Thursday, May 10, 2018

PANAS! AGONG Tentukan Perdana Menteri Ke 7, PAKATAN HARAPAN Tidak SAH!


Khabar mengatakan Tun Mahathir Mohamad akan mengangkat sumpah jawatan sebagai perdana menteri di Istana Negara hari ini (Khamis 10/5/2018) susulan kemenangan Pakatan Harapan dalam PRU14 setakat ini adalah tidak benar dan upacara istiadat mengangkat sumpah perdana menteri Malaysia ke-tujuh itu akan dimaklumkan kelak.

PANAS! Tiada Angkat Sumpah PM, PAKATAN HARAPAN Tidak SAH!?

Tun Mahathir yang juga pengerusi Pakatan Harapan dikhabarkan akan mengangkat sumpah hari ini bagaimanapun tidak menyatakan pada jam berapa upacara angkat sumpah itu akan diadakan.

Berhubung perkara sama, dilaporkan tiada upacara mengangkat sumpah jawatan perdana menteri diadakan di Istana Negara hari ini.

Sumber daripada Istana Negara memberitahu BERNAMA, upacara itu tidak akan diadakan pada hari ini seperti yang ditular di media sosial.

Pihak Istana Negara akan memaklumkan sekiranya sudah memperoleh maklumat terkini mengenai majlis berkenaan.

Setakat ini tiada maklumat bila (ia akan diadakan). Pastinya bukan hari ini, malam ini pun bukan,” kata sumber dari istana.

PAKATAN HARAPAN TIDAK BERDAFTAR

Pengerusi BN, Najib Razak mendakwa tiada parti menerima kerusi yang mencukupi untuk membentuk sebuah kerajaan dengan majoriti mudah.

Bercakap dalam sidang media di PWTC, Kuala Lumpur, pagi tadi, Najib berkata terpulang kepada Yang di-Pertuan Agong untuk menentukan siapa akan menjadi perdana menteri dan menerajui negara.

BN komited dan menghormati prinsip-prinsip demokrasi berparlimen (tetapi) kerana tiada parti yang dapat simple majoriti (majoriti mudah) Yang di-Pertuan Agong akan buat keputusan siapa yang akan menjadi perdana menteri, katanya.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam mengumumkan Pakatan Harapan (HARAPAN) memenangi 113 kerusi, sementara parti sekutunya, WARISAN memenangi lapan kerusi parlimen.

Berdasarkan keputusan rasmi, HARAPAN yang bertanding di bawah logo PKR memenangi 104 kerusi, manakala DAP - yang bertanding di bawah logonya sendiri di Sabah dan Sarawak - memenangi 9 kerusi.

Ini menjadikan gabungan pembangkang itu mendapat 113 daripada 222 kerusi parlimen yang dipertandingkan.

Walau bagaimanapun, HARAPAN tidak diiktiraf sebagai gabungan rasmi kerana ia tidak didaftarkan oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS).

AGONG TENTUKAN PERDANA MENTERI KE 7

Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Najib Razak hari ini menyerahkan sepenuhnya kepada budi bicara dan kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V untuk menentukan siapa yang layak untuk menjadi Perdana Menteri ke-7.

Katanya, pelantikan perdana menteri adalah prerogatif Agong berdasarkan Perlembagaan Persekutuan, memandangkan tidak ada parti yang mencapai majoriti mudah Dewan Rakyat, iaitu sebanyak 112 kerusi, pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) ini.

“Oleh kerana tidak ada sebuah parti pun yang dapat majoriti mudah, maka Agong akan membuat keputusan siapa yang bakal dilantik oleh Tuanku sebagai Perdana Menteri.

“Mengikut perlembagaan, lantikan ini keputusan Agong dan ia berdasarkan kepada prinsip siapa yang akan memiliki kepercayaan di kalangan ahli Dewan Rakyat,” katanya pada sidang media di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, hari ini.

Berdasarkan peruntukan di bawah Perkara 40(2) Perlembagaan Persekutuan, Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya dalam melaksanakan fungsi- fungsi yang berikut, iaitu pelantikan seorang Perdana Menteri.

Najib silap, tak perlu parti majoriti untuk bentuk k’jaan - Aziz Bari

Dakwaan Pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak bahawa tidak ada parti yang mempunyai majoriti mudah untuk membolehkannya membentuk kerajaan adalah silap, kata pakar perlembagaan, Abdul Aziz Bari.

Beliau yang terpilih sebagai ADUN Pakatan Harapan bagi kerusi Tebing Tinggi, semalam, berkata mengikut perlembagaan persekutuan, tidak ada peruntukan yang mensyaratkan parti mesti memperoleh majoriti mudah di dewan untuk membentuk kerajaan.

Sebaliknya, perlembagaan hanya menyatakan "sesiapa" dan bukannya "parti" yang mempunyai majoriti mudah.

"Saya mahu menjawab kenyataan Najib Razak bahawa tiada parti yang mempunyai majoriti mudah. Ini tidak benar.

"Sekarang kami (HARAPAN) sudah ada majoriti mudah, iaitu dengan "satu parti atau parti-parti lain.".

"Perlembagaan tidak menyebut 'parti', tetapi mengatakan 'sesiapa' dengan majoriti mudah dalam dewan (boleh membentuk kerajaan)," katanya pada sidang akhbar di Ipoh hari ini.

BACA INI JUGA:

sumber: sinarharian | malaysiakini | astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon