Sabtu, April 14, 2018

Misteri Pemikiran Bawah Sedar Manusia

Memori manusia mempunyai salinan yang dipanggil memori bawah sedar. Salinan memori ini boleh dipanggil semula namun tidak ramai yang sedar mengenai perkara ini.

Misteri Pemikiran Bawah Sedar Manusia

Secara umumnya, pemikiran manusia boleh dibahagikan kepada dua bahagian iaitu pemikiran sedar dan pemikiran bawah sedar.

Pemikiran Sedar

Pemikiran sedar  biasanya lebih dikenali oleh manusia iaitu berkaitan dengan pemikiran yang dapat disedari dan dikawal oleh individu, sebagai contohnya tindakan seperti berjalan, makan, membaca dan lain-lain.

Semua tindakan melalui fikiran boleh dikategorikan kepada pemikiran sedar.

Berbanding dengan pemikiran sedar, pemikiran bawah sedar menunjukkan misteri yang ingin diketahui oleh orang ramai.

Pemikiran Bawah Sedar

Pemikiran bawah sedar ialah pemikiran yang menrefleksikan pemikiran dalaman seseorang, contohnya apabila berlakunya sesuatu yang akan mengancam keselamatan seseorang, dia akan melakukan sesuatu tindakan yang menyelamatkan diri yang tanpa melalui pemikiran sedar otak, atau seseorang melakukan sesuatu tindakan yang dilakukan setiap hari.

Dia tidak perlu memikirkan cara macam mana hendak melakukannya kerana pemikiran bawah sedarnya telah membantu melakukannya.

Pemikiran bawah sedar merupakan satu topik yang sangat hangat dalam psikologi.

Sejak dari tahun 1915, sudah ada penyelidik mengkaji perkaitan antara pemikiran sedar dan pemikiran bawah sedar.

Manusia sangat tertarik dengan misteri pemikiran bawah sedar yang menyimpan dan menunjukkan pemikiran dalaman seseorang kerana kita sendiri tidak dapat megetahui pemikiran dalam diri sendiri sepenuhnya.

Walaupun bidang psikologi telah berkembang pesat pada zaman ini tetapi kajian terhadap pemikiran bawah sedar masih dalam tahap kajian.

Tiada seorang pun mampu membuat kesimpulan seratus-peratus tentang pemikiran bawah sedar dan ia terus menjadi misteri kepada manusia.

Keburukan Pemikiran Bawah Sedar

Kajian tentang pemikiran bawah sedar telah membuktikan pengaruh pemikiran bawah sedar terhadap kehidupan dan kesihatan seseorang.

Melalui kajian terhadap pemikiran bawah sedar, penyelidik telah membuat satu penemuan yang menarik iaitu pemikiran seseorang akan terjejas oleh perkara yang akan ditemui olehnya.

Contohnya, seseorang yang berfikiran negatif sering menemui perkara yang kurang baik dan kesihatannya akan terjejas.

Dan sehingga ke hari ini, saintis masih lagi tercari-cari kebenaran bagaimana seseorang yang hilang ingatan mampu memanggil semula memori yang hilang ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:



-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon