Saturday, June 23, 2018

9 Kereta Api Paling Mewah Di Dunia


Pembinaan kereta api yang selari dengan perkembangan sains dan teknologi membawa kepada inovasi reka cipta sehingga mampu menyediakan perkhidmatan yang cukup selesa buat penumpangnya.

Menurut portal Tribun News, terdapat 9 kereta api paling mewah yang pastinya membuatkan anda terpukau dan teringin mahu menaikinya.

1. The Golden Eagle Express

9 Kereta Api Paling Mewah Di Dunia

Nampak kereta api ini macam biasa tetapi perlu anda tahu bahawa ia adalah yang termahal dunia dengan perjalanan menghubungkan benua Asia dan Eropah yang melalui kawasan Rusia, China dan beberapa kawasan di Eropah.

Perjalanan yang jauh ini mampu memberikan pemandangan yang menarik di kawasan-kawasan yang dilalui antaranya di tepi laut, kawasan berbukit dan bandar.

Pastinya sangat menakjubkan jika anda berpeluang menaiki kereta api yang mewah seperti yang disebutkan semua tadi umpama sedang berada dalam hotel lima bintang.

Malah, perkhidmatan dan kelengkapan yang disediakan cukup selesa bak raja membuatkan anda seperti tidak mahu meninggalkan kereta api tersebut.

2. The Golden Chariot

9 Kereta Api Paling Mewah Di Dunia

Golden Chariot adalah kereta api mewah menghubungkan tempat-tempat pelancongan penting di India seperti di wilayah Karnataka, Goa, Kerala, Tamil Nadu dan Pondicherry, bergantung pada jadual perjalanan yang dipilih.

Setiap gerabak kereta api ini bewarna ungu serta mempunyai ukiran seni India yang menjadi tarikan buat para pelancong.

Malah, di dalam kereta api ini disediakan ruang makan yang selesa, gimnasium dan tempat rehat untuk para penumpang.

3. The Blue Train

9 Kereta Api Paling Mewah Di Dunia

Kereta api yang terletak di Afrika Selatan ini telah menghubungkan perjalanan dari Cape Town ke ibu negara, Pretoria sejauh 1,600 kilometer.

Perkhidmatan yang cukup mewah ala hotel lima bintang terhadap penumpang-penumpang yang kebiasaanya dinaiki oleh raja-raja dan pentadbir negara.

Para penumpang disediakan perkhidmatan pelayan khas, bilik rehat yang cukup santai, tab mandi dan ruang kalis bunyi.

4. The Royal Scotsman

9 Kereta Api Paling Mewah Di Dunia

Belmond Royal Scotsman adalah kereta mewah di Scotland yang bermula pada tahun 1985 menghubungkan beberapa wilayah lain di Britain.

Menariknya, kereta api ini menyediakan spa kepada penumpangnya selain menyediakan perkhidmatan asas kereta api buat keselesaan para penumpangnya.

5. Orient Express

9 Kereta Api Paling Mewah Di Dunia

Orient Express adalah perkhidmatan kereta penumpang jarak jauh yang diwujudkan pada tahun 1883 oleh Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL).

Uniknya, kereta api ini dibina menghubungkan dua ibu negara iaitu Istanbul, Turki dengan Paris, Perancis merentasi beberapa negara lain dengan laluan yang sering berubah-ubah mengikut peredaran masa.

Kereta api klasik ini dibina dengan cukup mewah dengan pelbagai perkhidmatan disediakan bagi keselesaan para penumpang dalam satu perjalanan yang panjang.

6. The Imperial Russia

9 Kereta Api Paling Mewah Di Dunia

Kereta api yang menghubungkan negara Rusia dengan China antara yang termewah dinaiki oleh penumpang yang berada dan ahli politik.

The Imperial Russia hanya beroperasi beberapa kali dalam setahun dengan perjalanan yang telah ditetapkan.

Kereta api ini dihiasi dengan lampu mahal yang cukup cantik, karpet merah dan tempat duduk yang cukup istimewa bak seorang raja dan permaisuri.

7. Rovos Rails Express

9 Kereta Api Paling Mewah Di Dunia

Rovos Rail adalah perusahaan kereta api swasta yang beroperasi di Capital Park Station di Pretoria, Afrika Selatan.

Kereta api mewah ini melalui perjalanan hampir separuh benua Afrika dengan perjalanan menghubungkan dari Pretoria, Afrika Selatan hingga ke Namibia dan Tanzania.

Selain dapat menikmati keindahan alam dan taman haiwan, ia menyediakan ruang bilik yang pelbagai dengan tandas dan tab mandi setiap bilik.

Malah, tempat dan hidangan makanan juga seperti restoran cukup mewah.

8. The Eastern & Oriental Express

9 Kereta Api Paling Mewah Di Dunia

Tidak terlepas juga, terdapat kereta api mewah di negara kita yang menghubungkan laluan dari Singapura, Malaysia hingga ke Thailand.

Kereta api ini dikendalikan oleh Belmond Ltd. dengan perjalanan beberapa kali sebulan sepanjang tahun.

Selain ruang kereta api yang selesa buat para penumpang, kereta api ini turut menyediakan perpustakaan, kedai cendramata, tempat makan yang selesa dan piano.

9. The Maharaja Express

9 Kereta Api Paling Mewah Di Dunia

The Maharaja Express menghubungkan perjalanan lebih 12 destinasi di kawasan Timur Laut dan Tengah India yang berpusat di Rajashtan.

Kereta api termahal di Asia ini mempunyai reka bentuk persis istana kerajaan India yang disesuaikan untuk perjalanan jarak jauh.

Dengan mendapat pengiktirafan The World Travel Awards lima tahun berturut-turut, kemewahan kereta api ini seolah-olah tidak dapat ditandingi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon