Saturday, February 17, 2018

Asal-usul Saka Harimau Jadian


Sehingga ke hari ini, masyarakat yang terbelenggu dengan amalan-amalan seperti ilmu melibatkan semangat harimau termasuk saka, harimau keramat dan harimau jadian yang merupakan amalan yang melibatkan alam ghaib.

Asal-usul Saka Harimau Jadian

Namun menurut pengamal perubatan Islam, hanya kejadian saka harimau sahaja yang lebih banyak didengari dalam masyarakat pada hari ini.

Mengikut, harimau jadian memang pernah menjadi satu amalan bagi masyarakat di Kerinchi, Sumatera suatu masa dahulu.

Apabila sebahagian masyarakat ini berhijrah ke Tanah Melayu, mereka membawa bersama ilmu dan amalan tersebut, sebahagian besarnya bertujuan sebagai perlindungan dan keselamatan.

Namun, harimau jadian sudah jarang didengari dalam masyarakat. Hanya saka harimau seringkali menjadi masalah pada hari ini.

Mengikut kajian, ada segelintir masyarakat Kerinchi di zaman dahulu menuntut ilmu harimau dengan bertapa di kawasan pergunungan di daerah itu selama 40 hari.

Dalam proses itu, seseorang itu perlu melakukan ritual seperti merenung bayangan bulan di dalam kolam di atas gunung itu selama tempoh itu.

Sesiapa yang melihat manusia yang memiliki ilmu harimau ini akan seolah-olah ternampak seekor harimau. Ini sudah tentu akan menakutkan orang ramai. Selain itu, binatang buas termasuk harimau betul juga tidak berani mengganggu pengamal ilmu harimau ini.

Amalan ilmu harimau jadian sudah jarang didengari pada hari ini dan mereka yang memiliki ilmu itu dianggap hebat dan ditakuti masyarakat.

Dalam kes saka harimau, jin yang membelenggu pesakit sebenarnya merupakan saka yang diwariskan oleh nenek moyang mereka sama ada dalam keadaan sedar atau tidak.

Apabila mereka enggan mewarisi saka itu, maka ia mengganggu kehidupan seharian mereka. Badan mereka jadi sakit-sakit dan pergerakan seharian menjadi tidak selesa.

Gangguan saka berkenaan bukan tertumpu kepada kejadian seseorang meracau, mengamuk dirasuk seperti yang sering dilihat, tetapi gangguan itu juga ada yang menyebabkan mereka mengalami masalah kesihatan fizikal seperti sakit kaki, sakit kepala, dada, sukar tidur, lenguh badan dan sendi.

Selain itu, seseorang itu juga boleh diserang rasa malas, cepat melenting, pemarah dan putus asa.

Saka harimau akan menjadikan tubuh badan seseorang mempunyai ruang yang akan dimasuki jin sebagai perumahnya. Ada kes terdapat banyak saka harimau yang telah beranak-pinak di dalam badan seorang pesakit.

Soalan biasa ketika merawat pesakit adalah seperti masalah kesihatan, makanan, mimpi, emosi dan cara tidur akan ditanya kepada pesakit. Daripada jawapan itu, perawat akan dapat mengenal pasti jenis jin saka yang mengganggu pesakit.

Biasanya, semasa rawatan, jin saka harimau akan disuruh keluar dari badan pesakit. Jika ia berdegil, proses ‘menyembelih’ saka harimau akan dilakukan.

Kemudian, pesakit akan diminta mengamalkan mandi ais batu selama tujuh hari berturut-turut dan kemudian seminggu sekali. Ia merupakan rawatan yang paling mujarab untuk melawan jin yang mengganggu manusia.

Ini kerana, api perlu dilawan dengan ais yang sejuk. Ia bagi memastikan jin-jin ini tidak memasuki lagi ruang-ruang yang terdapat di dalam badan. Ini akan berlaku sekiranya terdapat banyak jin saka harimau yang beranak-pinak itu.

Gangguan saka harimau akan memudaratkan kehidupan seseorang itu kerana ia mengganggu aktiviti harian apabila ada ketika dan waktu, seseorang yang mempunyai saka harimau akan bertindak dalam keadaan tidak sedarkan diri seperti gelisah, menjadi marah, membaling barangan atau memukul.

Kehadiran saka harimau juga akan mempengaruhi sikap seseorang seperti menjadi pemalas, degil, malas solat dan pelbagai lagi masalah kehidupan yang jika tidak dibendung atau dirawat, akan menjadi lebih parah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Asal-usul Orang Bunian, Benarkah Dari Keturunan Nabi Adam?

sumber: utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon