Monday, January 22, 2018

6 Sisi Gelap Industri K-Pop Yang Sangat Menyedihkan!


Fenomena K-Pop boleh dikatakan tular di seluruh dunia sehinggakan memberi impak kepada industri muzik di Amerika Syarikat yang mempelopori industri ini.

Sisi Gelap Industri K-Pop

Antara kumpulan yang mendapat sambutan paling hangat di dunia termasuklah Big Bang, BTS, EXO, Girls Generation dan banyak lagi, yang mengalahkan artis-artis terkemuka negara Uncle Sam itu.

Namun, disebalik kejayaan K-Pop, terdapat realiti yang sangat perit dan dahsyat yang mungkin membuatkan anda geleng kepala.

Kami ingin berkongsi 6 realiti sebenar disebalik industri muzik K-Pop.

1. Perhambaan

Ada beberapa sebab kontrak K-pop dilabelkan sebagai kontrak perhambaan yang menurut Prince Mak, artis K-Pop biasanya harus menandatangani kontrak untuk jangka masa 7 hingga 15 tahun.

Tempoh itu tidak dikira sekiranya artis tersebut masih dalam latihan dan hanya mula dikira selepas kemunculan pertama.

Jadi, berkemungkinan artis tersebut dilatih selama 10 tahun dan kontrak bermula selepas tahun ke-10.

Ketika ini, segala hak ke atas diri mereka hilang dan dikawal oleh pihak syarikat.

Artis harus melakukan apa sahaja yang diarahkan oleh syarikat dan lebih teruk, hampir kesemua keuntungan yang dijana dikaut oleh pihak syarikat, sehinggakan menyeksa artis itu sendiri.

Junyool dari kumpulan Stellar memberitahu bahawa keadaan sangat teruk sehinggakan mereka sekumpulan terpaksa berkongsi satu hidangan makanan kerana ketiadaan wang.

Situasi ini boleh membuatkan mereka mengalami tekanan sehinggakan sanggup mengambil nyawa sendiri dan artis K-Pop harus membayar wang ganti rugi yang sangat tinggi jika ingin berhenti.

2. Pelacuran

Aspek yang paling menjengkelkan dalam menjadi idol K-pop adalah ramai di antara mereka yang dieksploitasikan dan didera oleh pihak pengurusan.

Terma penajaan dijadikan alasan untuk menggunakan artis wanita sebagai pengiring (escort girl) bagi ahli perniagaan yang berkuasa dalam industri ini.

Menurut Seoul Beats, CEO sebuah syarikat, Kang, dijatuhkan hukuman 20 bulan penjara dan denda RM72,500 selepas tahanan kedua terhadap tuduhan melacurkan kliennya.

3. Pembedahan plastik

Berita selebriti mendapatkan khidmat pembedahan plastik bukanlah sesuatu yang mengejutkan, namun artis K-Pop melakukannya dengan lebih dahsyat.

Menurut The Atlantic, 1 daripada 5 wanita Korea menjalani pembedahan plastik di mana ramai artis K-Pop melakukannya secara menyeluruh untuk kelihatan seperti watak anime.

Ia sehingga memerluka prosedur yang sangat melampau dimana bahagian dagu harus dipecahkan dan dibentuk menjadi bentuk "V" kerana wajah berbentuk bulat dianggap sebagai tidak menarik.

Lebih buruk, pembedahan yang dijalankan ke atas artis-artis ini tanpa kerelaan mereka, kerana pihak pengurusan mempunyai hak ke atas mereka.

4. Peminat fanatik

Jika dibandingkan, peminat K-Pop di Korea Selatan dianggap paling fanatik di dunia dan menurut laporan media Australia, peminat-peminat kumpulan TVXQ menggodam talian telefon ahli kumpulan tersebut bagi mendengar perbualan mereka.

Malah, ada yang memecah masuk ke apartment mereka hanya untuk mencium idola mereka ketika tidur.

Kumpulan peminat paling fanatik yang dikenali sebagai "sasaeng" melakukan perkara yang lebih ekstrem seperti memasang kamera dalam rumah idola, menulis surat cinta menggunakan darah haid dan ditaburkan bersama bulu kemaluan, serta mencuri air kencing dari tandas kumpulan K-Pop untuk dijual.

Jika peminat fanatik sudah menakutkan, pembenci artis-artis K-pop lebih berbahaya. Mereka cuba sedaya-upaya untuk mensabotaj artis tersebut.

Dalam satu kes, satu petisyen atas talian dijalankan dan mendapat lebih dari daripada 3,000 tandatangan merayu supaya ahli kumpulan 2PM, Jaebeom supaya membunuh dirinya.

5. Masalah kesihatan

Jika anda ingin menjadi artis K-Pop, bersedia untuk bekerja keras yang menurut SBS, waktu bekerja bagi artis K-Pop biasanya selama 20 jam sehari.

Ia menjadi perkara biasa jika artis K-Pop dimasukkan ke hospital akibat keletihan dan masalah kesihatan.

Disebabkan terlalu kerap pengsan, ia dianggap sebagai trademark kepada Krystal Jung dari kumpulan Fx, sehinggakan beliau pernah pengsan di sebuah konsert dan mikrofon masih berada dalam genggaman, kerana ia dianggap sebagai profesionalisma.

Dan seperti yang dijangkakan, artis K-Pop harus mengekalkan bentuk dan berat badan, sehinggakan CEO syarikat sendiri yang melakukan proses meninmbang berat badan bagi memastikan semua berada dalam keadaan yang ditetapkan.

Ia membuatkan ramai artis K-Pop terpaksa berlapar bagi mendapatkan bentuk badan sebegitu.

6. Tiada kebebasan dalam muzik

Sebagai artis K-Pop, mereka tidak mempunyai hak dalam menyuarakan atau memberi idea berkenaan muzik.

Segalanya dilakukan dan diaturkan oleh pihak pengurusan, dan artis hanya perlu mengikut apa yang diarahkan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 8 Artis Wanita Korea Yang Mati Membunuh Diri

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon