Tuesday, January 16, 2018

Tradisi Pelik Chhaupadi Anggap Wanita Datang Haid Pembawa Nasib Buruk


Antara adat, budaya atau tradisi, ada di antaranya dilihat memudaratkan jika sesuatu komuniti itu terlalu taksub untuk mengaplikasikan kaedah yang diamalkan sejak turun-temurun tersebut.

Tradisi Pelik Chhaupadi

Di sebuah kawasan terpencil Nepal, tradisi memaksa wanita yang datang haid untuk mengasingkan diri di dalam bangsal untuk bersendirian.

Malangnya, kematian akibat tradisi pelik ini sering berlaku walaupun pengubal undang-undang pada tahun 2017 lalu menetapkan amalan memaksa wanita keluar dari rumah ketika haid adalah salah.
Di bawah undang-undang itu, sesiapa yang menguatkuasakan amalan itu berdepan hukuman penjara tiga bulan dan denda $30.

Amalan ini, yang dikenali sebagai Chhaupadi, telah menjadi tumpuan selepas sekurang-kurangnya dua wanita meninggal dunia tahun 2017 lalu ketika tidur di bangsal.

Ramai wanita haid masih lagi meninggalkan rumah mereka di bawah tradisi Hindu purba dan berlindung di pondok yang tidak bersih, tidak selamat atau bangsal lembu sehinggalah kitaran haid mereka berakhir.

Semasa diasingkan, wanita-wanita ini berdepan ancaman cuaca sejuk melampau atau serangan haiwan liar selain keadaan yang tidak bersih yang boleh menyebabkan jangkitan penyakit.

Wanita yang datang haid atau yang baru melahirkan kadang-kadang dilihat sebagai 'tidak suci' atau 'pembawa nasib buruk'.

Mereka dilarang menyentuh lembu dan lelaki, serta dihalang daripada menggunakan tandas.

Pengasingan mereka ke 'pondok haid' itu juga mengehadkan wanita-wanita muda pergi ke sekolah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Tradisi Hubungan Terlarang Paling Pelik Di Muka Bumi!

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon