Monday, January 15, 2018

Keajaiban Dan Keistimewaan Penciptaan Unta


Cuaca ekstrem gurun bukan sahaja dapat membuatkan tubuh menjadi kacau tetapi ada kalanya boleh mematikan, namun paling mengagumkan unta telah dicpta dengan kemampuan menentang fenomena luarbiasa itu.

Keajaiban Dan Keistimewaan Penciptaan Unta

Dalam surah Al-Ghotsiyah ayat 17-20 Allah SWT memerintahkan kepada kita agar memerhatikan 4 ciptaan besarnya, iaitu unta, langit, gunung dan bumi.

Mengapa unta disebut paling pertama sebelum ciptaan-Nya yang lain dan mengapa pula Allah SWT memilih unta?

Kesan pertama yang muncul kali pertama apabila kita melihat unta di padang pasir adalah rasa takjub.

Perarakan unta yang berjalan di tengah padang pasir gersang nan tandus merupakan pemandangan indah yang sangat menakjubkan. Tergambar cita yang tinggi dari maha karya Sang Pencipta.

Berbanding haiwan-haiwan lain, unta merupakan binatang yang sangat mudah di sembelih. Tidak perlu diikat kakinya terlebih dahulu kerana ia tidak meronta, tidak mengamuk atau melarikan diri.

Unta juga adalah binatang yang paling selesa untuk ditunggang.

Allah SWT berfirman, “Sesungguhnya binatang-binatang ternak, benar-benar terdapat pelajaran penting bagi kamu, Kami memberi minum kalian dari air susu yang ada dalam perutnya, dan (juga) pada binatang-binatang ternak itu terdapat faedah yang banyak untuk kamu, dan sebahagian daripadanya kamu makan, dan di atas punggung binatang-binatang ternak itu dan (juga) di atas perahu-perahu kamu diangkat.” (QS. Al-Mukminun: 21-22)

Lihatlah kalimat terakhir dari ayat di atas, Allah SWT mensejajarkan binatang ternak seperti unta dengan bahtera (perahu) di laut, maka dari itu banyak yang menyebut unta adalah bahtera daratan.

Ini disebabkan cara jalan unta yang sangat unik iaitu kaki depan kanan dan kaki belakang kanan dilangkahkan secara bersamaan.

Begitu juga dengan kaki kiri sehingga membuatkan penunggangnya seperti berada di atas bahtera, bergelombang dan berayun.

Unta dari genus Camelus diklasifikasikan kepada dua iaitu Camelus Dromedarius Berbonggol Satu dan Camelus Bactrianus Berbonggol Dua.

Kedua-duanya hidup di kawasan gurun di Asia dan Afrika Utara namun, unta langsung tidak terpengaruh meskipun hidup dalam persekitaran yang panas dan ekstrem.

Hasil kajian sebelum ini menunjukkan ada banyak perkara yang membuatkan unta mampu menyesuaikan diri dengan persekitaran yang sangat panas.

Salah satu ialah bonggolnya, tempat dimana unta menyimpan sumber makanan dan minumannya.

Ramai menyangka bonggol dibelakang unta hanya berfungsi untuk menyimpan air tetapi sebenarnya bonggol dibelakang unta hanya berisi lemak.

Lemak dibelakang unta ini boleh diubah menjadi air dengan bantuan oksigen melalui proses respirasi.

Satu gram lemak yang ada pada bonggol unta boleh diubah menjadi satu gram air.

Dengan sistem ini, unta boleh hidup selama lapan hari dibawah suhu 50 darjah selsius tanpa makan dan minum, sambil membawa bebanan ratus kilogram dibelakangnya.

Unta mampu membawa beban sehingga 500 kilogram, sambil menempuh perjalanan sejauh 80 kilometer sehari sambil menahan lapar dan haus.

Unta juga memiliki bibir yang sangat kuat dan elastik seperti getah sehingga memudahkannya mengunyah semua jenis tanaman termasuklah tumbuh-tumbuhan berduri tajam seperti kaktus.

Perut dan usus unta juga direka dengan memiliki ketahanan yang cukup luarbiasa untuk mencerna apa saja termasuk piring plastik dan buluh.

Unta juga mampu makan dan minum dengan sangat cepat. Menurut Adnan Oktar (Harun Yahya), seorang ilmuwan terkemuka dari Turki, unta mampu minum air sehingga 50-100 liter sekali hirup.

Unta juga mampu melahap sekitar 30-50 kilogram makanan dalam sekali makan. Air dan makanan tersebut kemudian disimpan sebagai persediaan dalam bentuk lemak dan air di bonggolnya. Sungguh luar biasa bukan?

Apabila ribut pasir melanda, bulu mata unta yang sangat panjang secara automatik akan menghalang pasir daripada masuk ke dalam matanya.

Haiwan yang memiliki nama sebutan paling banyak di dunia adalah unta, yang menurut catatan sebahagian ahli bahasa mengumpulkan lebih kurang sekitar 6,000 kata dalam bahasa Arab yang merujuk kepada unta.

Selain mata, seluruh badannya juga diliputi bulu yang bukan hanya menjadi pelindung dari panas terik matahari dan sejuk melampau, tetapi juga mengelakkan tubuhnya daripada kehilangan air.

Dengan menggunakan bulu badannya, unta berupaya menahan peluh dengan cara menaikkan suhu badannya sehingga mencapai 41 darjah selsius, sekaligus dapat mengelakkan kehilangan air badan dalam keadaan cuaca yang sangat panas.

Unta juga berupaya menurunkan suhu badan sehingga 30 darjah selsius pada waktu malam yang dingin.

Unta mampu bertahan hidup pada suhu paling ekstrem sehingga 51 darjah selsius ketika musim panas dan -51 darjah selsius pada musim sejuk.

Kaki Unta Yang Luarbiasa

Ciri-ciri pada bahagian kaki unta juga disifatkan sebagai sangat luarbiasa dan unik.

Dua batang jari kaki unta yang saling bercantum dan sangat fleksible, tapak kakinya yang keras serta lebar berfungsi sebagai kasut yang melindungi kakinya dari cuaca panas dan menahan tubuhnya dari terperosok ke dalam pasir, sekalipun ia membawa muatan seberat ratusan kilogram.

Kaki unta yang panjang juga dapat menjauhkan badannya daripada permukaan pasir yang panas membahang.

Manakala lututnya pula dilindungi oleh struktur yang disebut sebagai 'Callus', iaitu kulit keras dan tebal seperti tanduk.

Callus ini melindunginya daripada kecederaan akibat suhu yang sangat panas ketika duduk di atas hamparan pasir.

Firman Allah SWT yang bermaksud, "Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana ia diciptakan?" (Surah Al-Ghaasyiyah ayat 17).

Sesungguhnya, unta dicipta dengan beberapa kelebihan sebagai satu tanda kesempurnaan, kekuasaan dan kebesaran-Nya.

Paling mengagumkan, meskipun dikurniakan kekuatan dan keistimewaan berbanding makhluk yang lain, unta tetap tunduk dengan membawa beban yang berat dan menuruti tuannya dengan begitu tertib.

Begitulah kebesaran Allah meliputi segala sesuatu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: LUAR BIASA! Di Peluk UNTA Yang Kerinduan Selepas Lama Tidak Bertemu!

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon