Monday, July 09, 2018

Kronologi 13 Mangsa Pasukan Bola Sepak Thailand Yang Terperangkap Dalam Gua


Setelah sembilan hari pencarian, 12 remaja dan seorang jurulatih bola sepak yang terperangkap dalam gua akibat hujan lebat di Thailand akhirnya berjaya ditemui.

Kronologi 12 Remaja Dan Jurulatih Bola Sepak Thailand Yang Terperangkap Dalam Gua

Pasukan penyelamat gabungan Tentera Laut Thailand, Polis Federal Australia (AFP), 11 pakar penyelamat China, 32 tentera Amerika Syarikat, tiga penyelam dan seorang pakar gua dari Britain, juga pasukan penyelamat dari Myanmar dan Laos, berjaya menemui mereka di dalam Gua Tham Luang Nang Non, Thailand Utara, pada Isnin (2/7).

Kejadian ini berlaku apabila 12 remaja, ahli pasukan bola sepak Wild Boars dan jurulatih mereka memasuki Gua Tham Luang Nang Non, di Utara Thailand pada 23 Jun lalu.

Gua tersebut merupakan tempat yang sering dikunjungi pelancong, namun hanya boleh dimasuki sejauh satu kilometer.

Kerana alasan yang tidak diketahui, kanak-kanak ini dan jurulatih tersebut memberanikan diri untuk masuk lebih dalam ke gua tersebut dan mengabaikan papan tanda yang melarang pelancong untuk tidak masuk lebih jauh ketika musim hujan, yang biasanya bermula pada Julai.

Seorang penjaga taman nasional itu kemudiannya melaporkan kepada pihak berkuasa selepas menemui peralatan kanak-kanak tersebut dan jurulatihnya selepas taman tutup. CI

BERIKUT ADALAH KRONOLOGI 13 MANGSA YANG TERPERANGKAP DALAM GUA DI THAILAND:

23 Jun: 12 remaja dan seorang jurulatih memasuki Gua Tham Luang di Chiang Rai.

24 Jun: Pihak berkuasa menemui kesan tapak tangan dan tapak kaki.

25 Jun: Pencarian di gua dimulakan. Tentera Laut Thailand membuat kenyataan di Facebook bahawa mereka menemui jejak 12 remaja di dinding gua, namun masih belum menemui mereka.

Air yang membanjiri gua menyebabkan pasukan bola sepak tersebut terperangkap.

26 Jun: Tentera Laut Thailand memasang kem di sekitar gua dan terus melakukan pencarian. Dua hari kemudian, mereka menghentikan pencarian kerana hujan lebat dan operasi menyelamat terlalu berbahaya.

27 Jun: Tiga pakar penyelam British memasuki gua namun terpaksa berpatah balik akibat banjir.

28 Jun:  Pasukan dari China tiba di lokasi. Perdana Mentri Thailand, Prayut Chan-o-cha turut hadir ke lokasi pencarian di gua.

29 Jun: Pasukan dari Australia bergabung dengan penyelamat antarabangsa melakukan pencarian.

30 Jun: Penyelam berjaya melepasi air banjir di dalam gua, namun masih jauh dari lokasi kesemua mangsa.

1 Julai: Penyelam tiba di kawasan lebih dalam di dalam gua

2 Julai: Pasukan penyelamat berjaya menemui lokasi kedua belas kanak-kanak tersebut dan jurulatihnya.

Khabar yang disambut gembira semua orang, kerana semua remaja dan pelatihnya selamat.

Tentera Laut Thailand juga telah berkongsi video ketika ketika pasukan penyelamat menemui mereka.

"Ada berapa orang semua?" kata penyelamat tersebut.

"13 orang" jawab kanak-kanak tersebut.

"13 orang, bagus! Kami akan menyelamatkan kamu, ramai orang yang datang untuk menyelamatkan kamu."

"Sekarang hari apa?" tanya kanak-kanak tersebut.

"Isnin, kamu sudah terperangkap disini selama 10 hari, kamu semua benar-benar kuat, kami akan menyelamatkan kamu," jawab penyelamat tersebut.

Walaupun dengan penemuan tersebut, pasukan penyelamat masih belum dapat mengeluarkan 12 remaja tersebut dan julatihnya dari gua.

3 Julai: Bekalan makanan dan ubat-ubatan diberi kepada kesemua mangsa.

4 Julai: Mangsa diajar menggunakan topeng menyelam dan alat pernafasan.

5 Julai: Pihak berkuasa berdepan cabaran menyelamat lebih sukar.

6 Julai: Seorang penyelam lemas ketika operasi menyelamat.

7 Julai: Lebih 100 cerobong digerudi dari permukaan gua dalam usaha menyelamat.

DIAJAR BERENANG

Kronologi 12 Remaja Dan Jurulatih Bola Sepak Thailand Yang Terperangkap Dalam Gua

Laluan gua yang sempit dan dibanjiri air serta dipenuhi lengkok berbahaya, dengan hampir tiada jarak penglihatan adalah cabaran terbesar pasukan penyelamat bagi mengeluarkan kesemua 13 mangsa.

Operasi mengepam air keluar dari gua Tham Luang Nang Non dilakukan selama 24 jam namun ia menemui kesukaran berikutan hujan lebat berterusan.

Faktor waktu yang semakin menekan membuatkan penyelamat terpaksa mengajar kesemua mangsa bagaimana bernafas dengan peralatan menyelam dalam usaha untuk keluar dari gua.

Bagaimanapun, pakar penyelam memberi amaran, misi itu amat berbahaya, kerana tiada seorang pun remaja berkenaan boleh berenang atau pernah menggunakan peralatan menyelam dan laluan sempit gua amat berbahaya walaupun buat penyelam berpengalaman.

Ini terutamanya, laluan sempit yang dinaiki air setinggi 750 meter, di mana penyelam gua berpengalaman mengambil masa sekitar tiga jam untuk mengemudinya.

DIJEMPUT KE FINAL PIALA DUNIA

Lawatan ke Moscow untuk menonton perlawanan akhir Piala Dunia Fifa 2018 sedang menanti 12 pemain remaja dan jurulatih ini, jika mereka berjaya keluar dengan selamat dan berada dalam keadaan sihat untuk melakukan perjalanan.

Jemputan itu disampaikan oleh Presiden Fifa, Gianni Infantino melalui surat kepada Presiden Persatuan Bola Sepak Thailand (FAT), Jeneral Somyot Poonpanmoung.

Salinan surat itu disiarkan dalam Facebook FAT.

“Kami berharap, mereka dapat disatukan semula dengan keluarga masing-masing pada hari-hari yang akan datang dan tahap kesihatan mereka membolehkan mereka melakukan perjalanan, FIFA gembira untuk menjemput mereka sebagai tetamu kami untuk menyaksikan final Piala Dunia 2018 di Moscow,” demikian menurut Infantino dalam surat tersebut.

PENGUMPUL SARANG BURUNG BANTU MISI MENYELAMAT

Sekumpulan pengumpul sarang burung dari selatan Thailand menggunakan kepakaran memanjat mereka bagi mencari bukaan gua yang boleh dimasuki pasukan penyelamat untuk sampai kepada kesemua 13 mangsa yang terperangkap.

Mereka terdiri daripada lapan lelaki Muslim Thai berusia antara 20-an ke 50-an dari Pulau Libong di wilayah Trang, menjadikan sarang burung sebagai mata pencarian, kerja harian mereka termasuklah memanjat tebing curam dan meneroka gua.

"Seorang ahli kami menyaksikan misi menyelamat menerusi televisyen dan berfikir bagaimana kami dapat membantu?" kata ketua kumpulan terbabit, Abdulrawheep Khunraksa.

"Kami terfikir untuk menggunakan kemahiran kami bagi membantu operasi," katanya.

Dengan hanya berbekalkan tali, sarung tangan dan ilmu selok belok memanjat gunung, beberapa ahli kumpulan pengumpul sarang burung berkenaan memulakan pendakian curam bagi mencari jalan alternatif memasuki gua Tham Laung.

MENCARI LALUAN RAHSIA

Sementara itu, pasukan menyelamat juga sedang mencari jika terdapat cerobong atau lubang yang boleh dimasuki berbanding cuba membawa mangsa keluar menggunakan laluan air.

Walau bagaimanapun, pilihan paling selamat adalah mengeringkan air dalam gua bagi membolehkan mangsa merangkak sepanjang empat kilometer untuk keluar, namun, menurut pihak berkuasa, pilihan paling realistik adalah mengajar kanak-kanak itu menyelam berikutan ramalan hujan dan ribut yang bakal melanda.

Kesemua mangsa terpaksa berada lebih lama di dalam gua ketika pasukan penyelamat mempertimbangkan pelbagai pilihan bagi mengeluarkan mereka dengan selamat, satu proses yang mungkin mengambil masa beberapa minggu atau bulan.

PENYELAM MENINGGAL DUNIA KETIKA MENYELAMAT

Usaha menyelamat dan mengeluarkan 12 remaja lelaki bersama seorang jurulatih bola sepak di Thailand kini semakin mencabar selepas operasi itu dikejutkan dengan berita kematian seorang penyelam yang menyertai misi tersebut.

Bekas penyelam tentera laut berusia lingkungan 30-an, Saman Kunam dilaporkan meninggal dunia ketika dia dalam perjalanan keluar dari gua Tham Luang di wilayah Chiang Rai selepas mangsa menghantar tangki oksigen pada jam 2 pagi (waktu tempatan).

Saman pengsan selepas menempatkan tangki oksigen tersebut.

Rakan penyelam lain cuba menyelamatkannya, namun gagal. Dia kemudiannya dibawa ke hospital dan disahkan meninggal dunia.

Secara keseluruhan, pasukan penyelam perlu menyelam kira-kira 12 jam dan setiap penyelam perlu membawa bekalan kira-kira tiga tangki oksigen untuk sampai ke lokasi mangsa.

EMPAT MANGSA BERJAYA DIKELUARKAN

Empat mangsa remaja yang terperangkap dalam gua Tham Luang di Chiang Rai, telah berjaya dikeluarkan pada Ahad dan disahkan oleh Narongsak Osottanakorn, bekas gabenor Chiang Rai yang juga merupakan ketua misi menyelamat operasi tersebut.

Menurut beliau, mangsa pertama yang dikeluarkan merupakan yang paling lemah antara 12 remaja yang terperangkap bersama jurulatih pasukan bola sepak mereka sejak 23 Jun lalu.

Misi SAR juga terpaksa ditangguhkan kerana pasukan penyelamat memerlukan sekurang-kurangnya 10 jam untuk membuat persiapan bagi operasi seterusnya.
Sebelum ini, media melaporkan enam mangsa berjaya dikeluarkan tetapi Narongsak mengesahkan hanya empat yang selamat dibawa keluar setakat ini.

Terdahulu, dua mangsa pertama dilaporkan dikeluarkan sekitar jam 6 petang waktu tempatan (7 petang waktu Malaysia).

Mangsa ketiga dilaporkan keluar dari gua tersebut pada jam 7.15 malam waktu tempatan manakala mangsa keempat dikeluarkan 30 minit kemudian.

'KAPAL SELAM MINI' SIAP DIUJI, SEDIA DIHANTAR

Kronologi 12 Remaja Dan Jurulatih Bola Sepak Thailand Yang Terperangkap Dalam Gua

Elon Musk berkongsi video ‘kapal selam mini’ yang dicadangkan pada Ahad bertujuan sebagai peranti dalam misi menyelamat mangsa yang terperangkap di gua Tham Luang.

Selepas empat mangsa berjaya dikeluarkan, Musk beberapa jam lalu berkongsi video ‘kapal selam’ kecil yang diuji di kolam renang dekat Los Angeles.

'Kapal selam' mini itu turut diuji untuk melalui kawasan yang sempit mengikut keperluannya dalam misi menyelamat mangsa di laluan mencabar di gua berkenaan.

Video berkenaan menunjukkan tiga individu berpakaian skuba sedang menguji ‘kapal selam’ berkenaan.

Tiub berkenaan mempunyai diameter sepanjang 31cm dengan berat ketika kering lebih kurang 40 kilogram, ia mudah untuk dibawa di kawasan separa berair dalam gua berkenaan, dengan rekaan yang tepat agar tidak menyebabkan laluan pada gua berkenaan tersumbat.

Elon Musk turut memberitahu 'kapal selam' mini berkenaan mengambil masa 17 jam untuk tiba di Thailand.

13 MANGSA GUA THAM LUANG BERJAYA DISELAMATKAN

Selepas detik mendebarkan selama 17 hari, kesemua lima mangsa terakhir yang terperangkap di dalam Gua Tham Luang, sejak 23 Jun lalu berjaya dikeluarkan pasukan penyelamat.

Mangsa terakhir yang merupakan jurulatih pasukan bola sepak itu dibawa keluar kira-kira jam 6.50 petang waktu tempatan.

Ini menjadikan sejumlah 12 pelajar dan seorang jurulatih berjaya diselamatkan sejak operasi bersepadu dilancarkan.

Kelima-lima mangsa itu dilihat dibawa keluar menaiki pengusung dari gua tersebut dan dihantar ke hospital wilayah berdekatan.

JEMPUTAN MANCHESTER UNITED

Sementara itu, pasukan bola sepak England, Kelab Bola Sepak Manchester United atau lebih dikenali di seluruh dunia sebagai "Red Devils" juga berasa lega kerana mangsa terakhir daripada pasukan bola sepak Mu Pa berjaya dibawa keluar dengan selamat dari gua.

Pasukan itu dalam satu kenyataan menerusi laman Twitter juga menyampaikan jemputan kepada 13 pemain remaja itu dan jurulatih mereka ke Stadium Old Trafford.

"Kami ingin menjemput pasukan dari Kelab Bola Sepak Ma Pu dan anggota penyelamat ke Old Trafford pada musim akan datang ini," kata pasukan itu.

Melalui jemputan itu, Manchester United menjadi organisasi bola sepak kedua selepas FIFA yang juga menjemput pasukan itu dan jurulatih mereka menyaksikan Final Piala Dunia 2018 di Stadium Luzhniki di Moscow pada 15 Julai.

TERLEPAS KE PIALA DUNIA

Apabila ditanya sama ada mereka akan dibawa ke Rusia bagi menonton perlawanan akhir bola sepak Piala Dunia, remaja-remaja tersebut terlalu lemah untuk membuat perjalanan jauh dan hanya boleh menonton di kaca televisyen jika keadaan kesihatan mereka bertambah baik.

Tahniah!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon