Faktor anak-anak imigran yang berjaya merubah kehidupam mereka dengan bola sepak Belgium seterusnya bebas ke segenap Eropah membina karier juga mendorong ramai anak-anak ini berminat untuk bermain untuk kelab-kelab remaja di Belgium.

Malah, dengan adanya kuota berstatus EU, Belgium dilihat sebagai ‘batu loncatan’ untuk bakat-bakat imigran ini berjaya di Eropah.

Latarbelakang keluarga imigran Belgium memenuhi hingga lebih 40% di dalam skuad Belgium ke Piala Dunia 2018 kali ini.

Bapa Lukaku sendiri asalnya nampak peluang ini dan sedar bahawa bakat anaknya hanya sesuai dan boleh berjaya di akademi remaja Anderlecht, misalnya.

Pemain yang diambil akademi remaja ini bukan sahaja belajar tentang bola sepak, tetapi turut diasuh untuk mendalami kepelbagaian budaya Belgium, apa yang mereka gelar pembelajaran dari jalanan tentang budaya dan bola sepak Belgium.

Tambah menarik, projek ini bukan sahaja meletakkan sasaran memenangi Piala Dunia atau mengejar kedudukan dan pengiktirafan, sebaliknya membentuk pemain bola sepak Belgium yang lengkap dan saling melengkapi satu sama lain.

Namun, hasilnya belum dapat dituai untuk beberapa tahun, bahkan mereka gagal ke Piala Dunia 2010 dan Euro 2012, sebelum mereka muncul dan melakukan kejutan ketika beraksi di Piala Dunia 2014.

Pendekatan tidak konvensional ini yang pernah menjadi kritikan Persekutuan Bola Sepak Belgium akhirnya membuahkan hasil, membuktikan projek yang ketika itu digelar Purple Talent Programme’ berjaya.

Tahun 2014 adalah apabila dunia mula memandang tinggi Belgium sebagai salah satu kuasa bola sepak digeruni di peringkat antarabangsa dan ketika itu juga wujudnya sepasukan anak muda Belgium dari pelbagai latarbelakang kehidupan, budaya dan agama yang digelar Generasi Emas Belgium.

Janji ‘Purple Talent Programme’ mula dituai pada Piala Dunia 2018, apabila baka terbaik dari benih ideologi bola sepak Belgium dipetik dalam bentuk Eden Hazard, Kevin De Bruyne, Marouane Fellaini dan Romelu Lukaku selain segenap pasukan Belgium yang lain berjaya mengalahkan Brazil.

Brazil sehingga beberapa hari lepas, nampaknya masih terikat dengan kebanggaan samba, bersifat individualistik selain egoistik yang mungkin dibezakan dengan pertembungan ideologi bola sepak Eropah dan Amerika Latin yang sangat berbeza.

Dengan kekalahan Brazil, Piala Dunia akan terus kekal di Eropah untuk empat tahun lagi.

Siapa tahu, mungkin bintang pertama akan lahir terbit dari jata Persekutuan Bola Sepak DiRaja Belgium bagi Piala Dunia kali ini?

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon