Ahad, Januari 14, 2018

Mengapa Dajjal Disebut Al-Masih?

Sebenarnya, jika orang mahu berfikir sejenak saja, pasti akan menemui kebenaran, mengapa Dajjal disebut Masihid-Dajjal. Mengapa Dajjal disebut al-Masih?

Mengapa Dajjal Disebut Al-Masih?

Kerana Dajjal selalu menunaikan tugasnya atas nama “al-Masih”, yang julukan ini diberikan oleh Allah SWT kepada Nabi Isa a.s. berdasarkan wahyu-Nya.

Diberikannya julukan al-Masih kepada Dajjal menunjukkan bahawa Dajjal akan melakukan kejahatannya atas nama suci Nabi Isa a.s. dan inilah sebenarnya yang menyebabkan dia disebut Dajjal atau penipu, kerana ia menggunakan nama “al-Masih”, seorang Nabi dan hamba Allah yang tulus, tetapi Dajjal berbuat sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ajaran beliau.

Al-Masih Isa a.s. mengajarkan bahawa Allah itu Esa, dan tidak ada Tuhan selain Allah yang wajib disembah, tetapi Dajjal mengangkat Nabi Isa a.s. itu sendiri sebagai Tuhan.

Selanjutnya, al-Masih Isa mengajarkan bahawa semua Nabi adalah hamba Allah yang tulus, tetapi Dajjal mengutuk semua Nabi yang suci sebagai orang berdosa. Mengapa demikian?

Kerana jika para Nabi Utusan Allah ini tidak dikutuk sebagai orang berdosa, maka tidak perlu timbul Putera Allah yang tidak berdosa, untuk menebus dosa sekalian manusia.

Selanjutnya, al-Masih Isa mengajarkan bahawa setiap orang akan mendapat ganjaran atau hukuman sesuai perbuatan yang ia lakukan, tetapi Dajjal mengajarkan bahawa Putera Allah sudah cukup untuk menebus dosa umat manusia.

Al-Masih Isa mengajarkan bahawa orang kaya tidak dapat masuk dalam kerajaan Syurga, tetapi Dajjal yang mengaku sebagai al-Masih mengajarkan supaya manusia mengumpul kekayaan.

Kesimpulannya, kitab-kitab hadis menggunakan julukan “Al-Masihid Dajjal” hanyalah untuk menggambarkan penipuan Dajjal.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: "Dajjal Tidak Akan Muncul Sehinggalah Manusia Melupakannya"

sumber: hikayatagung

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon