Thursday, March 08, 2018

iPhone Terkunci 47 Tahun Selepas Kata Laluan Salah

Loading...

Seorang wanita di Shanghai berdepan kesukaran selepas anak lelakinya yang baru berusia 2 tahun, tanpa disedari mengunci telefon iPhonenya untuk tempoh 47.78 tahun (25,114,984 minit) akan datang.

iPhone Terkunci 47 Tahun

Menurut laporan penyiar berita CTV yang berpangkalan di tanah besar, kanak-kanak itu berulang kali memasukkan kata laluan yang salah ke dalam iPhone milik ibunya, menyebabkan tempoh penguncian meningkat untuk setiap percubaan.

Tidak dapat dipastikan dengan tepat berapa kali percubaan dengan kata laluan salah telah dibuat oleh si kecil itu.

Bercakap kepada agensi berita tersebut, wanita itu, yang bernama Lu, tidak mahu membuat 'reboot' pada telefonnya kerana langkah itu akan menyebabkan dia kehilangan semua fail, foto dan nombor telefon yang disimpannya.

Malangnya, menunggu hampir lima dekad bukanlah satu pilihan yang realistik sama sekali.

"Saya tak dapat tunggu lebih dari 40 tahun," kata Lu.

"Dalam masa 40 tahun akan datang saya mungkin dah tak boleh bercakap. Malah saya mungkin akan bergurau dengan cucu saya 'ini semua salah bapa kamu'."

Bagaimanapun, Lu bukan orang pertama yang berdepan sekatan selama 47 tahun.

Seorang juruteknik menerangkan kepada CTV bahawa ini terjadi apabila terlalu kerap kod laluan yang salah dimasukkan bagi sesebuah telefon yang mana ia digunakan untuk melindungi privasi dan data pengguna.

Dia menjelaskan, jika sekali kod laluan salah dimasukkan, telefon tidak boleh digunakan selama satu minit, kemudian lima minit dan kemudian setengah jam.

Selepas itu, masa telefon 'lumpuh' adalah rawak dan juruteknik itu berkata iPhone mungkin akan dimatikan selama 80 tahun.

Apabila ditanya apa yang dapat Lu lakukan untuk mengakses telefonnya, juruteknik itu menjawab, "Tidak ada cara untuk menyelesaikannya melainkan dia mengubah semula sistem. Semua fail tidak boleh dipindahkan."

Kesian.
BACA INI JUGA: Samsung Galaxy S9 Smartphone Terbaik 2018?

sumber: mstar

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon