Monday, December 11, 2017

Sambutan Hari Gunung Antarabangsa, International Mountain Day


Sambutan Hari Gunung Antarabangsa, International Mountain Day disambut pada 11 Disember setiap tahun sebagai galakan buat masyarakat antarabangsa akan kepentingan memelihara dan memastikan pembangunan mampan di kawasan pergunungan dan tanah tinggi terhadap kehidupan manusia.

Sambutan Hari Gunung Antarabangsa, International Mountain Day

Sambutan Hari Gunung Antarabangsa wajar dilihat sebagai satu peluang untuk mengekang aktiviti pembangunan di kawasan pergunungan dan tanah tinggi secara tidak terancang dan dapat memberi kesedaran dan membawa perubahan positif kepada gunung-gunung serta tanah tinggi di seluruh dunia.

Pergunungan dan tanah tinggi meliputi sekitar 27 peratus daripada permukaan daratan di muka bumi ini.

Oleh itu pertanian di pergunungan dilihat semakin penting kerana kekurangan tanah di lembah yang semakin dihimpit arus kemajuan.

Peluang ini bukan sahaja memberi rezeki dan kesejahteraan kepada 720 juta orang yang tinggal di pergunungan di seluruh dunia tetapi secara tidak langsung memberi faedah kepada berbilion manusia lain.

Kawasan pergunungan mampu memberikan hasil pertanian yang tinggi berikutan sumber air yang bersih, tanah yang subur serta suhu dan persekitaran yang menggalakkan pertumbuhan.

Walau bagaimanapun gunung-gunung ini juga mempunyai risiko yang tinggi dimana ianya sangat sensitif terhadap sebarang perubahan iklim, penebangan hutan dan kemusnahan struktur yang mengakibatkan degradasi tanah dan bencana alam.

Kini, ianya menjadi satu cabaran yang besar dalam mempertingkatkan aktiviti pertanian di kawasan pergunungan kerana dalam membantu masyarakat untuk membasmi kemiskinan tetapi pada masa yang sama perlu prihatin terhadap degradasi ekosistem pergunungan yang rapuh.

Sambutan Hari Gunung Antarabangsa juga dapat memberi kesempatan untuk memperlihatkan realiti bagaimana keluarga petani di kawasan pergunungan yang kini sedang mengalami transformasi yang menggusarkan disebabkan oleh pertumbuhan penduduk, globalisasi ekonomi, masalah pemanasan global serta penghijrahan lelaki dan belia ke kawasan bandar.

Namun, perubahan ini juga telah mengubah aktiviti ekonomi penduduk setempatan. Masyarakat yang tinggal di kawasan pergunungan telah mempelbagaikan pendapatan mereka dengan aktiviti seperti pelancongan dan produk bernilai tinggi seperti kraftangan hasil dari sumber alam di pergunungan.

Ianya membuka peluang kemasukan pelaburan khusus untuk meningkatkan pertanian keluarga kepada bentuk perladangan berskala besar lalu meningkatkan keupayaan mereka untuk menjana pendapatan.

“Dan telah Kami jadikan di bumi ini gunung-gunung yang kukuh supaya bumi itu (tidak ) bergoncang bersama mereka, dan telah Kami jadikan di bumi itu jalan-jalan yang luas agar mereka mendapat petunjuk.” (Surah al-Anbiya; 31)

Selamat menyambut Hari Gunung Antarabangsa.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: relaksminda

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon