Saturday, March 17, 2018

6 Haiwan Yang Hampir Pupus Di Dunia


Setiap masa akan ada saja penemuan spesis haiwan yang baru namun, apa yang menyedihkan adalah setiap hari juga terdapat spesis haiwan yang berhadapan dengan ancaman kepupusan yang sangat serius.

Berikut adalah 6 spesis haiwan yang hampir pupus dan mungkin tidak akan dikenali lagi oleh generasi akan datang.

1. Badak Sumbu Putih Utara

6 Haiwan Yang Hampir Pupus Di Dunia

Selepas pembunuhan spesiesnya oleh pemburu haram sejak sekian lama, satu-satunya badak sumbu putih utara jantan yang tinggal di dunia kini dikawal ketat 24 jam oleh anggota keselamatan Kenya.

Badak sumbu jantan bernama Sudan berusia 40 tahun itu ditempatkan di kawasan konservasi Ol Pejeta di Kenya bersama dua lagi badak betina.

Selain tiga ekor itu, hanya terdapat dua badak betina lain bagi spesies berkenaan di dunia.

Menurut Dana Sedunia Alam Semula Jadi (WWF) terdapat lebih daripada 2,000 badak sumbu putih utara di muka bumi ini pada tahun 1960. Aktiviti pemburu haram bagaimanapun telah mengurangkan jumlahnya kepada 15 ekor pada tahun 1984.

Pemburu haram sukar dibendung memandangkan permintaan terhadap sumbu badak sudah mencapai harga tinggi di pasaran gelap iaitu sekurang-kurangnya AS$75,000 sekilogram.

2. Hawksbill Turtle

6 Haiwan Yang Hampir Pupus Di Dunia

Penyu yang sangat terancam ini adalah daripada keluarga Cheloniidae dan merupakan satu-satunya spesis yang masih hidup bagi jenis Eretmochelys.

Spesis penyu ini boleh dijumpai di Atlantic (subspesis E. i. imbricata) dan juga Indo-Pasifik (E. i. bissa).

Spesis E. imbricata sangat mudah dibezakan daripada penyu lain dengan melihat kepada paruhnya yang melengkung dan tajam dan luaran cangkerangnya yang seperi gergaji.

Warna cangkerangnya juga boleh berubah mengikut suhu air.

Walaupun haiwan ini tinggal di dalam laut namun ia lebih banyak menghabiskan di lagun yang cetek dan di sekitar terumbu karang.

3. Harima China Selatan

6 Haiwan Yang Hampir Pupus Di Dunia

Harimau China Selatan atau Harimau Xiamen merupakan spesis dari keluarga kucing yang paling terancam ketika ini.

Ia berada dalam senarai IUCN Red List sebagai haiwan terancam sejak tahun 1996 lagi. Ia juga dikenali sebagai Amoy yang digunakan dalam sektor perdagangan bulu haiwan.

Dianggarkan sebanyak 30 hingga 50 ekor sahaja lagi yang masih hidup. Peratusan keterusan hidup oleh spesis harimau ini dikatakan sangat tipis disebabkan oleh kepadatan mangsa yang sangat rendah, pemecahan dan kehilanga tempat tinggal dan juga tekanan daripada manusia.

4. Saola

6 Haiwan Yang Hampir Pupus Di Dunia

Haiwan yang hanya boleh ditemui di Annamite Range antara Vietnam dan Laos ini baru sahaja ditemui pada tahun 1992.

Walaupun Saola baru sahaja ditemui, namun ia sudah berada di penghujung hayat spesis mereka apabila menjadi antara haiwan diancaman kepupusan.

Saola merupakan keluarga bovidae (termasuk kambing) dan disahkan ketika penemuan bangkai haiwan ini di VÅ© Quang Nature Reserve.

Sejak itu, Saola diletakkan di dalam kurungan, tetapi hanya untuk tempoh yang singkat. Dikatakan hanya terdapat kurang daripada 50 ekor yang masih hidup sekarang.

Ancaman terhadap saola adalah kehilangan habitat akibat penebangan hutan untuk membina infrastruktur dan agrikultur.

Selain itu, pemburuan di sekitar habitat Saola untuk mendapatkan daging serta tanduknya juga menjadi penyebab kepada masalah ini. Tanduk saola biasanya dijadikan trofi.

Haiwan yang menyerupai Kijang ini mempunyai 2 tanduk hitam yang panjang dan melengkung sedikit ke belakang.

5. Vaquita

6 Haiwan Yang Hampir Pupus Di Dunia

Vaquita adalah merupakan mamalia laut yang paling jarang ditemui di dunia. Perkataan vaquita dalam bahasa Sepanyol bermaksud "lembu kecil" yang mana mempunyai badan berwarna kelabu, putih di bahagian perutnya dan bertompok gelap.

Vaquita menggantikan ikan Baiji telah dikatakan pupus pada tahun 2006 sebagai cetacean (mamalia laut) yang paling diancam kepupusan.

Vaquita boleh dijumpai di sebuah kawasan kecil di utara Teluk California.

Ancaman terbesar kepada haiwan ini adalah kematian disebabkan kemalangan apabila mereka terperangkap di dalam jala "gillnet" yang bertujuan untuk menangkap haiwan laut lain.

Haiwan ini berkemungkinan akan pupus lebih cepat, mungkin pada tahun 2018 jika penggunaan jala gillnet ini tidak diharamkan.

Walaupun beratus-ratus juta ringgit dilaburkan oleh kerajaan Mexico dalam usaha menghapuskan penangkapan vaquita yang tak disengajakan, namun jumlah ikan ini semakin berkurangan.

Pada tahun 1997, jumlah vaquita dianggarkan sebanyak 600 dan kemudiannya berkurangan secara mendadak kepada 60 ekor pada 2015.

Pada 30 November 2016, WWF menganggarkan hanya 30 ekor sahaja yang masih wujud dan mengkategorikannya sebagai sangat terancam.

6. Pangolin

6 Haiwan Yang Hampir Pupus Di Dunia

Pangolin adalah satu-satunya mamalia yang badannya diselaputi dengan sisik. Haiwan daripada keluarga Tenggiling ini adalah antara haiwan yang sedang diancam kepupusan.

Haiwan ini adalah insektivor dan makanan ruji baginya adalah semut dan anai-anai. Mempunyai kuku yang melengkung dan sangat tajam, mudah bagi mereka untuk menggali tanah untuk mencari makan.

Pangolin aktif pada waktu malam dan suka bersendirian. Ia akan bertemu dengan spesisnya hanya untuk mengawan dan akan menghasilkan 1 hingga 3 zuriat sahaja yang dijaga sehingga berumur 2 tahun.

Dagingnya yang sangat istimewa dan sisiknya bernilai tinggi menyebabkan haiwan ini menjadi mamalia yang paling banyak diseludup di dunia.

Ancaman kepupusan adalah kerana menjadi mangsa pemburuan haram di Asia dan Afrika dan juga penebangan hutan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 5 Haiwan Yang Hampir Pupus Di Malaysia

sumber: terbaikbakhang

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon