Tuesday, April 10, 2018

Brokoli Dan Yogurt Mampu Merawat Gastrik


Majoriti daripada kes pesakit gastrik adalah disebabkan oleh jangkitan bakteria H. pylori yang mampu menguraikan lapisan pertahanan perut menyebabkan asid yang dirembeskan menghakis dinding perut.

Brokoli Dan Yogurt Mampu Merawat Gastrik

Dan sememangnya gastrik ataupun gastritis merupakan salah satu penyakit yang selalu dialami oleh masyarakat dan pesakit akan mengadu pedih pada ulu hati, selalu sendawa dan kurang selera makan.

Malangnya, ramai tidak tahu dua makanan di bawah ini mampu membantu dalam merawat jangkitan H. pylori dalam menyelesaikan masalah gastrik.

1. Yogurt

Brokoli Dan Yogurt Mampu Merawat Gastrik

Kajian yang diterbitkan di dalam ‘American Journal of Clinical Nutrition’ telah menemui bahawa yogurt mengandungi tinggi probiotik mampu memberi kesan kepada H. pylori ketika dalam proses rawatan.

Ia disebabkan yogurt mengandungi banyak bakteria baik yang membuatkan badan lebih mudah menghapuskan bakteria H. pylori di dalam perut.

2. Brokoli

Brokoli Dan Yogurt Mampu Merawat Gastrik

Brokoli adalah salah satu makanan yang senang di dapati di Malaysia. Sayur ini mengandungi serat dan vitamin yang tinggi.

Malah ia mempunyai satu kompaun yang mampu membantu pesakit gastrik yang disebabkan jangkitan H. pylori.

Kompaun tersebut adalah Glucoraphanin. Ia merupakan salah satu kompaun yang tinggi di dalam Brokoli.

Apabila memasuki badan, kompaun ini akan ditukarkan kepada kompaun sulforaphane yang merupakan kompaun aktif dan mampu membunuh bakteria H. pylori.

Sebelum ini kompaun sulforane telah terbukti di dalam makmal mampu membunuh kuman H. pylori.

Pada tahun 2009, satu uji kaji pada manusia telah dibuat, dimana kumpulan manusia yang mempunyai jangkitan H. pylori mempunyai kadar penuruan bakteria tersebut apabila mengambil broccoli secara kerap.

Ini menunjukkan bahawa Brokoli merupakan salah satu makanan yang mampu merawat penyakit gastrik.

Kesimpulan

Oleh itu, jika anda sering menghadapi masalah pedih ulu hati dan kerap mengambil ubat untuk masalah tersebut, mungkin melebihkan sedikit pengambilan Broccoli dan yogurt mampu membantu masalah perut anda.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 10 Punca Gastrik Yang Anda Perlu Tahu

sumber: sembangmommy

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon