Sunday, February 25, 2018

Bahaya Apendiks Pecah, Tanda-tanda Dan Rawatannya


Walaupun sudah kerap didengar, sebenarnya masih ramai yang tidak mengetahui apa sebenarnya penyakit dan masalah Apendiks dan apa yang penting, kita mesti bertindak sebelum keadaannya menjadi bertambah buruk kerana jika tidak bertindak segera, ia akan membengkak, bernanah dan pecah. Inilah yang paling ditakuti kerana boleh membawa maut.

Bahaya Apendiks Pecah

Berikut adalah penjelasan Dr. Ahmad Yusuf Nizam mengenai masalah Apendiks ini.

Apakah sebenarnya penyakit Apendiks?

Sakit Apendiks lebih tepat dikenali sebagai Penyakit Appensitis. Apendiks adalah merupakan anggota yang tidak berguna yang terdapat di dalam badan.

Ianya terletak di bawah usus buntu dan berdekatan dengan usus kecil dan usus besar. Penyakit Apendiks  boleh terjadi apabila appendik ini terkena jangkitan.

Apakah yang boleh menyebabkan jangkitan Apendiks?

Perkara yang boleh menyebabkan jangkitan Apendiks adalah seperti makanan yang tersumbat, pembuangan najis yang tidak lawas, jangkitan kuman dan juga jangkitan cacing.

Bagaimanakah seseorang itu boleh mendapat penyakit Apendiks?

Orang yang makan makanan yang mengandungi terlalu banyak protein contohnya daging, serta mereka yang tidak mengambil makanan harian yang seimbang, dengan mudah boleh mendapat penyakit Apendiks.

Bagaimana pula cara untuk mengelak dari terkena penyakit Apendiks?

Makan makanan yang seimbang terutamanya sayur-sayuran yang mengandungi banyak kandungan fiber. Manakala bagi kanak-kanak digalakkan mereka supaya diberi ubat cacing.

Berapa peratuskah pesakit yang telah mendapat penyakit Apendiks?

Terdapat lebih kurang 60 hingga 80 peratus pesakit penyakit appensitis ini dan mereka selalunya berusia dalam lingkungan 20 hingga 30 tahun.

Bagaimana pula dengan keadaan si pesakit apabila mereka disyaki telah mendapat penyakit Apendiks?

99 peratus pesakit yang telah mendapat penyakit ini akan merasa sakit di sebelah kanan bahagian bawah perut.

Pesakit juga mungkin mendapat demam yang ringan, muntah, berak-berak air serta berpeluh.

Tidakkah pesakit merasa sakit di bahagian badan yang lain?

Pada mulanya pesakit akan merasa sakit di seluruh perut atau di bahagian ulu hati ataupun di sekeliling pusat.

Tetapi, selepas 6 hingga 12 jam, pesakit akan merasa sakit di sebelah kanan bahagian bawah perut.

Bilakah waktunya penyakit Apendiks kerap menyerang?

Sakit Apendiks merupakan sakit perut yang lain daripada sakit perut biasa. Sakitnya juga sering berubah-ubah dan berulang-ulang dan kerap menyerang pada waktu malam.

Bagaimana pula dengan tahap merbahaya bagi penyakit Apendiks?

Apabila Apendiks telah terkena jangkitan, ianya akan membengkak. Tahap yang paling merbahaya adalah bila Apendiks tersebut pecah.

Bila Apendiks telah pecah, kuman, najis, nanah dan kotoran yang terdapat di dalam Apendiks yang telah terkena jangkitan ini boleh pula merebak ke kawasan usus.

Adakah penyakit Apendiks boleh membawa maut?

Apabila pesakit telah berada di peringkat yang parah, penyakit Apendiks boleh membawa maut tetapi bilangan mereka yang meninggal akibat penyakit ini tidak ramai.

Apakah rawatan Apendiks yang diberikan oleh pihak doktor?

Apabila pesakit tersebut telah disahkan mendapat sakit Apendiks, segala antibiotik untuk menahan sakit tidak berguna lagi.

Rawatan yang paling berkesan untuk pesakit hanyalah melalui pembedahan untuk membuang Apendiks yang telah terkena jangkitan itu.

Berapa lamakah masa yang diambil sewaktu pembedahan Apendiks dijalankan dan berapa lamakah pula pesakit boleh sembuh sepenuhnya?

Masa yang selalunya diambil untuk melakukan pembedahan sakit Apendiks tidak lama iaitu antara setengah hingga satu jam sahaja.

Pesakit pula boleh sembuh dengan sepenuhnya dalam tempoh 6 hingga 7 hari.

Apakah nasihat doktor kepada mere-ka yang mungkin mendapat penyakit Apendiks tetapi mereka tidak mengetahuinya ataupun takut untuk berjumpa dengan pihak doktor?

Tanda-tanda mengenai penyakit Apendiks telah pun diterangkan tadi. Sekiranya seseorang itu merasakan bahawa dirinya mempunyai tanda-tanda tersebut, jangan cepat cemas, tetapi sebaliknya mintalah rawatan daripada pihak doktor dengan segera.

Mereka juga tidak seharusnya cuba merawat sakit Apendiks ini dengan cara lain kerana rawatan yang paling berkesan bagi penyakit ini hanyalah melalui pembedahan untuk membuang Apendiks yang telah terkena jangkitan itu.

Pembedahan Apendiks juga tidak mengambil masa yang lama oleh itu, seseorang yang merasakan bahawa dia mempunyai tanda-tanda sakit Apendiks eloklah berjumpa pihak doktor dengan segera untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya.

JANGKITAN SELEPAS PEMBEDAHAN MEMBUANG APENDIKS

Pembedahan appendectomy adalah pembedahan membuang Apendiks yang dijalankan secara kecemasan, bermakna harus segera dilakukan.

Namun, tidak semua pesakit yang disyaki mengalami jangkitan pada Apendiks (disebut sebagai appendicitis) akan dibedah.

Selalunya doktor akan memberikan suntikan antibiotic melalui IV drip sebagai usaha mencegah berlakunya sepsis iaitu keadaan di mana jangkitan kuman semakin merebak ke seluruh tubuh dan ia boleh membawa maut.

Bagi pesakit yang mengalami jangkitan Apendiks belum menjadi nanah, suntikan antibiotik dapat mengawal jangkitan dan pesakit sembuh.

Pesakit boleh balik ke rumah beberapa hari apabila tiada lagi tanda-tanda jangkitan Apendiks seperti sakit perut dan demam.

Oleh itu pesakit yang mengalami jangkitan Apendiks yang belum pecah, selalunya lebih mudah sembuh berbanding dengan pesakit yang mengalami jangkitan Apendiks yang telah pecah.

Sehari selepas pembedahan, doktor akan memeriksa jika usus pesakit telah berfungsi dengan normal, dengan bertanyakan sama ada pesakit telah kentut atau belum.

Selalunya doktor akan membenarkan pesakit minum sedikit air kosong. Jika pesakit boleh minum, air intra-venous (IV) boleh dihentikan dan pesakit digalakkan melakukan pergerakan ringan, seperti pergi ke tandas atau berjalan-jalan di sekeliling katil.

Doktor akan membuka balutan luka pembedahan selepas 3 hari untuk memantau jika ada jangkitan kuman pada luka pembedahan. Pesakit boleh pulang ke rumah selepas 2-3 hari.

Semasa berada di rumah, pastikan luka kering dan bersih.

Perlukah jumpa doktor sebelum hari yang ditetapkan jika ada masalah?

Selalunya doktor akan menetapkan hari temujanji seminggu selepas pembedahan namun begitu, jika terdapat tanda berikut, segera berjumpa dengan doktor;
  • Demam yang berterusan (melebihi 101 F atau 39c).
  • Pendarahan di tempat luka pembedahan.
  • Abdominal semakin membesar.
  • Sakit tempat luka tetapi tidak sembuh dengan ubat.
  • Muntah dan loya berterusan.
  • Demam menggigil.
  • Batuk dan sukar bernafas berterusan.
  • Nanah di tempat luka pembedahan.
  • Bengkak dan merah pada tempat luka pembedahan.
  • Tidak boleh makan atau minum.
  • Tidak kentut atau tidak buang air besar semenjak pembedahan.

Pembedahan appendicectomy adalah pembedahan yang ringkas dan selamat namun, ada kalanya pembedahan seperti ini mengundang komplikasi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 5 Jenis Sakit Perut Yang Biasa Melanda

sumber: afifamli | drzubaidi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon