Tuesday, December 05, 2017

Fenomena Meteor Geminids, Hujan Tahi Bintang Yang Memukau Mata!


Pancuran meteor Geminids yang menerjah di langit bumi merupakan kumpulan meteor-meteor yang sangat aktif, dengan kadar penjelmaan meteornya sekitar 120 meteor setiap jam (pada tarikh, waktu puncaknya).

Fenomena Meteor Geminids, Hujan Tahi Bintang Yang Memukau Mata!

Seperti mana tahun-tahun sebelum ini, fenomena meteor Geminids sangat-sangat dinantikan oleh orang ramai.

Asal usul Meteor Geminids

Meteor Geminids berasal daripada sebuah objek-hampir-bumi (Near-Earth Object), 3200 Phaethon dan dipercayai, kesan perlanggaran objek ini dengan sebuah lagi objek lain pada suatu masa dahulu menyebabkan habuk, cebisan dan debu perlanggaran telah membentuk sebuah aliran yang mengelilingi matahari dan pada waktu-waktu tertentu Bumi akan berlanggar dengannya.

Berdasarkan rekod, meteor Geminids telah direkodkan sejak hampir 200 tahun dahulu dengan rekod paling awal ditemui ialah hasil cerapan dari Sungai Mississippi pada tahun 1833.

Pemerhatian yang dibuat sejak itu menunjukkan jumlah penampakan meteor Geminid semakin banyak setiap tahun disebabkan graviti dari planet Musytari telah mengubah sedikit demi sedikit aliran debu-debu ini, semakin banyak ke kawasan orbit Bumi.

Kawasan di langit

Fenomena Meteor Geminids, Hujan Tahi Bintang Yang Memukau Mata!
Kedudukan buruj Gemini, berbanding dengan lokasi buruj Orion.

Meteor-meteor Geminids akan mula kelihatan bermula menjelang tengah malam dan berterusan hinggalah ke waktu Subuh.

Kawasan di mana meteor-meteor ini akan muncul adalah dari buruj Gemini, sebuah buruj yang terletak pada sudut ke kiri-bawah dari buruj Orion. Nak senang cerita, jika kita dah mula nampak Orion tinggi di langit, itu maknanya buruj Gemini pun dah mula kelihatan.

Namun begitu, meteor-meteor ini akan muncul di mana-mana dan agak mustahil untuk kita mengagak secara tepat bila dan di poin mana meteor ini akan bersinar terang.

Apakah prospek penampakan meteor Geminids?

Fenomena Meteor Geminids, Hujan Tahi Bintang Yang Memukau Mata!
Kedudukan Bulan.

Isu paling utama di sini ialah sejauh mana gelapnya langit. Untuk melihat jumlah meteor yang banyak, suasana persekitaran dan langit itu sendiri perlu gelap dan bebas dari gangguan cahaya.

Dalam kes langit, sumber cahaya yang akan mengganggu ialah Bulan.

Jika bulan bersinar terang, langit akan menjadi cerah, lalu ia akan mengganggu penampakan meteor Geminids. Kita TIDAK akan mendapat peluang melihat jumlah meteor yang banyak.

Mungkin sekali-sekala, meteor yang terang seperti fireball akan bersinar terang dan mudah dilihat, namun secara amnya kita tidak akan mendapat suasana yang menarik.

Kesimpulan

Jika anda ingin juga merakam Geminids menerusi lens wide-angle, hala kamera ke kawasan jauh dari sinaran Bulan. Tapi langit masih lagi akan cepat ‘memutih’ hasil limpahan cahaya Bulan tu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Benarkah Meteor Terbakar Ketika Memasuki Atmosfera?

sumber: falakonline

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon