Sunday, January 14, 2018

16 Fakta Menarik Tentang Sabun Mandi

Loading...

Pengguna sabun sememangnya boleh melindungi diri daripada bakteria dengan mencuci tangan bersama kemudian lap dengan tuala bersih, selain mencuci permainan kanak-kanak dengan kerap serta mendidik anak mengenai cara mencuci tangan dengan betul.

16 Fakta Menarik Tentang Sabun Mandi

Berikut kami kongsikan buat pembaca beberapa fakta yang sangat menarik tentang sabun mandi.

1. Perkataan 'soap' atau sabun diambil dari bahasa latin iaitu 'sapo' yang merupakan nama sebuah gunung dalam mitos romawi kuno.

2. Pada tahun 2008, Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu menetapkan bahawa 15 Oktober setiap tahun sebagai Hari Mencuci Tangan Sedunia.

3. Pada tahun 1688, King Louis XIV dari Perancis telah menandatangani perjanjian dengan pengusaha sabun yang dikenali dengan nama 'Colbert's Edict'. Dalam perjanjian tersebut menyatakan bahawa pembuat sabun mesti menghasilkan sabun dengan minyak zaitun asli sahaja.

4. King Louis XIV juga pernah menghukum mati tiga orang pembuat sabun kerana membuatkan kulitnya menggelupas. Takut ditimpa nasib malang yang sama, beberapa pembuat sabun berusaha lebih serius untuk mencipta sabun berkualiti baik.

5. Ada tiga cara proses pembuatan sabun. Pertama, proses pemanasan, proses pendinginan dan yang terakhir adalah proses pelelehan.

Proses pelelehan sabun juga disebut sebagai proses penuangan kemudian dicetak ke dalam bentuk tertentu.

Setiap proses melibatkan beberapa jenis sabun dalam pembuatannya. Inilah yang membezakan antara produk sabun buatan sendiri dan sabun buatan makmal di kilang.

6. Proses pembuatan sabun dikenal sebagai ‘saponifikasi’. Proses ini merupakan penyampuran minyak tumbuhan dan lemak sebagai bahan dasar. Campuran tersebut kemudian ditambahkan ke dalam garam asam lemak.

7. Terdapat perbezaan yang signifikan pada bahan yang digunakan dalam sabun komersial dan sabun buatan sendiri.

Dalam pembuatannya, sabun komersial menggunakan haiwan dan minyak keras. Manakala sabun buatan sendiri biasanya dibuat menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti gliserin.

Maka tidak hairanlah jika sabun buatan sendiri jauh lebih lembut di kulit jika dibandingkan dengan sabun komersial atau buatan kilang.

8. Kenapa sabun berbuih? Ini kerana sabun memiliki kandungan sulfat atau sulfit. Jika sabun tertentu memiliki lebih sulfat, maka sabun tersebut berbuih lebih banyak.

9. Sabun tersedia dalam pelbagai bentuk untuk kegunaan harian. Sabun biasanya dikemas dalam bentuk gel, cecair, krim dan buku.

10. Ada dua alasan penting mengapa sabun boleh menyebabkan mata iritasi atau terbakar. Biasanya, sabun yang mengandungi dua bahan kimia yang menyebabkan terbakar.

Yang pertama adalah Lye iaitu sejenis bahan kimia yang menyebabkan mata iritasi. Dan yang kedua adalah molekul lemak yang menyebabkan sensasi terbakar di mata.

11. Penggunaan sabun biasanya bergantung pada jenis sabun yang anda gunakan. Jika kulit berminyak atau sensitif, gunakanlah jenis sabun khas.

12. Sabun pertama kali digunakan dalam industri tekstil. Dalam perkembangannya, sabun kemudian digunakan dalam industri perubatan. Secara perlahan-lahan sabun mula diterima oleh masyarakat.

13. Sabun gliserin sangat popular digunakan untuk mandi namun, tahukah anda bahawa nama ini berasal dari proses kimia yang menggunakan alkohol untuk tujuan proses penjernihan.

14. Sabun biasa sebenarnya sudah cukup bagus untuk membunuh pelbagai jenis virus. Sedangkan mitos yang berkembang menyatakan bahawa sabun antibakteria hanya diperlukan untuk membunuh kuman. Padahal, sabun juga mampu mencegah penyebaran virus.

15. Sabun yang digunakan untuk mencuci tangan boleh membantu mencegah demam dan flu.

16. Sabun Buku buatan kilang sebenarnya merupakan deterjen sintetik. Berhati-hatilah ketika anda membeli sabun jenis ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Wanita Mengandung Mengidam Makan Sabun

-SENTIASAPANAS.COM

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon