Sunday, June 24, 2018

Kisah Pembunuhan Altantuya, Terbongkar Angkara Tambang Teksi


Pada 9 April 2009, dua bekas ahli keselamatan bekas PM Najib Razak, Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar telah didapati bersalah dalam kes pembunuhan Altantuya Sharibuu dan dijatuhkan hukuman mati.

Kisah Pembunuhan Altantuya

Sebuah akhbar Perancis mendakwa Timbalan Perdana Menteri pernah bertemu mangsa pembunuhan misteri, Altantuya Sharibuu di sebuah kelab di Paris pada 2005 bersama Abdul Razak Abdullah Baginda.

Dalam laporan Liberation pada 5 March 2009, Najib Razak didakwa pernah bergambar bersama dengan mangsa dan mereka berdua juga didakwa sebagai pasangan kekasih, bertentangan dengan penafian tokoh politik itu sebelumnya.

Bagaimanapun, tiada gambar yang sah pernah dikemukakan sebagai bahan bukti tetapi negara pernah di gemparkan dengan pendedahan gambar yang kononnya gambar milik Najib bersama Altantuya Sharibuu.

Najib yang pada ketika itu menjadi Timbalan Perdana Menteri menafikan pernah mengenali atau bertemu dengan wanita Mongolia itu, seorang model yang mati dibunuh di sebuah belukar di Shah Alam.

Najib juga pernah bersumpah bahawa dia tidak mengenali wanita itu sewaktu diserang hebat oleh pakatan pembangkang pada pilihanraya kecil Permatang Pauh, yang diwakili oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Setelah menjalani proses pendakwaan di mahkamah, keputusan kes bunuh tersebut telah mendapati kedua anggota pasukan elit Unit Tindakan Khas (UTK) yang juga pengawal peribadi PM Najib bersalah.

Sedikit kekeliruan yang tak berjawab hingga kini ialah, siapakah mastermind yang merancang kejadian bunuh tersebut.

Manakala Abdul Razak Baginda, yang sebelum ini dituduh bersubahat dengan anggota polis itu pula dibebaskan daripada sebarang pertuduhan jenayah membabitkan isu wanita Monggolia tersebut.

Selain cerita sensasi ini, wartawan Liberation turut mendedahkan saat-saat akhir kematian Altantuya berdasarkan dokumen yang didakwa diperolehi daripada polis Malaysia.

Arnaud Dubus melaporkan, Altantuya ditembak di sebelah pipi kiri dan kemudian pakaian mangsa ditanggalkan dan mayatnya selepas itu dibungkus dalam beg plastik hitam.

Altantuya ditembak sekali lagi apabila tangannya dilihat masih bergerak-gerak.

Dubus, wartawan Perancis yang berpangkalan di Bangkok, juga berhasrat mendedahkan pembunuhan misteri wanita itu ada hubung kait dengan komisyen pembelian kapal selam untuk Kementerian Pertahanan yang di ketuai oleh Najib pada ketika itu.

Pendedahan pembunuhan misteri ini juga telah di muat naik dalam blog oleh penulis blog popular, Raja Petra Kamarudin melalui blognya, Malaysia Today.

Malaysia Today telah melaporkan melalui sebuah artikel bertajuk 'Abuse of Power by the Deputy Prime Minister'.

Pertukaran mesej teks (SMS) antara Najib dan Shafee Abdullah, peguam terkemuka yang mewakili Abdul Razak Baginda sebelum dia dituduh dengan tuduhan bersuhabatnya dengan dua pegawai polis dalam kes pembunuhan Altantuyaa bertarikh dari 8 November hingga 2 Disember 2006 menimbulkan beberapa soalan mengenai penanganan kes pembunuhan itu dan mencadangkan yang PM Najib telah campur tangan dan berkepentingan dalam penyiasatan kes tersebut dari awal-awal lagi.

Pada Jun 2008, Raja Petra Kamaruddin pernah membuat kenyataan bersumpah di mahkamah tinggi Kuala Lumpur bahawa Datin Seri Hajah Rosmah Mansor turut hadir di tempat pembunuhan tersebut.

Beliau bagaimanapun mengeluarkan kenyataan yang beliau tidak lagi mempercayai bahawa Datin Seri Rosmah Mansor atau Datuk Seri Najib Tun Razak terbabit dengan pembunuhan tersebut pada tahun 2011 setelah tidak sehaluan lagi dengan Ketua Pembangkang yang juga rakan rapat beliau satu ketika dulu.

Berikut terjemahan laporan yang di buat oleh media Perancis, Liberation French Newspaper pada 5 Mar 2009 oleh Arnaud Dubus.

***

Shaaribuu Setev marah dan kecewa. Di sebalik wajahnya yang muram itu tersirat suatu keazaman yang kuat. Orang tua berumur 60 tahun ini bertekad untuk lawan.

Tertulis segalanya di air muka dan tumpuan pandangan beliau, “Anak perempuan saya dibunuh oleh orang Malaysia di bumi Malaysia. Dan mereka tidak pun mengeluarkan sepatah perkataan memohon maaf,” kata professor di bidang saikologi di University of Mongolia itu.

Pembunuhan anak perempuan beliau, Altantuya Shaaribuu, berlaku pada Oktober 2006.

Ini satu-satunya pembunuhan yang lain dari yang lain di rantau di mana pertikaian perniagaan atau perselisihan politik kadangkalanya diselesaikan dengan senapang.

Kes ini, yang bermula pada 2002 apabila syarikat Perancis, Armaris, menjual tiga kapal selam kepada kerajaan Malaysia dengan harga satu billion Euro, adalah luar dari kebiasaannya.

Impak “Kes Altantuya” di Perancis, Malaysia dan Mongolia masih belum memuncak ke tahap sepenuhnya.

Pembunuhan wanita Mongolia berumur 28 tahun itu adalah akibat dari bayaran komisyen atau “commission” sebanyak Euro 114 juta atau lebih kurang RM 570 juta yang dibayar oleh Armaris kepada pihak tertentu di Malaysia.

Pembayaran “commission” ini yang diakui oleh kerajaan Malaysia dalam parlimen di Kuala Lumpur, telah mencetuskan pelbagai perkembangan yang berakhir dengan pembunuhan Altantuya dan lesapnya beberapa orang saksi utama kes pembunuhan tersebut.

Laporan polis Malaysia yang disediakan pada 19 November 2006 dan yang telah dirahsiakan sehingga kini, mendedahkan dengan terperinci bagaimana wanita muda, Altantuya dari keturunan golongan atasan Asia itu, telah dibunuh.

Dalam laporan polis tersebut tercatit keterangan salah seorang yang melakukan pembunuhan itu, iaitu seorang anggota polis Cawangan Khas Malaysia bernama Sirul Omar yang mengikut arahan seorang pegawai polis di sebuah balai polis berhampiran dengan tempat kejadian.

“Bila wanita Cina melihat pistol saya, beliau telah merayu agar jangan dibunuh sebab beliau mengandung.

"Azilah (pegawai atasan Sirul) telah memegang dan melempar wanita itu ke bumi.

"Saya terus menembak sebelah kiri mukanya.

"Azilah menanggalkan pakaian wanita tersebut dan memasukkannya ke dalam karung plastik hitam.

"Melihat tangan wanita itu masih bergerak-gerak, Azilah mengarahkan saya tembak lagi, dan saya lakukan.

"Lepas itu kami usung mayat wanita itu ke dalam belukar. Azilah mengikat bahan letupan dikaki, perut dan kepala, dan kami letupkan wanita itu.”

Ini merupakan pengesahan bertulis yang pertama mengenai pembunuh-pembunuh Altantuya.

Pendedahan laporan polis ini dalam surat khabar Perancis, Liberation, merupakan berita dalam drama yang sungguh menarik melibatkan penjual senjata Perancis, dukun Mongolia, dan ahli-ahli politik Malaysia.

Kes ini boleh meletup bukan saja kepada kerajaan Malaysia, sebab Timbalan Perdana Menteri Najib Razak (ketika itu) disyaki terlibat dalam kes pembunuhan ini, tetapi juga ianya akan memalukan DCNS, syarikat Perancis yang membina kapal-kapal tentera.

Syarikat usahasama Perancis Sepanyol, Armaris, yang menjual dua kapal selam jenis Scorpene dan satu jenis Agosta kepada Malaysia pada bulan Jun 2002, telah dimiliki oleh DCNS pada tahun 2007.

Dengan kecantikan yang mempersona dan bersophistikasi itu, Altantuya mengingatkan kembali kepada Mata Hari Timur Jauh (ejen wanita dizaman Perang Dunia Kedua).

Beliau dibesarkan di Saint Petersburg (Russia) dan menuntut di Institut Pengurusan Ekonomi di Beijing.

Selain dari Bahasa Inggeris, beliau fasih dalam bahasa Rusia, Cina dan Korea.

Altantuya ditakdirkan bertemu Abdul Razak Baginda di Hong Kong pada tahun 2004.

Razak Baginda adalah pakar kajian bidang keselamatan dan Pengarah Pusat Penyelidikan Strategik Malaysia, iaitu pusat kajian yang pro-kerajaan Malaysia.

Kasih sayang telah cepat terjalin antara keduanya.

Altantuya yang dipanggil ‘Tuya’ oleh kawan-kawannya menjadi penolong yang berguna kepada Razak Baginda, terutamanya membantu Razak Baginda menterjemahkan bahasa Rusia kepada Inggeris.

Altantuya muda dan cantik rupawan, sementara Baginda kaya dan merupakan tokoh terkenal di kalangan golongan elit Kuala Lumpur, lebih-lebih lagi kerana beliau amat karib dengan Menteri Pertahanan, Najib Razak (Razak Baginda juga adalah penasihat kepada Najib di bidang hal ehwal keselamatan).

Razak Baginda berlegar-legar dalam kumpulan elit eksklusif di Kuala Lumpur, kadangkala didampingi oleh isterinya yang sah.

Pada bulan Mac 2005, Altantuya dan Razak Baginda membuat lawatan bersama ke Eropah dan melancong ke Perancis, Jerman, Itali dan Portugal dengan menaikki kereta Ferrari merah kepunyaan Razak Baginda.

Menginap di hotel-hotel mahal dan makan malam di restoran-restoran terkemuka.

Lawatan tersebut bukan hanya bertujuan pelancongan; kontrak pembelian kapal selam sudah ditandatangani pada 2002, tetapi beberapa perkara penting masih perlu diselesaikan.

“Kami tahu bahawa Razak Baginda diperalatkan oleh Timbalan Perdana Menteri Najib Razak sebagai orang tengah untuk berunding perolehan kelengkapan senjata, terutamanya senjata yang berat-berat,” tegas seorang pakar bidang keselamatan serantau.

Pada hujung bulan Mac 2005, pasangan tersebut (Altantuya dan Baginda) berada di Paris di mana mereka telah bertemu Najib Razak.

Suatu foto menunjukkan tiga sekawan itu di sebuah kelab eksklusif di Paris.

"Tuya tunjuk kepada saya foto tersebut. Beliau terangkan salah seorang dari lelaki dalam foto itu adalah teman lelaki beliau, Abdul Razak Baginda dan lelaki seorang lagi adalah ‘big boss’, Najib Razak.

Saya tanyakan samada mereka adik beradik kerana persamaan pada nama mereka, tapi dia jelaskan bukan dan Najib adalah ‘Perdana Menteri’, kata Amy, sahabat baik Altantuya.

Menurut seorang detektif peribadi, yang kemudiannya bersembunyi di India, Tuya yang cantik itu kadangkala menjadi perempuan simpanan Timbalan Perdana Menteri setelah dikenalkan kepada Najib oleh Razak Baginda pada hujung 2004.

Kisah ini menjadi dramatik apabila pada Oktober 2006, Altantuya mendapat tahu bayaran wang komisyen oleh syarikat Perancis-Sepanyol, Armaris, sudah diterima di sebuah akaun bank di Kuala Lumpur.

Ianya dibayar kepada Perimekar, sebuah syarikat milik Razak Baginda.

Altantuya bergegas ke Kuala Lumpur untuk menuntut bahagian beliau dari Razak Baginda.

Beliau mendakwa berhak menerima Dollar Amerika 500,000.00 dari wang komisyen tersebut.

Razak Baginda dan Altantuya telah berpisah sebelum itu sebagai pasangan kekasih.

Rosmah Mansor, seorang peniaga wanita yang amat ditakuti dan adalah isteri kepada Najib Razak, kerana rasa cemburunya terhadap Altantuya telah membantah sebarang bayaran kepada Altantuya.

Altantuya tiba di Kuala Lumpur dengan diiringi dua wanita rakyat Mongolia, seorang darinya adalah dukun untuk memukau Razak Baginda jika dia enggan membayar wang pembahagian komisyen tersebut.

Untuk beberapa hari Altantuya menganggu-gugat bekas kekasihnya itu.

Pada 18 Oktober, Razak Baginda sudah tidak tahan lagi dengan gelagat telatah Altantuya yang setiap hari mengacau di depan rumahnya.

Razak Baginda menghubungi Musa Safrie, pegawai aide de camp Najib Razak.

Pada 19 Oktober 2006, sejurus sebelum jam 9 malam, dua pegawai polis Cawangan Khas, Azilah Hadri dan dan Sirul Omar, telah dihantar ke hadapan rumah Razak Baginda di mana Altantuya sedang menjerit-jerit.

Mereka mendapat arahan untuk ‘hapuskan wanita Cina itu’.

Mereka telah menculik Altantuya, bawa Altantuya sejauh sepuluh kilometer dan menembak Altantuya beberapa kali.

Seterusnya mereka memusnahkan mayat Altantuya dengan bahan letupan C 4, sejenis bahan letupan yang hanya boleh didapati dari Kementerian Pertahanan.

Kemasukan Altantuya ke Malaysia telah dipadamkan dalam rekod imigresen Malaysia.

Maka kelihatanlah seolah-olah Altantuya tidak pernah melawat Malaysia, malah tidak ada kesan langsung yang tinggal mengenainya.

Tidak ada jenayah yang tak akan terdedah.

Pemandu teksi yang membawa Altantuya tidak mengambil ringan melihat Altantuya yang belum membayar sewa teksi seharian itu diculik di depan matanya.

Pemandu teksi itu telah mencatit nombor pendaftaran kereta penculik, dan membuat laporan polis di balai terdekat.

Beberapa hari kemudian, polis mengenal pasti kereta yang digunakan oleh penculik itu adalah kereta kerajaan.

Pendedahan telah berlaku berterusan yang mana Najib Razak sebagai Timbalan Perdana Menteri (ketika itu) pun tidak berdaya hendak menyekatnya.

Najib cuba menutup kes tersebut.

Beberapa jam sebelum Razak Baginda ditahan, Najib menghantar SMS kepada dia, “Saya akan menemui Ketua Polis Negara jam 11.00 pagi ini, masalah akan selesai. Bertenang”.

Beberapa jam kemudian, Razak Baginda ditangkap bersama-sama dua pegawai polis dari Cawangan Khas, Azilah dan Sirul.

Dalam perbicaraan mahkamah yang dianggap mencurigai oleh ramai pemerhati, Razak Baginda telah dibebaskan daripada tuduhan mengarah pembunuhan Altantuya dan dilepaskan dalam bulan November 2008.

Azilah dan Sirul yang dituduh menjalankan pembunuhan tersebut telah dihadapkan di mahkamah.

Jika tersabit kesalahan, hukumnya adalah hukuman mati. Keputusan mahkamah ditetapkan pada 9 April 2009.

Beberapa ribu batu dari Kuala Lumpur, iaitu di Ulaan Batur, ibu negeri Mongolia, Shaaribuu Setev, bapa Altantuya cuba menahan kemarahan beliau.

Kepada beliau dan keluarga, pembebasan Razak Baginda merupakan simbol ketidakadilan proses kehakiman Malaysia.

“Kerajaan Malaysia tidak pun menjawab beberapa surat dari Kementerian Luar Mongolia,” kata beliau.

Bila Shaaribuu pergi ke Parlimen Malaysia untuk menemui Najib, Timbalan Perdana Menteri itu telah cabut lari melalui pintu belakang.

Kes Altantuya telah menjadi bahan penting dalam percaturan politik Malaysia antara Najib Razak dan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Najib berjaya menepis, tetapi pembunuhan Altantuya kekal bagaikan pedang yang terhunus dilehernya.

Suatu aspek yang masih tersembunyi dalam kes Altantuya ini adalah peranan syarikat Armaris.

Pada Oktober 2007, Timbalan Menteri Pertahanan Malaysia, Zainal Abidin Zin, mengaku dalam Parlimen bahawa Armaris telah menyuap Euro 114 juta kepada syarikat Perimekar.

Beliau menegaskan ianya bukan rasuah, tetapi kononnya bayaran untuk “perkhidmatan sokongan dan koordinasi”.

Adakah telah berlaku rasuah sepertimana yang telah berlaku dalam kes perolehan kapal perang oleh Taiwan juga dari syarikat Perancis DCNS?

DCNS, sebuah syarikat swasta yang dibiayai dari wang kerajaan, menolak sebarang temubual.

“Tiada siapa pun boleh membuat komen tentang kes ini,” jawab pegawai perhubungan syarikat tersebut di Paris.

Suatu dokumen yang boleh mengaitkan Altantuya dengan syarikat Perancis tersebut adalah surat jaminan dari Abdul Razak Baginda untuk membolehkan kekasihnya memperolehi visa untuk memasuki zon Schengen (dalam mana Perancis adalah negara ahli).

Kedutaan Perancis tidak boleh menolak permohonan dari seorang yang telah dikurniakan gelaran Legion d’Honneur.

Tetapi peranan Altantuya dalam perundingan perolehan kapal selam itu masih belum terbongkar dengan tepat.

Agensi-agensi perisikan mendapati latarbelakang Altantuya menakjubkan dan FSB Rusia (dulunya KGB) mengikuti kes Altantuya dengan rapi.

Di Ulaan Baatar, Mungunshagai, anak lelaki sulung Altantuya yang berumur 12 tahun, begitu dihantui oleh kematian emaknya.

Altanshagai, anak yang bongsu berumur 5 tahun dan cacat otaknya, masih belum memahami yang beliau tidak akan lagi menemui emaknya.

“Dia menanyakan emaknya setiap waktu dan akan duduk bersujud dikerusinya sepanjang hari.

"Setiap petang saya memberinya gula-gula dan memberitahu emaknya yang telah memberikan kepada saya untuk memberikan kepadanya,” kata Shaaribuu Setev, datuk kepada kedua anak lelaki tersebut.

Razak Baginda tidak pernah menyuarakan sepatah perkataan kesal terhadap pembunuhan ke atas wanita yang telah berkongsi hidup dengan beliau selama dua tahun itu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bebaskanmalaysia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon