Thursday, May 24, 2018

Kerajaan Tidak Akan Beli Balik Proton Kerana Ia Milik Syed Mokhtar Al-Bukhary


Kerajaan baharu tidak akan membeli balik Proton Holdings Bhd. kerana ia kini menjadi milik hartawan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary, kata Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.

Kerajaan Tidak Akan Beli Balik Proton Kerana Ia Milik Syed Mokhtar Al-Bukhary

Beliau berkata demikian semasa sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet.

Syed Mokhtar memegang 55.92 pegangan tidak langsung dalam DRB-Hicom Bhd. menerusi syarikat persendiriannya, Etika Strategi Sdn. Bhd., yang mana beliau memiliki 90 peratus kepentingan ekuiti.

Proton yang ditubuhkan pada 1983, adalah kereta nasional pertama negara dan merupakan idea Dr. Mahathir semasa tempoh pentadbirannya selama 22 tahun.

Bagaimanapun, Proton mengalami kerugian sejak beberapa tahun ini dan membawa kepada penjualan 49.9 peratus pegangan dalam syarikat itu kepada Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd. dari China dengan harga RM460.3 juta pada Jun 2017 lepas.

Sebelum Pilihan Umum Ke-14 pada 9 Mei, dilaporkan bahawa Pakatan Harapan, yang dipimpin oleh Dr. Mahathir, mungkin mempunyai rancangan untuk menubuhkan satu lagi syarikat kereta nasional sekiranya gabungan parti itu memenangi pilihan raya.

Ini susulan peluang yang amat besar bagi pengeluar kereta, yang juga akan membawa kesan sampingan kepada syarikat alat-alat ganti kereta.

Jualan keseluruhan industri berjumlah 514,679 unit pada 2017, di mana daripada jumlah itu jualan Proton adalah sebanyak 70,991 unit.

Semasa era kegemilangannya, Proton menguasai jualan kereta tempatan dengan hampir 80 peratus kereta penumpang baharu terjual.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: kosmo

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon