Friday, February 23, 2018

Sambutan Pesta Angin Timur Perlis


Sambutan Pesta Angin Timur Perlis yang merupakan program untuk menyemarakkan aktiviti kebudayaan tempatan di negeri Perlis, bagi menarik pengunjung tempatan dan antarabangsa mengunjungi negeri itu.

Pesta Angin Timur Perlis

Penganjuran secara tahunan Pesta Angin Timur Perlis juga merupakan cerminan kehidupan dan budaya rakyat di Perlis, di samping membantu menjana ekonomi rakyat tempatan, juga memberi peluang kepada generasi muda menghayati semula sebahagian aktiviti yang semakin dilupakan selain menjadi produk pelancongan.

Selain rakyat boleh menyertai dan menyaksikan kemeriahan Pesta Angin Timur, mereka boleh membeli barangan keperluan harian pada harga lebih murah.

Pesta Angin Timur yang dianjurkan kerajaan negeri dengan kerjasama daripada Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan menerusi Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Perlis dianjurkan sejak tahun 2011.

Menerusi penganjurannya juga, kefahaman mengenai budaya sesebuah masyarakat dapat dipertingkatkan, selain mengeratkan kerjasama antara masyarakat dengan agensi kerajaan.

Antara program menarik sepanjang Pesta Angin Timur Perlis itu adalah pertandingan menangkap belut, lumba kerbau besi, karaoke lagu rakyat, jualan amal ‘Kiah Pekasam’, sukan motor lasak dalam bendang, kenduri rakyat, ‘funfair’ dan ‘soopa doopa’.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Sambutan Festival Regatta Lepa ‘Pesta Air Sabah’

sumber: utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon